کد خبر: ۱۴۲۹۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۱۱ آبان ۱۳۹۹

چهارمین جشنواره ملی فانوس به کار خود پایان داد

مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان چهارمین جشنواره ملی تولیدات هنری و سینمایی دفاع مقدس با عنوان «فانوس» در شیراز برگزار شد.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره ملی تولیدات هنری و سینمایی دفاع مقدس با عنوان «فانوس»  امروز در سالن شهید ركنی صدا و سیمای فارس برگزار شد.

جواد قلی‌زاده، دبیر جشنواره ملی «فانوس» در این مراسم گفت: جشنواره ملی «فانوس» به‌همت سازمان امور هنری سینمایی دفاع مقدس و ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در استان فارس برگزار شده است.

وی با یادآوری اینكه دوره‌های قبلی این جشنواره در شهرهای ساری، بندرعباس و تهران برگزار شده است، افزود: یك هزار و ۷۷۹ اثر از سراسر كشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد و بعد از انجام مرحله اول داوری توسط هیئت انتخاب ۲۹۷ اثر به بخش مسابقه راه یافتند و در نهایت ۸۸ اثر به‌عنوان آثار برگزیده در ۷ بخش تلویزیون و فیلم، هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی، موسیقی و سرود، تولیدات رادیویی، بخش ویژه شهید سپهبد قاسم سلیمانی و بخش آزاد اعلام شدند.

قلی‌زاده با یادآوری اینكه این مراسم به‌صورت ویدئو كنفرانس و همزمان در سراسر كشور در حال پخش است، میزبان پنجمین دوره جشنواره ملی «فانوس» را مشهد مقدس اعلام و ابراز امیدواری كرد كه در پنجمین جشنواره ملی «فانوس» شاهد آثار هنری با كیفیت بالاتری باشیم.

سعید كوشكی، مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس نیز در این مراسم گفت: هنر اصیل، فاخر و الهی جلادهنده روح و ذهن و تطهیركننده از زشتی و ناپاكی است و سوق و سرعت‌دهنده به سمت جایگاه حقیقی انسان كه همان آرامش در جاودان سرای قرب الهی است.

وی افزود: هنر بر خاسته از سه نعمت الهی بیان، قلم و خرد است كه اگر دست تطاول و وسوسه شیطانی از آن راهزنی آفرینشی شبه هنر كند، انتهای آن غارت ایمان و پاكی و صداقت و نابودی یكسری از ارزش‌هاست. چه زیباست كه هنرمندان ایران، مأمن شهدا و ایثارگران با به‌كارگیری همه لطائف و ظرایف و تكنیك‌های موجود بخشی از حیات طیبه و اكسیر حیات‌بخش روزی‌خواران بارگاه اذن ربوی كه به اندازه تمام طول حیات بشر بر عالمیان حق دارند، به تصویر می‌كشند و هر كدام از هنرمندان در قالب‌های مختلف گوشه‌ای كوچك از این اقیانوس در بخش‌های مختلف هنری را به تصویر كشیدند و چه بسیارند عاشقان و هنرمندانی كه آرام و باوقار راه پرنور و جذبه شهدا را طی كرده و می‌كنند و خود را به سرمنزل مقصود می‌رسانند.

كوشكی ضمن تقدیر از آفرینندگان و خالقان آثار هنری در حوزه دفاع مقدس كه افتخار آنان بندگی خداوند و رستن از قیودات غیرالهی است، اقدام آنان را گواهی از زندگی و طراوت فرهنگ عظیم شهادت و ایثار دانست.

در ادامه این مراسم محمود سزاوار، رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس به قرائت پیام سرلشكر باقری، رئیس ستادكل نیروهای مسلح خطاب به این جشنواره پرداخت و بعد از سخنرانی آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس، عنایت‌الله رحیمی استاندار فارس و امیر فهمیده جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از برگزیدگان این جشنواره تقدیر به عمل آمد.

همچنین رونمایی از پوستر پنجمین جشنواره ملی «فانوس» و كتاب‌ »فرهنگ‌نامه فیلم‌های سینمایی دفاع مقدس» اثر جلیل عرفان‌منش و كتاب «پوسترهای جنگ» گزیده‌ای از پوسترهای دفاع مقدس از سال ۵۹ تا ۶۷ از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

انتهای پیام/ح
نظرات بینندگان