کد خبر: ۱۴۲۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۸ - ۱۱ آبان ۱۳۹۹

ارائه طرح اصلاح قانون حمایت از بافت‌های اطراف حرم‌های مطهر به مجلس/ نگاه صفر و یکی به این بافت‌ها غلط است

رئیس مجمع نمایندگان شیراز و زرقان در مجلس با اشاره به طرحی که برای اصلاح قانون حمایت از بافت‌های اطراف حرم‌های مطهر به مجلس ارائه کرده است، گفت: این بافت‌ها باید مکان مناسبی برای زائرین و مجاورین این حرم‌ها باشد.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، در نشست تخصصی بافت‌های اطراف حرم‌های مطهر در شیراز که با حضور آیت‌الله دژکام، استاندار، معاونین وزیر راه و شهرسازی، معاونین وزیر میراث فرهنگی و گردشگری نمایندگان شیراز، نماینده جهرم و سایر مسئولین تولیت‌های آستان احمدی و محمدی برگزار شد، موضوع ساماندهی بافت‌های اطراف حرم‌های احمدی و محمدی و سید علاالدین حسین مورد بررسی قرار گرفت. 

این جلسات که در دو نوبت شب و صبح برگزار شد و همراه با بازدیدهای میدانی بود، مطالبات آستان‌های احمدی و محمدی برای ساماندهی بافت‌های اطراف حرم‌های احمدی و محمدی و حرم سید علاءالدین حسین مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

جعفر قادری در این راستا به شیرازه گفت: در این نشست تاکید اینجانب بر این بود که ما باید بتوانیم از فضای اطراف حرم‌ها به عنوان یک فضای تجمع در مناسبت‌های مذهبی و ملی استفاده بکنیم و ضمن کمترین آسیب به بافت تاریخی فرهنگی شیراز بتوانیم ظرفیت‌های خوبی را اطراف حرم‌های مطهر ایجاد کنیم. 

ريیس مجمع نمایندگان شیراز و زرقان در مجلس افزود: در مجالس قبلی بیشترین حمایت و همراهی را با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری داشته‌ام و در مجالس هشتم- نهم و یازدهم طرح‌هایی را برای حمایت از احیا و مرمت بافت تاریخی، برای حمایت از بافت های فرسوده و برای حمایت از هنرمندان و استادکاران صنایع دستی ارایه کرده ام که همه این طرح‌ها به قانون تبدیل شده است و با وجود اینکه اهمیت و نقش میراث فرهنگی را در توسعه گردشگری شیراز و فارس کاملا برجسته می‌دانم ولی اعتقاد دارم که باید فضای کافی برای توسعه حرم‌های مطهر درشهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت فراهم بشود. 

وی با اشاره به طرحی که برای اصلاح قانون حمایت از بافت‌های اطراف حرم‌های مطهر به مجلس ارائه کرده است، خاطرنشان کرد: این بافت‌ها باید مکان مناسبی برای زائرین و مجاورین این حرم‌ها باشد. 

قادری با بیان اینکه نگاه صفر و یکی به این بافت‌ها غلط است و باید بین ایده‌ال‌ها و واقعیت‌ها یک هماهنگی ایجاد شود، از مسوولین دولتی خواست که ضمن حفظ اثار تاریخی به توسعه فضاهای اطراف حرمها نیز کمک کرده و اگر بنا بر باقی ماندن آثار تاریخی هست نباید آنها را رها کنیم بلکه باید برای مرمت انها هم بودجه و اعتبار کافی گذاشته شود.

انتهای پیام/ م
نظرات بینندگان