کد خبر: ۱۴۲۹۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۱۱ آبان ۱۳۹۹

تعداد کل ایستگاه‌های هواشناسی فارس به ٢٨٨ ایستگاه رسید/ درخواست تکمیل و تجهیز رادار اصلی شیراز در کوه دراک

استاندار فارس طی ارتباط ویدئو کنفرانسی از وزیر راه و شهرسازی درخواست تکمیل و تجهیز رادار اصلی شیراز در کوه دراک و تاسیس پژوهشکده هواشناسی شیراز را کرد.

به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، استاندار فارس در آیین افتتاح ایستگاه هواشناسی سینوپتیک اصلی نی ریز، مهر، پاسارگاد و خرامه که به صورت ویدئو کنفرانسی با حضور اسلامی وزیر راه و شهرسازی انجام شد، با اشاره به وسعت و قطب کشاورزی فارس و  رتبه‌های برتر در زمینه مراتع و جنگل‌ها، عنوان کرد: بارش‌ها و اطلاعات هواشناسی برای امور مختلف به ویژه  در زمینه حمل و نقل ریلی و جاده ای، ساخت و سازهای عمرانی، در بعد کشاورزی و هوانوردی اثر گذار است و خطرات را کاهش داده و اطمینان در تصمیم‌گیری ها را کاهش می دهد.

عنایت‌اله رحیمی در این ارتباط ویدئو کنفرانسی از وزیر راه و شهرسازی در خواست تکمیل و تجهیز رادار اصلی شیراز در کوه دراک  و تاسیس پژوهشکده هواشناسی در شهر شیراز با توجه به پتانسیل علمی  ابن شهر کرد.

تعداد کل ایستگاه‌های هواشناسی فارس به ٢٨٨ ایستگاه رسید

مدیرکل هوا شناسی استان فارس نیز در این آیین گفت: این چهار شهرستان در گذشته به ایستگاه هواشناسی مجهز نبودند که در حال حاضر با اعتبار ٢میلیارد و ٣٢١ میلیون تومان ایستگاه های هواشناسی آنها به بهره برداری رسید.

مهرداد قطره سامانی با بیان اینکه این ٤ ایستگاه پارامتر‌های جوی را ساعت به ساعت اندازه گیری میکنند افزود: این پارامتر‌ها به وسیله این ٤ ایستگاه به مرکز استان و از مرکز استان به تهران ارسال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از این داده‌ها در پیش بینی هواشناسی استفاده میشود، ابراز کرد: این دستگاه‌ها به فشار سنج، دما، رطوبت، تشعشع خورشید، سمت سرعت باد، دمای حداقل زمین و باران سنج مجهز است.

قطره سامانی ادامه داد: با راه اندازی این ایستگاه  ها تعداد کل ایستگاه‌های فارس به ٢٨٨ ایستگاه در انواع مختلف ایستگاه هواشناسی شامل باران سنجی، اقلیم شناسی، سینوپتیک تکمیلی و اصلی، فرودگاهی، هواشناسی کشاورزی، جو بالا و ایستگاه رادار می‌رسد
او همچنین اضافه کرد:ساخت این ایستگاه ها در ني ريز از سال ٩٣ و در پاسارگاد،خرامه و مهر از سال٩٧ آغاز شد و اكنون به بهره برداري رسيده است.

مدیرکل هوا شناسی فارس در ادامه در جمع خبرنگاران در خصوص پیش بینی بارش های پاییزه در سال جاری عنوان کرد:امسال آن چه که مدل های هواشناسی  نشان میدهند بیانگر این است که به لحاظ بارشی پاییز دیر هنگامی را شاهد خواهیم بود به خصوص بارندگی های فصل پاییز که با تاخیر حدود 35 روز همراه خواهد بود به همین دلیل به کشاورزان اطلاع رسانی کرده ایم که کشت دیر هنگام را در دستور کار قرار دهند.

قطره سامانی با بیان اینکه اگر چه مقداری از بارش ها در طی زمستان امسال تامین خواهد شد،تصریح کرد: اما کمبود بارشی را که در پاییز داریم قطعا جبران نخواهد شد.

وی در پایان افزود: بر اساس پیش بینی ها انتظار می رود اواخر آبان تا دهه اول آذر اولین بارش موثر در استان فارس رخ دهد.

گفتنی است اجرای این چهار ایستگاه هواشناسی  با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد و 323 میلیون تومان شامل ایستگاه سینوپتیک نی‌ریز با 773 میلیون تومان اعتبار، ایستگاه خودکار خرامه با 500 میلیون تومان اعتبار، ایستگاه خودکار پاسارگاد با 550 میلیون تومان اعتباروایستگاه خودکار مُهر با 500 میلیون تومان اعتبار اجرایی شده است.

انتهای پیام/ س/ م
نظرات بینندگان