کد خبر: ۱۴۲۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۳ - ۰۶ آبان ۱۳۹۹

وزیر شیفته برجام هم تحریم شد/ اعتماد به «کدخدا» دامن زنگنه را هم گرفت

«بیژن نامدار زنگنه» که بین وزرای حسن روحانی مدعی ژنرالی بود و یکی از طرفداران پروپاقرص برجام بوده و هست، نیز به لیست تحریم های آمریکا اضافه شد.

«بیژن نامدار زنگنه» که بین وزرای حسن روحانی به ژنرال معروف است، یکی از طرفداران پروپاقرص برجام بوده و هست. وزارت خزانه داری آمریکا اخیرا لیست افراد شامل تحریم های جدید را منتشر کرده است که نام وزیر نفت نیز میان این اسامی دیده می شود.

زنگنه در واکنش به تحریم وی توسط آمریکا در توئیتی نوشت: « تحریم من و همکارانم واکنش منفعلانه به شکست سیاست واشنگتن برای به صفر رساندن صادرات نفت است. دوران یکجانبه گرایی در جهان به پایان رسیده است. صنعت نفت ایران از پا نخواهد نشست. هیچ دارایی هم در خارج از ایران هم ندارم که شامل تحریم شود.» 
 
 
زنگنه درحالی تحریم شد که خود را شیفته برجام توصیف می کرد؛ وی در نشستی که با وزیر خارجه ایران در سال های نه چندان دور بعد از امضای برجام برگزار کرد در سخنانی قابل تامل با حمایت از مذاکره با آمریکا گفت: «به ظریف گفتم بازای هرحرف توافق (برجام) ۱۰۰۰دلار بهت میدم! ...روز توافق از خوشحالی گریه کردم، چون نجات ما بود.»
 
ظریف به شوخی بیان کرد که هنوز هم این بدهکاری را زنگنه به وی پرداخت نکرده است اما موضوع اصلی اینجاست که هم ظریف و هم زنگنه دو فردی که تاثیر زیادی در امضای برجام داشتند امروز توسط آمریکا تحریم شده اند.
 
واکنش «مالک شریعتی» نماینده مجلس یازدهم به تحریم زنگنه
 
در یک فقره دیگر از حمایتهای زنگنه از برجام وی در سال 95 با بیان اینکه برجام یک موفقیت بزرگ سیاسی بود، بیان کرد: « کسانی که می‌خواستند با تحریم های ظالمانه صادرات ما را صفر کنند و پیش از تحریم‌ها نیز تلاش می‌کردند تا قیمت نفت را به پایین ترین میزان خود برسانند، نتوانستند به چنین چیزی دست پیدا کنند و ما توانستیم تولید و صادرات نفت را افزایش دهیم و به آنچه که می‌خواستیم دست پیدا کنیم.»
 
البته تا زمانی که ایران ذیل برجام اقداماتی انجام داد آمریکایی ها توانستند در صادرات نفت ایران خللی ایجاد کنند. این درحالی است که این روزها بعد از تحریم های سفت و سخت آمریکایی رسانه های همین کشور بیان می کنند که صادرات ایران در حال گسترش است.
 
جالب اینجاست که اصلاح طلبان به برجام که کشور را معطل اقدامات آمریکا کرد راضی نبودند و سعی می کرده و می کنند که ایران را ذیل FATF ببرند که در آن تمامی اطلاعات تجاری و اقتصادی ایران در آن درج می شود. از این رو آمریکایی‌ها بهتر می توانند راه های حیاتی اقتصادی کشورمان را مسدود کنند. از این روست که کارشناسان به FATF «خودتحریمی» می گویند. 
 
انتهای پیام/

نظرات بینندگان