کد خبر: ۱۴۲۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۸ - ۱۰ آبان ۱۳۹۹

برآورد خسارت ۱۰۰۰ میلیارد تومانی به مناطق بوم گردی فارس تا پایان سال جاری/ وجود ۴۶ روستای هدف گردشگری مصوب در استان فارس

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس گفت: خوشبختانه در حال حاضر ۱۵۰ اقامتگاه بوم‌گردی در استان فارس راه‌اندازی شده که عمدتاً با توجه به نقشی که روستاها می‌توانند در توسعه کشور داشته باشند، باید به آنها توجه ویژه شود.

به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، جامعه روستایی و عشایری خاستگاه و آغازگر تمدن بشر هستند و اهالی این جوامع  نقش مهمی در امنیت، اقتصاد، استقلال و توسعه کشور ایفا می‌کنند و به عنوان کانون‌های کوچک تولیدی، سهم بزرگی در پیشرفت و توسعه ملی دارند و از آنجا که روستا كانون مهر و عاطفه، تلاش و توليد و نقطه شروع هويت يك ملت است و همواره سر منشأ فرهنگ، تمدن و آداب و رسوم هر کشوری به شمار می‌رود پس توجه به توسعه و آبادانی و استفاده از ظرفیت های تاریخی و طبیعی آن می تواند گام موثری در راستای رفع مشکلات هر منطقه باشد.

گردشگري روستايي در بسياري از کشورها، رو به توسعه گذاشته و روز به روز بر اهميت آن افزوده مي شود که ناشي از رکود اقتصادي در سطح روستاها است و روستاهاي  ايران و خصوصا استان فارس نيز از اين قاعده مستثني نبوده و با رکود بخش کشاورزي در چند دهه اخير، ضرورت توجه به منابع درآمدي همچون گردشگري بيش از پيش اهميت يافته است.

این نوع گردشگري شامل تمام فعاليت‌هاي گردشگري در محيط روستايي با توجه به بافت سنتي و فرهنگي روستايي، هنرهاي سنتي و صنايع دستي، آداب و رسوم سنتي و غذاها است كه روز به روز بر طرفداران اين نوع گردشگري افزوده مي‌شود. 

از همین رو چند سالی است که سازمان ميراث فرهنگي با هدف توسعه گردشگري روستايي، در كشورمان روستاهایی را كه قابليت‌هاي ويژه‌اي براي جذب گردشگر و معرفي فرهنگ بومي داشته‌اند انتخاب و به عنوان روستاهاي هدف گردشگري معرفي كرده است كه در اين ميان فارس با برخورداري از روستاهاي بكر و ويژه با آب و هواهاي مختلف از استان هاي بالقوه و مستعد در اين زمينه است. 

بر  اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت استان فارس ۴ میلیون و ۸۵۱ هزار و ۲۷۴ نفر است که جمعیت مناطق شهری با ۲ میلیون و ۳۹۰ هزار و ۲۳ نفر ۷۰ درصد این جمعیت را شامل می شود و مناطق روستایی با یک میلیون و ۴۳۲ هزار و ۳۵۵ نفر و جمعیت غیر روستایی ۱۷۲۴۴ نفر، جمعا برابر با ۳۰ درصد جمعیت کل استان را تشکیل می‌دهند که با یک برنامه ریزی دقیق می توان این جمعیت ۳۰ درصدی را به گونه ای آموزش داد که با استفاده از تمام پتانسیل ها و توانایی های محل زندگی خود بیشترین تاثیر را در اقتصاد استان داشته باشند و این امر میسر نمی شود مگر با نگاه به ظرفیتهای تاریخی و طبیعی در هر روستا و حمایت همه جانبه بخش های مختلف.


۴۶ روستای هدف گردشگری مصوب در استان فارس وجود دارد

 معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس در این راستا در گفتگو با شیرازه، تعداد روستاهای هدف گردشگری مصوب در استان فارس را ۴۶ روستا عنوان کرد و گفت: ممکن است یک روستا نیز به لحاظ تاریخی و طبیعی پتانسیل گردشگری را داشته باشد اما هنوز مصوب نباشد که در این خصوص اداره کل میراث فرهنگی، یکسری همکاری هایی در قالب تأمین زیرساخت‌های هدف گردشگری برای این مناطق با استانداری و بنیاد مسکن دارد.

مؤید محسن‌نژاد با اشاره به استفاده مطلوب از گردشگري روستايي فارس افزود: دهياران روستاهاي هدف گردشگري بايد با قابليت هاي اين روستاها آشنا شوند تا بتوانند از وجود اين ظرفيت ها براي توسعه گردشگري استان و منطقه به نحو مطلوب استفاده كنند، همچنین بنا بر نیازی که احساس می شود باید آموزش هایی را به اهالی روستاهایی که مصوب نشده بدهیم تا بتوانند خدماتی را در چارچوب معرفی فرهنگ و آداب و رسوم و سنن مردم آن منطقه انجام دهند،به طور مثال در یک روستا یک رویداد سالیانه وجود دارد مثل تعزیه یا جشنواره گل که هر ساله برگزار می شود کخ با آموزش های صحیح و تبلیغات مناسب میتوان در راستای جذب هر چه بیشتر گردشگر به این برنامه ها هم روستا  را معرفی کرد و هم با توسعه اقامتگاه بوم گردی در آن روستا رونق اقتصادی در منطقه ایجاد نمود. 

وی به جشنواره گل و گلاب لایزنگان داراب که هر ساله در خرداد ماه برگزار می‌شود، اشاره کرد و افزود: این جشنواره در معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری، اقتصادی و فرهنگی مردم منطقه بسیار اثرگذار است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس اضافه کرد: همچنین میتوان جشنواره ها و یا همایش هایی را در قالب پوشش، غذا، آداب و سنن و فرهنگ مردم روستا برگزار نمود تا ظرفیت‌های منطقه را به  گردشگران معرفی کرد که در این خصوص لازم است آموزش‌هایی را به روستاییان بدهیم تا این ظرفیت‌ها را هرچه بهتر در اختیار گردشگران قرار دهند.

محسن‌نژاد با بيان اینکه توسعه گردشگري روستايي با هدف افزايش اقامتگاه هاي بوم گردي در استان فارس مد نظر است و با همين رويكرد، برنامه ريزي براي ايجاد اقامتگاه هاي بوم گردي به عنوان يك اولويت در دستور كار است،ابراز داشت: اقامتگاه هاي بوم گردي در روستاهايي كه ظرفيت گردشگري دارند يك پتانسيل ويژه است زيرا اين اقامتگاه ها متناسب با بافت فيزيكي و فرهنگي هر منطقه است و زمينه اشتغال و رونق اقتصاد مردم بومي منطقه را فراهم مي كند لذا اين مهم فرصتي مناسب براي معرفي فرهنگ و آداب رسوم هر منطقه و يك جاذبه منحصر به فرد براي گردشگران است. 

وی ادامه داد: به طور مثال روستای دشتک از توابع شهرستان مرودشت که بافت با ارزش طبیعی دارد یا تنگ براق شهرستان اقلید از دست روستاهایی هستند که هم جاذبه طبیعی بسیار زیبایی دارند که مورد توجه گردشگران است و هم از بافت قدیمی برخوردارند که نیاز است مورد توجه قرار گیرند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی فارس در ادامه بيان كرد: همراهي مردم ساكن در روستاها براي تسهيل حضور گردشگران از عوامل موثر در جذب و ماندگاري و سفر دوباره آنان است و شاهد هستيم كه فرهنگ مهمان نوازي بخوبي در روستاهاي ما وجود دارد كه اين فرهنگ بايد به فرهنگ گردشگر پذيري همه گير تبديل شود. 

وی در پایان با اشاره به اینکه گرچه هیئت دولت منطقه ای را که مصوب می‌کند مورد حمایت قرار می دهد اما برای روستا های غیر مصوب هم باید آموزش ها را به سراسر مناطق ببریم تا مردم فرا گیرند که چگونه فرهنگ منطقه را ترویج دهند، شاید نتوانند از حضور گردشگر بهره کافی را ببرند این آموزش ها به این خاطر است که یاد بگیرند چگونه از ظرفیت‌های طبیعی روستای خود در راستای جذب گردشگر و توسعه منطقه بهره مند شوند.

۱۵۰ اقامتگاه بوم‌گردی در استان فارس راه‌اندازی شده است
 
مدیرکل میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس در گفتگو با خبرنگار شیرازه در پاسخ به این سوال که چه تعداد روستای هدف گردشگری و مناطق بوم گردی در استان فارس وجود دارد و ضرورت حمایت از این مناطق با توجه به شرایط موجود اقتصادی چیست؟ گفت: خوشبختانه در حال حاضر ۱۵۰ اقامتگاه بوم گردی در استان فارس راه‌اندازی شده که عمدتاً با توجه به نقشی که روستاها می‌توانند در توسعه کشور داشته باشند بایستی به آنها توجه ویژه شود.

مصیب امیری با بیان اینکه بسیاری از اقامتگاه‌های بوم‌گردی ما هم به این جهت و هم به دلیل شرایط آب و هوا و اقلیم مناسب در روستاها شکل گرفته است، گفت: در گذشته برای راه اندازی اقامتگاه بوم گردی تسهیلاتی برای افراد متقاضی پرداخت شده است و اکنون در دوره کرونا هم دولت مصوب کرد تا تسهیلاتی که به مناطق بوم گردی و گردشگری داده شده است امهال شود، یعنی به آنان مهلت داده شد که البته این مهلت سه ماهه بود ولی اکنون با توجه به دوام شرایط کرونایی، وزارتخانه در حال پیگیری است که این مهلت را تا پایان سال افزایش دهد، در واقع این کار یکی از راه هایی بود که دولت توانست برای جبران بخشی از خسارت به مناطق بوم گردی و گردشگری کمک کند.

امیری در پاسخ به سوال دیگری که چه میزان خسارت به مناطق بوم گردی وارد شده است، عنوان کرد: خسارت های وارده به همه تاسیسات گردشگری ما از آژانس های مسافرتی گرفته تا هتل ها و... در سه ماهه اول شیوع کرونا حدود ۶۰۰ میلیارد تومان بود اما پیش بینی می شود با توجه به اینکه هنوز این ویروس منحوس وجود دارد این خسارات تا پایان سال بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان برآورد شود.

وی در خصوص وضعیت کنونی مناطق گردشگری و بوم گردی و اینکه آیا اجازه فعالیت دارند یاخیر؟ اظهار کرد: بسیاری از مناطق گردشگری به جز همان مدتی که از ابتدای سال تعطیل بودند اکنون بازگشایی شدند و به طور متوسط این تاسیسات در حال خدمت رسانی به مسافرین هستند ولی چون حجم گردشگران بسیار اندک است فعلا توانسته اند فقط خود را سرپا نگه دارند.

توسعه روستاها، شعار امسال حوزه گردشگری جهانی  

مدیرکل میراث فرهنگی فارس در خصوص ضرورت راه‌اندازی این مناطق و روستاهای هدف گردشگری، با توجه به فرهنگ غنی که داریم،گفت: همانطور که مطلع هستید شعار امسال حوزه گردشگری جهانی توسعه روستاها بود چون سال‌های قبل به دلایل مختلف از جمله کم بارشی، خیلی از روستاییان بیکار شدند و به خاطر نداشتن شغل و درآمد مناسب به شهرها مهاجرت کردند که در استان فارس هم با آن بسیار روبرو بودیم.

امیری افزود: خوشبختانه با شروع طرح اقامتگاه های بوم گردی که هم به لحاظ شکلی می‌توانند ظرفیت جدیدی از اسکان را به گردشگران ارائه کنند و هم در مناطقی که به لحاظ هم تاریخی و هم طبیعی عمدتاً محل رجوع گردشگران بودند، می توانند این مشکل را تا حدودی مرتفع کند.

وی با بیان اینکه تسهیلاتی که در مناطق روستایی پرداخت می‌شود، کمتر از تسهیلات مناطق شهری است،ابراز داشت: به همین خاطر بسیاری از افراد سعی کردند در مناطق روستایی با جاذبه های طبیعیِ کمتر شناخته شده اقامتگاه های بوم گردی یا تأسیسات گردشگری راه اندازی کنند و خوشبختانه با این کار و تداومی هم که دارد پیش ‌بینی می‌شود در آینده روند مهاجرت از روستا به شهر ها معکوس شود و حتی از افرادی هم که در گذشته به شهرها ورود پیدا کردند به خاطر شغل های جدیدی که در روستاها ایجاد شده به روستا بازگردند که این کار هم می تواند در توسعه رونق اقتصادی استان نقشی داشته باشد و هم توسعه روستاها.

با توجه به اینکه بنیاد مسکن تسهیلات جهت مرمت و بازسازی بافت فرسوده به روستایی ها اعطا می کند در برخی این روستاها که قدیمی و سنتی هستند برای حفظ این بافت تاریخی آیا اقدامی از سوی سازمان میراث فرهنگی و بنیاد مسکن انجام شده است؟

 امیری در این خصوص گفت: بنیاد مسکن و حوزه میراث فرهنگی در برخی روستاها اقدامات مشترک انجام دادند به طور مثال در روستای دشتک از توابع شهرستان مرودشت و یکی از روستاهای داراب که در گذشته خالی از سکنه شده بود ما به عنوان نقطه پایلوت سعی کردیم بخشی از منازلی که قدیمی بود را بازسازی کنیم و بنیاد مسکن هم کمک کرد در مجموع در این راستا هماهنگی‌های خوبی بین اداره کل میراث و اداره کل بنیاد مسکن وجود دارد حتی در برخی از موارد هم  بخشی از اعتبارات را اداره ما و بخشی هم بنیاد مسکن تقبل کنند تا روستاها بتوانند از عمران و آبادی خاصی برخوردار شوند.

آنچه که مسلم است اين که با برنامه ريزي صحيح و اصولي، ايجاد خدمات زيربنايي، بهبود تسهيلات و امکانات اقامتگاهي و پذيرايي، تبليغات بيشتر در زمينه گردشگري روستايي و ... مي توان وضعيت اقتصادي روستاها را بيشتر متحول کرد و گردشگري را به عنوان فعاليت مکمل در کنار ساير فعاليت هاي اقتصادي وارد مناطق روستایی که ظرفیت لازم و مناسب را دارند کرد تا به تبع آن وضعيت اجتماعي، کالبدي و زيست محيطي روستاهاي منطقه نيز بهبود يابد.

انتهای پیام/ س/ م
نظرات بینندگان