کد خبر: ۱۴۲۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۴ - ۲۹ مهر ۱۳۹۹
در گزارش شیرازه چالش این روزهای فضای مجازی بررسی شد؛

جنجال موموهای مجازی جدی نیست!/ والدین از ایجاد استرس در فرزندان خود دست بردارند

این روزها چالش موموهای مجازی در فضای اینترنت که مرگ را برای کودکان و نوجوانان رقم می زند،حسابی جنجال به پا کرده و خاطر بسیاری از والدین را پریشان نموده این در حالیست که جدی نیست و نباید به فرزندان خود استرس وارد کرد.
به گزارش پایگاه تحلیلی-خبری"شیرازه"،بسیاری از کودکان و نوجوانان امروزی دیگر مثل سال ها قبل به بازی های «گرگم به هوا» و «لی لی بازی» و غیره نمی پردازند بلکه شرایط و زمان و البته تکنولوژی آن ها را به سمت و سوی دیگری برای گذران اوقات فراغت رهنمون کرده و آن هم بازی و  سرگرمی در فضای مجازی است.این علاقه مندی ها از یک طرف و شرایط کرونایی،تعطیلی مدارس و البته کلاس های آنلاین هم از طرف دیگر موجب شده که وابستکی آن ها به گوشی های هوشمند بیشتر شود و ساعت های زیادی را در فضای مجازی و دنیای اینترنتی به سر کنند.در این میان بدون شک با چالش های زیادی هم مواجه خواهند شد که یکی از آن بازی های اینترنتی و مجازی است.چالش مجازی که رنگ واقعیت به خود می گیرد
با این که سال ها پیش از جنجال و غوغای بازی "نهنگ آبی"، می گذرد اما همچنان  سرگرمی های متنوع در جهان یکی پس از دیگری تولید می شود.بازی "مریم"نیز یک بازی عربی است که توانست نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کند، به تازگی هم یک بازی یا چالشی جدید به نام مومو MOMO در محیط واتس اپ  در حال همه گیر شدن است.این بازی که حالا بر سر زبان ها افتاده، در ابتدا در آمریکای جنوبی، اروپا و بخش هایی از آسیا مورد توجه نوجوانان قرار گرفت.

هرچند قدمت چالش مومو در دیگر کشورها به چند سال می‌رسد، اما این چالش به تازگی در کشور ما نیز جنجالی شده است.هرچند گفته شده بود،یک پسربچه اهوازی بر اثر این چالش خودکشی کرده اما پلیس آن را تکذیب کرد.به گفته سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتای ناجا، افرادی در داخل و خارج از کشور از فضای ایجادشده درباره چالش مومو سوءاستفاده کرده‌اند و تصاویر مومو (تصویر عروسک ترسناک یک زن) را روی پروفایل واتس‌اپ خود قرار می‌دهند. سپس با کاربران مدنظر خود که اغلب دانش‌آموزان هستند، تماس می‌گیرند و آن ها و خانواده‌هایشان را نگران می‌کنند.به این ترتیب که در ابتدا آن ها را سرگرم کرده و به گفتگو می پردازند اما بعد از مدتی کودکان و نوجوانان را به برخی رفتارهای خطرناک تشویق می کنند.

پس از انتشار بازی آسیب زای نهنگ آبی در سال گذشته که منجر به خودکشی چند نوجوان در کشورهای مختلف مخصوصا روسیه شد، حالا این بازی در پیام رسان واتس اپ، شبکه اجتماعی فیس بوک و همچنین یوتیوب در حال گسترش و فراگیر شدن است. حتی گفته می‌شود این بازی خطرناک‌تر و جدی‌تری از نهنگ آبی است و طرفدارانش را با برنامه‌ریزی دقیق‌تری به خشونت و حتی خودکشی ترغیب می‌کند.شواهد حاکی از این است که چند سال پیش چالش مومو منجر به خودکشی چند نفر شده است. البته این بازی در ابتدا از فیسبوک شروع شد، اما در حال حاضر بیشتر از طریق واتس اپ گسترده می‌شود. هدف از این بازی ترسناک، قربانی کردن کودکان و نوجوانان است. مومو یک اکانت واتس اپ می باشد که تصویر پروفایل آن به یک زن بسیار زشت با چشمان از حدقه بیرون زده و یک خنده ترسناک شبیه به جوکر است. این تصویر به یک مجسمه از آثار مجسمه‌ساز ژاپنی تعلق دارد که البته این مجسمه‌ساز ژاپنی هیچ ارتباطی با این چالش نداشته است. این موجود افسانه‌های ژاپن، اقدام به دزدیدن بچه‌ها می‌کرده و احتمالا به همین دلیل برای این چالش خطرناک انتخاب شده است.

گفته می‌شود از زمانی که این بازی آنلاین و خطرناک منتشر شده، دو نوجوان جان خود را از دست داده‌اند که یکی از آن‌ها یک دختر ۱۲ ساله آرژانتینی است. ناگفته نماند،این بازی می‌تواند خطرهای دیگری مانند سرقت اطلاعات کاربران، ایجاد مزاحمت‌های تلفنی و امکان باج‌خواهی از کاربران به همراه داشته باشد.در حال حاضر انتشار خبر وجود چنین چالشی باعث نگرانی خانواده‌ها شده است. خانواده‌هایی که نگران هستند مبادا فرزندانشان در دام چنین چالشی گرفتار شوند. یکی از کاربران فضای مجازی نیز با انتشار پستی در توییتر نسبت به این چالش ابراز نگرانی کرده و  از وزیر ارتباطات درخواست کمک کرده است.

دوستی و صمیمت با آگاه سازی کودکان
به باور کارشناسان رسانه، کوچکترین هسته اجتماعی در درجه اول خانواده یا والدین هستند که می بایست برای کودکان نظارت تربیتی خودشان را به درستی اعمال کنند.آن ها معتقدند، این نظارت نباید تنها با امر و نهی کردن انجام شود، بلکه باید با دوستی و صمیمیت کودکان را از خطرات فضای مجازی آگاه نمایند.بر این اساس که جنبه های مثبت فضای مجازی را برایشان مشخص کرده و آن ها را از محتواهای خشونت آمیز نیز مطلع کنند. چراکه شبکه‌های مجازی می تواند هم فرصت و هم تهدید برای کودکان و نوجوانان باشد و نظارت والدین بر این رفتار کودکان تهدیدهای آن را می‌تواند به فرصت تبدیل کند.

به گفته زهرا مادر یکی از کودکان،مومو این بار در روبیکا،تلگرام، اینستا و واتس اپ فعالیت مرموزانه تری دارد.وی گفت: شماره موموها مثل دفعات قبلی نیست و پروفایلش هم یا نمی گذارد یا با عکس دختر و پسرهای دیگر به نمایش می گذارد.زهرا ادامه داد:این موموها پیام می دهند که "میشه بهم کمک کنی!"،" من نمی تونم آهنگ،فیلم یا هر چیزی دانلود کنم،برام دان کن بفرست"
وی گفت: زمانی که فرد می خواهد آن را دانلود کند، وارد بازی ناخواسته ای شده که ادامه بازی را مومو هدایت می کند.

 همراهی والدین با کودکان در چالش"مومو"
رییس پلیس فتا استان فارس گفت: در روزھای اخیر شاھد مطرح شدن چالش "مومو" در این استان بودیم و برخی کاربران که بیشتر آن ھا دانش آموز هستند، پیام‌ھایی حاوی محتوا و تصاویر "مومو "از طریق اپلیکیشن واتس اپ دریافت کرده‌اند.سرهنگ حشمت الله سلیمانی افزود: رسیدگی به ارسال پیام‌ھا و کلیپ‌ھای موسوم به "مومو" به صورت ویژه در دستور کار پلیس فتا قرار گرفته و به زودی افرادی که ھدف آنان آزار و اذیت دانش آموزان است، گرفتار قانون می شوند.وی، از والدین خواست در این مورد دقت بیشتری داشته باشند و تھدیدهای ارسال کنندگان کلیپ‌ھای "مومو" را جدی نگیرند و استرس و اضطراب به فرزندان خود منتقل نکنند.

سلیمانی ادامه داد: انتظار داریم والدین در صورت مشاهده برخورد فرزندشان با محتوای مومو،با آنھا صحبت کنند و نگرانی آنھا را کاھش دھند زیرا والدین درک بھتری نسبت به تھدیدات فضای مجازی و شبکه‌ھای اجتماعی دارند.این مقام انتظامی اظهار داشت: "مومو" یک اکانت واتس اپ است که در ابتدا کاربر یک لینک تماس از سوی آن دریافت می‌کند و پس از شروع به گفت و گو از سوی حساب کاربری "مومو"، فرد به رفتارھای خطرناک دعوت می شود.سلیمانی اضافه کرد: برخی کاربران واتس اپ از حساب‌ھای کاربری با شماره ایرانی و یا خارجی، پیام‌ھایی را به زبان فارسی دریافت کرده بودند که از آنھا خواسته شده بود در چالش مومو شرکت کنند.
وی گفت: بررسی‌ھای گسترده پلیس فتا نشان داد عمده این پیام‌ھا با انگیزه ایجاد مزاحمت ارسال شده است.

سلیمانی افزود: متاسفانه برخی از خانواده‌ھا در پی ارسال پیام‌‍ھا و کلیپ‌ھای چالش "مومو "برای فرزندانشان، به جای راھکارھای فنی و صحبت کردن با آنھا نگرانی بیشتری به فرزندان خود منتقل کرده و باعث ایجاد اضطراب در آنان می‌شوند.رییس پلیس فتا استان فارس، موج جدید مزاحمت‌ھای موسوم به مومو را ناشی از افزایش حضور دانش‌آموزان در فضای اینترنت دانست و گفت: پلیس فتا پیشتر در مورد خطرات احتمالی استفاده مدارس از واتس اپ ھشدار داده بود ولی متاسفانه ھمچنان شاھدیم که کلاس‌ھای مجازی به جای شبکه آموزشی دانش‌آموزان (شاد) در واتس اپ تشکیل می‌شود و والدین ناگزیر ھستند اینترنت بدون محدودیت را در بستر یک پیام رسان خارجی در اختیار فرزند خود قرار دھند و ھمین موضوع زمینه این گونه مشکلات را فراھم کرده است.

سلیمانی، همچنین از والدین و معلمان خواست: به ھیچ وجه دانش‌آموزان را به استفاده از پیام رسان‌ھای خارجی برای آموزش مجازی ھدایت نکنند و مراقبت‌ھای لازم را در این زمینه انجام دھند. در صورتی که به ھر دلیل نیاز به استفاده از فضای دیگر غیر از برنامه شاد بودند، از پیام‌ رسان‌ھای داخلی استفاده کنند.وی، مراقبت از داده‌ھای خصوصی و عدم افشای اطلاعات در شبکه‌ھای اجتماعی و همچنین آموزش استفاده صحیح از فضای مجازی را راھکار اصلی پیشگیری از این مشکلات دانست و افزود: امیدواریم آموزش و پرورش و والدین با ارائه آموزش‌ھای لازم به دانش‌آموزان از بروز این گونه مشکلات پیشگیری کنند.این مقام انتظامی، همچنین از مردم خواست که ھر گونه مشکل و موارد مشکوک در فضای مجازی را با سایت پلیس فتا به نشانی cyberpolice.ir یا شماره تلفن ۰۷۱۲۱۸۲۷۸۰۵ در میان بگذارند.

ضرورت زمان و هدف مشخص در استفاده از سرگرمی های مجازی
یک محقق حوزه رسانه نیز در همین رابطه گفت: توانمندسازی کودکان و نوجوانان برای زیستن در عصر کنونی به جز یادگیری سواد رسانه‌ای ممکن نیست، چرا که رسانه‌ها مبنایی القایی دارند و همین نکته باعث می‌شود تا به راحتی مخاطب منفعل را با واقعیت‌های ساختگی خود فریب دهند و همان گونه که می‌خواهند او را تربیت کنند.

امیرعلی علیشاهی  ادامه داد: تحقیقات فراوانی در سراسر دنیا صورت گرفته است و همگی به این موضوع اذعان داشته‌اند که شبکه‌های اجتماعی تأثیری بد و منفی بر ذهن کودکان دارند و این آسیب‌ها می‌تواند طولانی مدت و برگشت ناپذیر باشد و شبکه‌های اجتماعی، بخصوص رسانه اجتماعی اینستاگرام، با درصد بالایی اعتیادآور است، اعتیاد به لایک(تایید) بالا، دنبال کننده بالا، دیده شدن زیاد، همه دلیلی بر استفاده طولانی مدت کودکان از این شبکه اجتماعی است.

علیشاهی معتقد است: این اعتیاد به فضای مجازی ابتدای راه است و آدمی به دنبال دیده شدن است که اگر از زمان کودکی صحیح شکل گرفته و تربیت شده باشد، باعث افزایش اعتماد به نفس، خودباوری، استقلال و بروز خلاقیت‌های رفتاری زندگی بعدی خواهد شد، اما در شبکه‌های اجتماعی این دیده شدن منجر به بروز شخصیت نمایشی در افراد می‌شود، به گونه‌ای که برای دیده شدن بیشتر حاضر به زیر پا گذاشتن تمامی ارزش‌های ابتدایی خود و جامعه هستند.

محقق حوزه رسانه تصریح کرد:آموزش ندادن سواد رسانه‌ای درست به کودکان  و نوجوانان، عواقب پر خطری همچون اختلال در هویت، کمرنگ شدن ارزش‌ها، بی‌توجه به اخلاق درونی و صفات نیک و ارزشمند انسانی، تشویق رفتارهای نمایشی از طرف جامعه و تمکین آن‌ها از سوی کودک، ارزش مداری و تأیید دلربایی، جذابیت‌های ظاهری و اغواگری و عشوه‌گری در جامعه، روی آوردن به فضای مجازی با هر بار دیده نشدن وی در دنیای واقعی، همه گیری پدیده "فخرفروشی"، ضعف اعتماد به نفس و خودکم بینی و ظاهر بینی را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه باید دانست که کودکان به سرعت و به دقت، رفتارهای والدین را در ذهن ثبت می‌کنند و در موارد مشابه تجربه‌های دیداریشان را به کار می‌گیرند، افزود: یکی از مواردی که والدین باید به کودکان خود آموزش دهند، نحوه حضور و استفاده از فضای مجازی است، پس بهتر است والدین در رفتار خود نسبت به استفاده از گوشی تلفن همراه و حضور در فضای مجازی به دقت عمل کنند و به فرزندانشان هم آموزش‌های لازم را بدهند تا از سنین پایین این رفتارهای درست به صورت عادت در آن‌ها نهادینه شود.این پژوهشگر حوزه رسانه با تأکید بر اینکه باید ساعت مشخصی را صرف فضای مجازی کرد، گفت:بهتر است به فرزند خود بیاموزیم برای حضور در فضای مجازی باید زمان مشخص و هدف مشخصی داشته‌ باشد.

برپایه این گزارش، والدین و خانواده ها در نظر داشته باشند که برای فرزندان خود برنامه مشخصی را در طول روز تعریف نمایند و با دوستی و صمیمت آن ها را در استفاده از فضای مجازی چه در زمان سرگرمی و چه در موقع آموزش به صورت غیرمستقیم کنترل و همراهی کنند.
انتهای پیام/
گزارش از بهاره یاری


برچسب ها: مومو ، واتشاپ ، فارس
نظرات بینندگان