کد خبر: ۱۴۲۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۳ - ۰۵ آبان ۱۳۹۹
نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز انتقاد کرد:

حقوقی‌های بورس به بازارگردانی توجه نمی‌کنند

رئیس کمیته نفت کمیسیون انرژی مجلس، بر ضرورت افزایش نظارت بر شرکت‌های حقوقی در بورس تاکید کرد و دلیل این تاکید را آگاهی از ساز و کار بورس، قدرت، پول و بازارگردانی آن‌ها دانست.
 حسین حسین‌زاده، به تلاش مجلس برای هدایت نقدینگی سرگردان در جامعه به سمت بازار بورس، به‌منظور تکمیل پروژه‌های تولیدی اشاره کرد و گفت: در حالی بورس در ایران از اردیبهشت تا مردادماه سال جاری  260 درصد رشد داشته است که مشابه این رشد غیرمتعارف در هیچ جای دنیا دیده نمی‌شود و تنها 30 شرکت‌، لیدر بورس هستند.

نماینده مردم شهرستان‌های لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی با اعتقاد به اینکه باید حق و حقوق مردم در جریان سود و زیان بورس اولویت اصلی مسئولان باشد، ادامه داد: همچنین باید نوسانات مرتبط به ضرر و سود در بورس از 5 درصد به 2درصد کاهش یابد تا با ممانعت از رشد حبابی، حجم ضرردهی نیز کمتر شود.

وی ضمن مخالفت با روش کنونی ورود شرکت‌ها به بورس، دلیل این مخالفت را ورود برخی از آن‌ها به بورس با زیان انباشته عنوان کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس توضیح داد: شرکت‌ها باید موظف شوند؛ چند درصد از نقدینگی جذب کرده خود را در بورس نگه دارند و به بازارگردانی بپردازند چراکه مطابق مشاهدات برخی از شرکت‌ها با جذب حجم بالای از نقدینگی مردم، در ادامه بخش قابل‌ملاحظه‌ای از این نقدینگی را خارج  می‌کنند لذا این موضوع باید پیگیری شود.

حسین‌زاده بر ضرورت افزایش نظارت بر شرکت‌های حقوقی در بورس تاکید کرد و دلیل این تاکید را آگاهی از ساز و کار بورس، قدرت، پول و بازارگردانی آن‌ها دانست.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مدیران بورسی باید براساس تخصص انتخاب شوند نه به روش هیات امنا، اضافه کرد: حقوقی‌ها بخش قابل‌ملاحظه‌ای از سهام خود را می‌فروشند و منتظر هستند؛ اعتبار کارگزاری‌ها تسویه شود، در حالی که بهتر است به جای "الزام به تسویه"، "نظارت بر تسویه" محقق شود چراکه شرکت‌های حقوقی و کارگزاری ها ملزم هستند تا 31 شهریور تسویه حساب کنند .

عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه سازمان بورس رعایت حال مردم را کند، اضافه کرد: از آنجا که حدود 50 میلیون کاربر در بورس حضور دارند  و از  این میان تعداد کثیری از کاربران غیرفعال هستند لذا بهتر است نقدینگی‌های جذب شده در سال جهش تولید به سمت تولید سوق داده شود./

پایان پیام

نظرات بینندگان