کد خبر: ۱۴۲۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۰۶ آبان ۱۳۹۹
جعفر قادری:

ارائه ارز دولتی به کالاهای اساسی و قیمت‌گذاری با ارز آزاد ایجاد رانت کرده است/ضرورت حرکت به سمت ارز آزاد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تأکید بر اینکه ارائه ارز دولتی به کالاهای اساسی و قیمت‌گذاری با ارز آزاد رانت ایجاد کرده گفت:حرکت به سمت ارز آزاد برای حذف رانت، ضروری است.
جعفر قادری با اشاره به اظهارات نایب‌رئیس مجلس در خصوص ضرورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی و ارائه یارانه یک‌میلیون و ۷۰۰ هزارتومانی به هر خانوار، گفت: متأسفانه مشکل فعلی در مسیر ارائه یارانه به کالاهای اساسی این است که معمولاً ارز دولتی یا نیمایی به صادرکننده ارائه می‌شود اما قیمت‌گذاری در بازار با ارز آزاد صورت می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه ارائه ارز دولتی به کالاهای اساسی و قیمت‌گذاری با ارز آزاد رانتی را ایجاد کرده است، افزود: باید مکانیسمی تعریف شود که بتوانیم کالاهایی که با ارز دولتی یا نیمایی وارد می‌شوند با همان مبنا نیز قیمت‌گذاری شوند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه اگر نتوانیم جلوی رانت ارز دولتی و نیمایی را بگیریم باید ارز دولتی به‌کل حذف شود، گفت: حرکت به سمت ارز آزاد یکی از اقداماتی است که برای حذف رانت ایجادشده باید پیگیری شود.

وی با تأکید بر اینکه باید بتوانیم به شکل‌های دیگر قدرت خرید مصرف‌کننده را افزایش دهیم، افزود: افزایش قدرت خرید مردم یا به شکل ارائه یارانه به کالاهایی یا کمک به اقشار کم‌درآمد باید در دستور کار قرار بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه زمینه‌های بسیاری برای اختصاص یارانه به اقشار کم‌درآمد وجود دارد، تصریح کرد: دولت باید با اختصاص یارانه به حمل‌ونقل عمومی، بهداشت و سایر حوزه‌های این‌چنینی وضعیت مالی اقشار ضعیف را ساماندهی کند.


نظرات بینندگان