کد خبر: ۱۴۲۸۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۰۸ آبان ۱۳۹۹

جراحی پلاستیک ۲۲۰ بیمار پروانه ای در شیراز

رئیس بیمارستان سوانح سوختگی و ترمیمی امیرالمومنین(ع) شیراز از ۲۲۰ عمل جراحی پلاستیک برای بیماران EB نقاط مختلف کشور از سال ۹۵ تاکنون خبر داد.
 محمدعلی حقوقی گفت: اپیدرمولازیز بلوزا (EB) یا بیماری پروانه‌ای یک بیماری نادر، دردناک و ناشی از یک جهش ژنتیکی است که در آن پوست و پوشش‌های داخلی بدن، حتی با سایش جزیی و با ضربه تاول می‌زند و تاول‌های دردناک و زخم‌های باز ایجاد می‌کند.

او افزود: زخم‌های ناشی از این بیماری قابل مقایسه با سوختگی درجه سه است.
جراحی پلاستیک ۲۲۰ بیمار پروانه ای در شیراز
رئیس بیمارستان سوانح سوختگی و ترمیمی امیرالمومنین (ع) شیراز ادمه داد: بیماری پروانه ای، اصطلاحی است که برای بیماران EB به کار می‌رود و دلیل این نامگذاری این است که پوست این بیماران همچون بال‌های پروانه شکننده می‌شود.

حقوقی، علت بیماری EB را انتقال ژن‌های معیوب از یکی از والدین یا هر دوی آن‌ها عنوان کرد و گفت: تاکنون درمان قطعی برای این بیماری کشف نشده است و درمان‌های حمایتی، تسکینی و توانبخشی برای پیشگیری از پیش روی زخم‌ها انجام می‌شود و در صورت پیشرفت بیماری، از درمان‌های جراحی استفاده می‌شود.

او اضافه کرد: با توجه به اینکه بیمارستان امیرالمومنین (ع) مرکز ترمیم زخم و جراحی پلاستیک استان فارس و داری تجهیزات و امکانات به روز و کارکنان متخصص است، از سال ۹۵ بخش ویژه بیماران پروانه‌ای (EB) در این مرکز ایجاد شده که خدمات درمانی مانند اعمال جراحی، توانبخشی، دندانپزشکی و استفاده از پانسمان‌های نوین را به این بیماران ارایه می‌دهد.
جراحی پلاستیک ۲۲۰ بیمار پروانه ای در شیراز
این پزشک فوق تخصص جراحی پلاستیک بیمارستان با بیان اینکه در این بیماران زخم‌های مکرر باعث چسبندگی زانو، آرنج، انگشتان دست و پا می‌شود که نیاز به عمل‌های جراحی آزادسازی می‌شود، ادامه داد: تاکنون ۲۲۰ عمل جراحی برای بیمارانی که علاوه بر استان فارس از نقاط مختلف کشور مانند اردبیل، خراسان شمالی، خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویر احمد به این بیمارستان مراجعه کرده اند، انجام شده است.

او، ارائه خدمات دندانپزشکی به این بیماران را از دیگر ابعاد خدمتی پیش بینی شده در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای تسهیل شرایط بیماران پروانه‌ای عنوان کرد که بسیار حساس و منحصر به فرد بوده و نیاز به یک محیط آرام و ریکاوری با شرایط تحت بی هوشی دارد و در این مرکز فراهم شده است.

رئیس بیمارستان سوانح سوختگی و ترمیمی امیرالمومنین (ع) افزود: خدمات بستری این بیماران با ۵۰ درصد تخفیف و خدمات سرپایی مانند ویزیت پزشک معالج، فیزیوتراپی، آزمایشگاه و رادیولوژی به صورت رایگان ارائه می‌شود.

حقوقی با ابراز خرسندی از موفقیت در ارائه خدمات به بیماران پروانه‌ای و رضایتمندی آنان، اظهار امیدواری کرد: در آینده نزدیک شاهد گسترش این خدمات و بهبود شرایط این بیماران باشیم.

انتهای پیام/ 


نظرات بینندگان