کد خبر: ۱۴۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۷ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۰

گاف وهابیون

«ماه هیچ وقت پشت ابر نمی ماند»؛ این مثل را فراوان شنیده ایم. اما این بار برای رو شدن دست وهابی های حاکم بر ساختار سیاسی و دینی عربستان سعودی، ماه آنچنان با صلابت بیرون آمد که دولت عربستان را زیر بار پرداخت بیش از پانصد میلیارد تومان کفاره برد!

ماه هیچ وقت پشت ابر نمی ماند»؛ این مثل را فراوان شنیده ایم. اما این بار برای رو شدن دست وهابی های حاکم بر ساختار سیاسی و دینی عربستان سعودی، ماه آنچنان با صلابت بیرون آمد که دولت عربستان را زیر بار پرداخت بیش از پانصد میلیارد تومان کفاره برد!

هر ساله و در آستانه اعلام عید فطر و رویت هلال ماه شوال، چه بازی ها که وهابی های عربستانی در نمی آوردند و چه سردرگمی ها که برای روزه داران این کشور و سایر کشورها ایجاد نمی کردند! همه ساله، فرقه وهابیت با دست و پا کردن یک تقویم ساختگی با اهداف سیاسی و با سوء استفاده از جایگاهی که خانه خدا به کشور عربستان بخشیده است، عیدفطر و حتی آغاز ماه رمضان را یکی دو روز زودتر از سایر کشورهای مسلمان اعلام می کردند.برخی ها هم در داخل ایران، یا از سرناآگاهی و از سر عمد و برای سیاه نمایی و دمیدن به آتش سیاست های ضدشیعی وهابیون، می گفتند ما در عید فطر تابع عربستانیم! می گفتند، ماه رمضان از ماه های عربی است و خود اعراب در تشخیص رویت ماه از ما ماهرترند و نمی شود که آن ها عید را دو روز زودتر اعلام کنند و ما از آن ها دیرتر عید بگیریم! اما امسال، گویا ماه و زحل دست به یکی کردند تا دست وهابی ها را برای همه رو کنند.

رودست خوردن وهابی ها آنچنان پرسر و صدا بود که نتوانستند آن را پنهان کنند و این شد که هیئت اختر شناسی شهر جده اعلام کرد: این هیئت به جای رویت هلال ماه شوال به اشتباه زحل را رویت کرده بود و مردم عربستان با رویت زحل افطار کردند!طبق این خبر که در واحد مرکزی خبر منتشر شده است، هیئت اختر شناسی شهر جده اعلام کرد: این هیئت به جای رویت هلال ماه شوال به اشتباه زحل را رویت کرده بود و مردم عربستان با رویت زحل افطار کردند.منابع وابسته به این هیئت اعلام کرده اند: در چنین وقتی از سال زحل در آسمان برخی مناطق عربستان با چشم غیر مسلح دیده می شود حال آنکه به گواه اخترشناسان عرب شب سه شنبه رویت هلال ماه شوال در عربستان ممکن نبود و به نظر می رسد دیدن زحل سبب بروز این اشتباه شده است.

عربستان باید ۵۰۰ میلیارد تومان کفاره بدهد

اشتباه هیئت اختر شناسی شهر جده در رویت هلال ماه شوال و اعلام روز سه شنبه به عنوان عید سعید فطر سبب شد تا دولت عربستان متعهد شود کفاره یک میلیارد و ششصد میلیون ریالی(بیش از پانصد میلیارد تومان) مردم را پرداخت کند.

دست پاچه شدن سعودی ها و اعلام پرداخت پانصد میلیارد تومان کفاره به مردم هر چند اقدامی لازم است اما نوعی سرپوش گذاشتن بر رویه سیاسی کارانه و آمیخته با لجاجتی است که وهابیون سعودی هر ساله در اعلام آغاز ماه رمضان و عید سعیدفطر در پیش گرفته اند. رویه ای که در آن، مقامات این دولت و مفتی های وابسته به آن با ژستی برتری جویانه در قبال دیگر کشورهای مسلمان به ویژه شیعیان ایرانی، از طریق آن قصد مرجع معرفی کردن خود در مناسبات مذهبی در عالم اسلام را داشتند.

اهانت دوجانبه به مسلمانان!

نخستین اهانت بزرگ وهابیون و دولت عربستان، بی تدبیری در تشخیص هلال ماه شوال و اعلام اشتباه عید فطر و به تبع آن، ابطال روزه مردم است. از سوی دیگر، آنها با اعلام پرداخت رقم میلیاردی کفاره با به رخ کشیدن ثروت خزانه سعودی، به نوعی به فهم و دیانت مردم کشور خود و دیگر مسلمانانی که از آنان تبعیت داشته اند، اهانت کرده اند. رفتاری که این پیام را در خود نهفته دارد:«روزه شما باطل شد که شد! پولش را می دهیم!»

پرداخت کفاره به غیرعربستانی ها چه می شود؟!

دولت عربستان در حالی اعلام کرده است که کفاره باطل شدن روزه مردم کشورش را می دهد که علاوه بر بیست میلیون مسلمانی که در این کشور سکونت دارند، مسلمانان دیگری هم از دیگر کشورها نظر عربستان را در اعلام عیدفطر حجت دانسته اند و به این ترتیب، روزه آن ها ناخواسته و به خاطر تقصیر سعودی ها باطل شده است. اما دولت سعودی، در قبال افراد غیرعربستانی که در چاه سیاسی کاری و کارنابلدی مفتی ها و دولت این کشور افتاده اند و ناخودآگاه مرتکب فعل حرام شده اند، اعلام مسئولیت و پرداخت کفاره نکرده است!

بعضی وهابیون گاف را نمی پذیرند!

اما هم زمان با اعتراف عربستان مبنی بر اینکه اعلام روز سه شنبه به عنوان روز عید فطر اشتباه بوده است دارالفتوای مصر روز سه شنبه را عید فطر دانست و اعلام کرد: تشخیص این هیئت صددرصد درست بوده است زیرا از راههای شرعی در دو منطقه سوهاج و توشکی رویت هلال در غروب دوشنبه اثبات شده بود.

دکتر اشرف فهمی مشاور مفتی جمهوری مصر و مسئول پیگیری رویت هلال ماههای قمری در این کشور گفت:« دو کمیته از کمیته های دارالفتوا در توشکی و سوهاج هلال ماه شوال را با چشمان غیر مسلح دیده اند و صحت رویت هلال برای دارالفتوا صددرصدی است».

هم زمان با اظهارات مشاور مفتی مصر، دکتر حاتم عوده رئیس مرکز ملی مطالعات ژئوفیزیک و ستاره شناسی این کشور عقیده دیگری دارد.

وی می گوید:« بر اساس محاسبات دقیق این مرکز رویت هلال ماه شوال در شب سه شنبه ناممکن بود و روز چهارشنبه سی و یکم اوت عید سعید فطر بوده است».به هر رو، گاف تاریخی سعودی ها و مفتی های وهابی که برای همیشه در تاریخ ثبت خواهد شد اعتماد مسلمانان این کشور و دیگر کشورهای مسلمان را به اعلامیه های مناسبتی این دولت به ویژه درباره آغاز ماه رمضان و زمان عید فطر دچار خدشه کرد؛ خدشه ای که به این زودی ها ترمیم نخواهد شد. محمد خورشیدی

نظرات بینندگان