کد خبر: ۱۴۲۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۱ - ۱۰ آبان ۱۳۹۹

نوید مسئولان برای بهبود آشفتگی بازار روغن خوراکی/ آیا قیمت روغن افزایش پیدا می‌کند؟

مردم استان فارس این روزها در زمینه تامین روغن خوراکی مورد نیاز با مشکلاتی روبرو هستند؛‌ در همین حال، مسئولان استان نوید دادند که این مشکلات در یک هفته جاری برطرف می‌شود.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، بررسی‌های خبرنگار شیرازه، از نقاط مختلف استان فارس و شهر شیراز نیز نشان می دهد که روغن خوراکی کمیاب شده است و به سختی می توان آن را پیدا کرد. مردم با نگرانی و سراسیمه در فروشگاه های مواد غذایی به دنبال روغن خوراکی هستند. 

یکی از شهروندان شیرازی بیان کرد: ۲ روز است که حداقل به پنج فروشگاه بزرگ و تعداد زیادی فروشگاه کوچک در شیراز مراجعه کرده ام تا بتوانم روغن مایع خریداری کنم اما موفق به خرید نشدم.

وی افزود: از مسئولان انتظار داریم در این شرایط اقتصادی و مشکلات کرونا با برنامه ریزی خوب در ستاد تنظیم بازار، کالاهای اساسی مورد نیاز مردم را تامین کنند.

عدم تخصیص ارز علت کمیاب شدن روغن
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار فارس هشتم آبان ماه طی گفتگویی با ایرنا، گفت: بیش از ۹۰ درصد روغن خوراکی کشور وارداتی است و کمبود آن در بازار نیز به دلیل عدم تخصیص ارز است.

ظفر افشون افزود: دولت در تلاش است تا مشکل کمبود روغن هر چه سریعتر رفع شود. باید در یک برنامه ریزی بلند مدت بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های داخلی از وابستگی کشور به واردات در بحث روغن بکاهیم.

معاون استاندار فارس گفت: البته نشنیده‌ام که کمبود جدی روغن در بازار وجود داشته باشد.

مشکل کمبود روغن خوراکی در فارس این هفته برطرف می‌شود

حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در حاشیه جلسه ویدئو کنفرانس معاونان وزارت صمت و روسای این سازمان‌ها در سراسر کشور، به خبرنگاران گفت: در این جلسه با توجه به مشکلات کمبود روغن در کشور بحث و بررسی و راهکارهای پیشنهادی، شرکت بازرگانی دولتی متعهد شده است که در اسرع وقت روغن خام را برای بسته بندی در اختیار خانوارها قرار دهد.

ایزدی افزود: در این جلسه همچنین اطمینان داده شد، که در شرایط حاضر هیچگونه مشکلی برای تامین روغن خام کارخانه‌های بسته‌بندی وجود ندارد و به تدریج این موضوع محقق خواهد شد.

رئیس سازمان صمت استان فارس با تاکید بر اینکه مشکل کمبود روغن خوراکی در فارس برطرف می شود، گفت: براساس سهمیه مشخص شده روغن خام به کارخانجات داده شده و به مرور روغن به بازار عرضه می‌شود.

وی گفت: به دلیل جوی که در بازار روغن ایجاد شده، مصرف کنندگان به دنبال خرید روغن و انبار کردن هستند، که این مسئله باعث شده تقاضا در سطح بازار افزایش یافته و بنابراین با توجه به این شرایط تمهیداتی ویژه و سهمیه لازم در راستای آرامش بازار در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان صمت فارس همچنین با بیان اینکه ذخایر روغن به اندازه کافی است، گفت: هماهنگی‌های لازم با گمرک نیز انجام شده، تا ترخیص روغن سرعت بگیرد و هر چه زودتر این محموله ها به کارخانه‌ها حواله شود و تولید افزایش پیدا کند.

توزیع 70 هزار تن روغن در بازار کشور

دبیرانجمن صنفی روغن نباتی ایران با بیان اینکه با توزیع ۷۰ هزارتن روغن بین کارخانه ها از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران از هفته آینده روغن نباتی در بازار توزیع می شود و آرامش به بازار باز می گردد، اظهار کرد: قیمت روغن نباتی تغییری نخواهد کرد.

امیرهوشنگ بیرشک، دیروز در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه مشکلاتی در گمرک و همچنین تخصیص و انتقال ارز باعث کاهش روند واردات روغن نباتی شده بود، اظهار کرد: در هفته های گذشته جلساتی برگزار کردیم و شرکت بازرگانی دولتی در حدود ۷۰ هزارتن روغن در بین کارخانه ها توزیع کرد که از هفته آینده در بازار توزیع می شود.

وی ادامه داد: ۵۰۰ هزارتن روغن خام در بنادر کشور موجود است و ذخایر خوبی در روغن داریم اما متاسفانه جو روانی ایجاد شده منجر به ایجاد تقاضای کاذب در بازار شد و برخی نیز شایعات را باور کردند.

دبیرانجمن صنفی روغن نباتی ایران با اشاره به اینکه مشکل خاصی در تولید روغن نباتی وجود ندارد، گفت: کارخانه ها به تولیدات خود ادامه می دهند و از هفته آینده بازار به آرامش قبلی خود باز می گردد. البته ممکن است گاهی تولیدات کارخانه ها بنا به دلایلی چند روز متوقف شود اما هیچ گاه توزیع متوقف نمی شود، زیرا بخشی از تولیدات دپو و در مواقع لازم به بازار تزریق می شوند.

وی با بیان اینکه از این ۷۰ هزارتن روغن توزیع شده، ۵۰ هزارتن برای مصارف خانگی و ۲۰ هزارتن برای صنف و صنعت است، گفت: این ۷۰ هزارتن نیاز بازار را کفاف می دهد. البته توزیع نیز ادامه دار است؛ به طوری که اگر احساس شود به روغن بیشتری در بازار نیاز است، شرکت بازرگانی دولتی آمادگی این را دارد که روغن بیشتری توزیع کند.

بیرشک در پاسخ به این سوال که آیا قیمت روغن در هفته آینده تغییر خواهد کرد یا خیر گفت: فعلا در رابطه با افزایش قیمت چیزی نشنیده ایم و به نظر می رسد افزایش قیمتی هم نداشته باشیم. البته افزایش قیمت روغن به پارامتر هایی همچون قیمت جهانی، ورق حلب، مواد بسته بندی و مواد افزودنی بستگی دارد که اگر قیمت آنها تغییر کند قیمت روغن نیز به تبع  آن بالا می رود.

عبدالله رزاق منش رئیس اتحادیه عمده فروشان مواد غذایی شیراز در گفتگو با شیرازه در خصوص چگونگی فرآوری روغن در کشور اظهار داشت: ۹۰ درصد روغن مورد نیاز کشور از خارج تامین می شود و روغن خام مورد نیاز از دومنبع سویا از کشورهای برزیل و آرژانتین و پالم از کشورهای مالزی و اندونزی تامین می گردد.

وی ادامه داد: سرانه مصرف سالیانه روغن در ایران برای هرنفر ۲۰ کیلو است که حدود ۷ کیلو بالاتر از سرانه مصرف جهانی است. جهت واردات مواد اولیه روغن خوراکی ارز ۴۲۰۰ توسط دولت اختصاص داده میشود و بر همین اساس قیمت گذاری بعهده سازمان حمایت است. 

رئیس اتحادیه عمده فروشان مواد غذایی شیراز با عنوان اینکه در خرداد ماه سال جاری  به قیمت روغن ۱۲ تا ۱۴ درصد و در ماه جاری ۹ درصد افزوده شده است، گفت: دلیل کمبود روغن در بازار عدم عرضه از سوی کارخانجات است که آنان هم کمبود مواد اولیه را دلیل آن عنوان می کنند.  از خردادماه توزیع روغن توسط شرکتهای پخش اصلی بصورت قطره چکانی شده است و در کالاهای برند و مورد اقبال مردم این موضوع ملموس تر می باشد.

رزاق منش بیان داشت: ین درحالی است که در دوسال گذشته و ایجاد بحران ارزی در کشور سود توزیع کنندگان روغن به حداقل ممکن ودر مواقعی به صفر رسیده است.  در روزهای اخیر توزیع روغن به حداقل رسیده و بعضا با کالاهایی مانند چای _رب گوجه و تن ماهی عرضه می گردد.

در خصوص سهمیه بندی در بعضی از فروشگاهها ، طبیعی است و جهت مدیریت توزیع و عدم جمع آوری کالا توسط دلالها از شلف فروشگاهها بگونه ایی برنامه ریزی شود که کالا در دسترس مردم باشد. این در شرایطی هست که بدلیل عدم تامین روغن حلب مایع یا جامد بعضا بیرون برها و رستوران‌ها روغن مورد نیاز خود را از شلف فروشگاهها و احجام مصرف خانوار تامین می کنند.

وی در پاسخ به این سوال مبنی به گزارش مردم در رابطه با گران فروشی و... خاطرنشان کرد: مردم شریف استان فارس درصورت هرگونه شکایت می توانند مراتب را به شماره تلفن 3234000 ستاد خبری بازرسی و نظارت اصناف اعلام فرمایند.

حرف آخر...
تجربه نشان داده است که پس از کمیاب شدن اجناس در بازار، قیمت آن حتی به دو برابر بها قبل می رسد. امید است تا متولیان نظارت بازار به این امر توجه ویژه داشته باشند تا معیشت مردم در این برهه حساس با سختی روبرو نشوند.

انتهای پیام/ح/ م
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان