کد خبر: ۱۴۲۷۶۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۷ - ۰۱ آبان ۱۳۹۹
رئیس پژوهشكده و اندیشكده تمدن‌سازی آركا:

مجموعه همایش فتح الفتوح در مسیر "گفتمان‌سازی و تمدن‌سازی انقلاب اسلامی" است/ پایان مرحله اول در 22 بهمن ماه امسال

ایمانی فر گفت: مجموعه همایش‌های فتح‌الفتوح یک تا ۵ در مسیر گفتمان‌سازی و تمدن‌سازی انقلاب اسلامی قرار گرفته است كه محوری‌ترین موضوع انقلاب هم اصل تعلیم و تربیت است.
به گزارش شیرازه، ایمان ایمانی‌فر رئیس پژوهشکده و اندیشکده تمدن‌سازی آرکا امروز، یکم آبان‌ ماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز به برگزاری سلسله همایش‌های ملی «فتح‌الفتوح» اشاره كرد و گفت: این همایش در ۵ مرحله تعریف شده است كه در آن مباحث تعلیم و تربیت تمدنی مدنظر قرار گرفته است.

وی با بیان اینكه برای نخستین بار است كه یك همایش علمی و پژوهشی با موضوع تعلیم و تربیت تمدنی در كشورمان برگزار می‌شود،‌ افزود:‌ فضای این همایش كاملاً غیرسازمانی بوده و با نگاه عمومی دانشگاهی است البته در برگزاری این همایش سازمان‌های مختلفی نظیر جهاد دانشگاهی، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، اداره‌كل ورزش و جوانان، بسیج رسانه، بسیج فرهنگیان، بسیج دانشجویی، كنگره شهدای فارس، مدیریت حوزه علمیه و غیره ما را یاری داده‌اند.

مجموعه همایش فتح الفتوح در مسیر

ایمانی‌فر با تصریح اینكه امروز در جهان واقعیتی تحت عنوان جهانی‌سازی، جهانی‌ شدن و جهانی‌گرایی وجود دارد، گفت: تفكر اصیل امام راحل جهان‌گرایی بود نه تسلط بر جهان و نه وابستگی به جهان بلكه همگرایی با جهان چنانچه از ابتدای اسلام تاكنون نیز، این مكتب آسمانی به دنبال همبستگی جهانی بوده است نه تسلط بر جهان.

دبیر همایش علمی پژوهشی فتح‌الفتوح با تأكید بر اینكه امروز جمهوری اسلامی در دنیا به دنبال موضوع جهانی‌گرایی است، فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص علوم انسانی را یادآور شد و گفت: معظم‌له فرمودند كه در حوزه علوم انسانی دچار عقب‌افتادگی هستیم و این موضوع بسیار كلیدی است و باید بدانیم كه فضای علوم انسانی در واقع خط قرمز غرب و جهان سلطه است در صورتی كه برخی‌ها خط قرمزها را اشتباهی ارائه می‌دهند.

وی یادآور شد: استکبار در هر كشوری كه تسلط پیدا می‌کند اولین جایی که تغییر می‌دهد، فضای علوم انسانی آن كشور و مملكت است به همین دلیل علوم انسانی بسیار اهمیت دارد ولی در این حوزه دچار عقب‌ماندگی هستیم و اگر كتب علوم انسانی رهبر معظم انقلاب را مطالعه كنیم، قطعاً به ضعف علوم انسانی پی خواهیم برد.

ایمانی‌فر با بیان اینكه در واقع تولید علم خاصی در حوزه علوم انسانی وجود نداشته است که در حد و تراز تمدن‌سازی باشد، گفت: موضوع انقلاب اسلامی، موضوع تمدنی است و اختلاف ما با بسیاری افكار نظیر بازرگان هم بر سر صدور تمدن انقلاب اسلامی بود.

رئیس پژوهشكده و اندیشكده تمدن‌سازی آركا بیان كرد: مجموعه همایش‌های فتح‌الفتوح یک تا ۵ در مسیر گفتمان‌سازی و تمدن‌سازی انقلاب اسلامی قرار گرفته است كه محوری‌ترین موضوع انقلاب هم اصل تعلیم و تربیت است.

اجرای «فتح‌الفتوح» در ۵ مرحله
وی با بیان اینكه همایش فتح‌الفتوح با موضوع تعلیم و تربیت تمدنی در ۵ مرحله اجرا خواهد شد، گفت: در مرحله اول كه فراخوان آن از مردادماه سال جاری اعلام شده بود، موضوع تعلیم و تربیت تمدنی یعنی فضای عمومی انسان‌شناسی تمدن‌ساز مدنظر قرار گرفته است.

ایمانی‌فر با تصریح اینكه مهلت وصول چكیده مقالات در فتح‌الفتوح یك تا ۲۴ مهرماه و مهلت وصول اصل مقالات نیز تا ۲۴ آبان‌ماه جاری است، گفت: اختتامیه همایش فتح‌الفتوح یك در ۲۲ بهمن‌ماه برگزار خواهیم كرد و افتتاحیه فتح‌الفتوح ۲ هم با موضوع فرهنگ، سیاست و اقتصاد را از همین روز انجام می‌دهیم و اختتامیه آن هم در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰ خواهد بود و فتح‌الفتوح‌های ۳، ۴ و ۵ را با همین موضوع فرهنگ‌، سیاست و اقتصاد را تا سال ۱۴۰۱ ادامه خواهیم داد.

رئیس پژوهشكده و اندیشكده تمدن‌سازی آركا یادآور شد: همایش علمی پژوهشی فتح‌الفتوح با رعایت کلیه اصول حرفه‌ای علمی پژوهشی در سطح کشور برگزار می‌شود و امروز قریب ۲ ماه و نیم است كه این همایش نمایه علمی در مجموع کنفرانس‌های کشور شده است.

وی ضمن قدردانی از سپاه فجر به‌عنوان محوری‌ترین حامی این همایش، گفت: هدف از برگزاری این همایش هم‌افزایی علمی در حوزه تعلیم و تربیت تمدنی برای گره‌گشایی سراسری است.

ایمانی‌فر همچنین از برخی از نهادها و سازمان‌ها  در عدم همكاری برگزاری این همایش گلایه كرد و گفت: تعلیم و تربیت تمدنی موضوع تمام دانشگاه‌ها و رشته‌هاست و نباید گمان كرد كه این مسئله مربوط به دانشگاه‌های خاصی می‌شود.

وی به برخی از اعضای هیئت علمی و داوران این همایش نیز اشاره كرد و گفت: اساتیدی چون علی‌رضا صدرا از دانشگاه تهران، جهانی عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز، شریفی عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای و غیره جزو داوران و هیئت علمی این همایش هستند.

دبیر همایش «فتح‌الفتوح» همچنین محورهای همایش مذكور را برشمرد و گفت: تربیت تمدنی، نقش روان‌شناسی و حقوق در تربیت، تربیت فنی و حرفه‌ای در راستای تولید محصول، تربیت بدنی و  انسان تمدنی، نقش شیوه‌های آموزش در تربیت تمدنی، گفتمان‌سازی و تربیت انسان تمدنی، نقش دین معنویت و جهاد فی سبیل‌الله در تربیت تمدنی، نقش اقتصاد و انرژی در تربیت تمدنی از جمله محورهای این همایش هستند.

ایمانی‌فر در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینكه ذیل این همایش همایش‌های تخصصی دیگری نیز اجرا خواهیم كرد، گفت: موضوع دیگری كه به آن ورود خواهیم كرد، بحث شیراز به‌عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) است كه همایش ویژه‌ای با این موضوع را در آینده اجرا می‌كنیم.

انتهای پیام

نظرات بینندگان