کد خبر: ۱۴۲۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۱۲ آبان ۱۳۹۹

تهیه سند خطر برای مقابله با مخاطرات بخش کشاورزی/ سرمازدگی زودرس پاییزه ۳۶۰ میلیارد تومان خسارت به کشاورزان فارس وارد کرد

رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: سازمان جهاد کشاورزی در حال تهیه سندی است به نام سند خطر که در آن مخاطرات مختلف از جمله سرمازدگی تعریف می شود و از ابتدا تا انتهای اقدامات مورد نیاز بررسی می گردد.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، كشاورزي از جمله مشاغلی است كه نوسان‌ها و تغییرات آب و هوايي، بيشترين اثر را روي آن مي‌گذارد که از جمله اين نوسان‌ها ميتوان به سرمای زودرس پاييزه اشاره نمود كه عدم آگاهي از تاريخهاي شروع و خاتمه سرما توسط كشاورزان منجر به وارد آمدن خسارات قابل توجهي بر محصولات كشاورزي مي‌شود. 

سرما و یخبندان از مهم ترین معیارهای اقلیمی در زمینه کشاورزی است که آسیب های ناشی از این پدیده می تواند خسارات زیادی به بخش کشاورزی وارد کرده و از سویی نیز امنیت غذایی کشور را به خطر بیاندازد از آنجا که استان فارس یکی از استان‌های موثر در بخش تولیدات کشاورزی است و 10 درصد تامین امنیت غذایی کشور را بر عهده دارد توجه به مخاطرات موجود بسیار ضروری است.

براي جلوگيري از غافلگير شدن و وارد آمدن خسارت بايد ارقام مناسب براي هر منطقه انتخاب شده و در زمان مناسب كشت گردد که بدين منظور يكي از راه‌ها، تعيين تاريخ يخبندان‌هاي زودرس پاييزه و ديررس بهاره ازجمله اقدامات لازم جهت كشت گياهان مختلف در هر منطقه است.

با توجه به خسارات زیادی که سرمازدگی زود رس پاییزه در سال زراعی جاری به کشاورزان فارس وارد کرد و به منظور جلوگیری و کاهش زیان‌های وارده به بهره‌برداران در مواقع خطر به سراغ رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی فارس رفتیم تا در گفتگویی اختصاصی راه کار مقابله با بحران سرمازدگی و دیگر مخاطرات را جویا شویم.

نادر محمودی در ابتدا به راهبردهای مدیریتی اشاره کرد و گفت: ما برای هر مخاطره‌ای که قرار است اتفاق بیفتد چهار راهبرد در مدیریت بحران داریم، اول پیش بینی و پیش آگاهی، دوم پیشگیری، سوم آمادگی و مقابله و نهایتاً باز سازی و بازتوانی.

وی افزود: اولین راهبرد ما این است که پیش‌بینی کرده و پیش آگاهی به کشاورز دهیم چون وقتی سامانه ها وارد می شوند قطعاً سازمان هواشناسی هم به مدیریت بحران جهاد کشاورزی و استانداری و هم به سازمان‌های استانی اعلام می‌کند و این سازمان‌ها بسته به وظیفه خود پیش بینی ها را انجام داده و یکسری توصیه های فنی آماده کرده و به بهره‌برداران و ذی نفعان خود در شهرستان ها اعلام می کنند.

رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی فارس بیان کرد: در همین راستا سازمان جهاد کشاورزی هم پس از اطلاع از خطر موجود اطلاعات و توصیه‌هایی را آماده کرده و به شهرستان‌ها ابلاغ می‌کند و آنان نیز موظف هستند به بخشهای مختلف از جمله مدیریت های ترویج، بخشداران و دهیاران اطلاع رسانی کنند.

محمودی بیان داشت: توصیه‌های فنی را به این دلیل انجام می‌دهیم تا از خسارت به بخش‌های کشاورزی پیشگیری شود به این صورت که از طریق مدیریت جهاد کشاورزی در شهرستان ها درخواست تشکیل جلسه ستاد بحران به ریاست فرماندار داده می شود و سپس توصیه های فنی و راهکارها بررسی شده و امکانات سنجی می گردد تا امکانات موجود در شهرستان را برای مقابله با بحران احتمالی بسیج کرده ،به همین منظور هیچ اداره‌ای نمی‌تواند مخالفت کرده و تجهیزات را در اختیار ستاد مدیریت بحران شهرستان قرار ندهد.

وی ادامه داد: اما با وجود همه این تمهیدات اگر بازهم مخاطره موجود سبب ایجاد خسارت گردد راهبرد چهارم که بازسازی و بازتوانی است را پیش رو داریم که این امر از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی صورت می گیرد که مشمول افرادی می شود که در زمان مناسب محصولات خود را تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار داده‌اند تا در موعد خطر بتوانند غرامت خود را از صندوق دریافت کنند، گرچه عده ای هستند که بر اساس تفاسیر خود محصولاتشان را بیمه نمی‌کنند که همان دسته هم دولت در گذشته  بودجه ای تخصیص می‌داد و مبلغ اندکی را جهت جبران خسارت پرداخت می‌کرد که اکنون همان بودجه را به صندوق های بیمه پرداخت میکند تا افرادی استفاده کنند که محصول خود را بیمه کرده‌اند.

رئیس مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی فارس ی در خصوص سرمازدگی زودرس امسال که در مهرماه برای محصولات کشاورزی در برخی از مناطق استان فارس اتفاق افتاد،اظهار کرد: اقلیم استان فارس به گونه ای است که هر ساله با تغییر فصل، سرما زدگی را شاهد هستیم خصوصاً از پانزدهم مهرماه به بعد این سرما شدت می یابد و ما به همین خاطر به تمامی بهره‌برداران خود از طریق صدا و سیما،رسانه ها، فضای مجازی و مدیریت های ترویج در شهرستانها اطلاع رسانی می‌کنیم که سامانه‌ای در حال ورود است.

وی با بیان اینکه وقتی سامانه‌ای وارد می شود باید اقداماتی هم تعریف کنیم ابراز کرد: ما دو نوع اقدام داریم، یک سری اقدامات اضطراری و یک سری دیگر پیشگیرانه هستند که اقدامات اضطراری زمانی انجام می گردد که خطر آنی اتفاق می افتد و ما نیز باید آنی و در لحظه اقدام کنیم که در این مورد به کشاورزان توصیه هایی کرده‌ایم.

او همچنین ادامه داد: اقدامات پیشگیرانه نیز اقداماتی است که به کشاورز توصیه می کند از محصول تولیدی خود محافظت کند به این صورت که در اسرع وقت اقدام به برداشت محصول رسیده کنند که این توصیه شامل باغات مرکبات،ذرت علوفه، گوجه‌فرنگی، کندوهای زنبور عسل و حتی دامداران می شود.

مدیر بحران مخاطرات جهاد کشاورزی فارس تأکید کرد: دومین اقدام این است که آبیاری را در زمان مناسب انجام دهند به طور مثال در خصوص ذرت علوفه ای که امسال عمده خسارات را به خود اختصاص داده باید خاک مرطوب باشد تا دمای خاک بالاتر از دمای محیط باشد که سرمازدگی کمتر اتفاق بیافتد، علاوه بر این مشکل اصلی ما با کشاورزان عدم رعایت تاریخ کشت است که اگر رعایت نگردد دچار سرمازدگی زودرس پاییزه می شوند.

محمودی با بیان اینکه کشاورزان باید در مناطق معتدل و سرد سیر تا 15 تیر ماه محصولات پاییزه را کشت کنند،چون قطعاً به اواسط مهرماه برخورد می‌کنند و با سرمازدگی مواجه می‌شوند،افزود: گرم نگه داشتن مزارع با استفاده از گرم کننده ها نیز از دیگر توصیه های اضطراری ما به کشاورزان است.

وی در ادامه اشاره به اینکه توصیه‌های پیشگیرانه به توصیه های بلندمدت گفته می‌شود، عنوان کرد: استفاده از ارقام مناسب، استفاده از کود هایی که مقاومت گیاه را افزایش می‌دهد، کوچ به موقع عشایر از مناطق سردسیر به مناطق معتدل و گرم و برداشت به موقع همه از دست توصیه‌های بلندمدت و پیشگیرانه هستند که بهره‌برداران باید رعایت کنند.

محمودی همچنین اضافه کرد: علاوه بر این اقدامات، سازمان جهاد کشاورزی نیز در حال تهیه سندی است به نام سند خطر که در آن مخاطرات مختلف از جمله سرمازدگی تعریف می شود و از ابتدا تا انتهای اقدامات مورد نیاز بررسی می گردد، اینکه کجاها سرمازدگی رخ می‌دهد در چه تقویم زمانی اتفاق می افتد  همه را در قالب یک نقشه تهیه می‌کنیم که شامل انواع مخاطرات همچون سرمازدگی، سیل، خشکسالی، آتش‌سوزی، طوفان و... می شود تا کشاورزان بر اساس این سند بدانند کدام خطر در چه منطقه ای و چه زمانی اتفاق می‌افتد.

رئیس مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی فارس در ادامه تاکید کرد: یکی از راهکارهای مدیریت بحران توصیه به بیمه کردن محصولات است که به این وسیله کشاورز انتقال ریسک می دهد.

به گفته محمودی عمده خسارت‌هایی که در سال جاری به محصولات کشاورزی فارس وارد شده بالغ بر ۵ هزار هکتار اعلام شده که حدود ۳۶۰ میلیارد تومان خسارت بوده که عمدتاً هم در شهرستان‌های شمالی استان از جمله آباده، خرمبید، اقلید، بوانات، سرچهان بخشی هم در سپیدان و کوار و مقداری هم جهرم و داراب رخ داده است.

رئیس اداره مدیریت بحران مخاطرات جهاد کشاورزی فارس در پایان به محصولات خسارت دیده امسال در استان اشاره کرد و گفت: عمده این محصولات گوجه‌فرنگی چغندر، ذرت، سیب زمینی، بخشی از باغات انگور و... است که دچار خسارت شده اند و امید است که کشاورزان با رعایت توصیه های فنی که قبل از وقوع مخاطره به اطلاع آنها می‌رسد در سال‌های آتی دچار ضرر و زیان نگردند.

گفتنی است، مدیر کل سازمان هواشناسی استان فارس در حاشیه افتتاح 4ایستگاه هواشناسی استان به خبرنگار شیرازه،گفت: متاسفانه علی رغم اعلام قبلی سازمان هواشناسی به مردم و کشاورزان اما هنوز به این باور نرسیده اند که به هشدارها توجه کنند.

پس به نظر می رسد فرهنگ سازی بین کشاورزان در راستای توجه به اطلاع رسانی سازمان جهاد کشاورزی همچنین اعتقاد به بیمه کردن محصولات میتواند راه کاری در جهت کاهش خسارات وارده به کشاورزان باشد.

انتهای پیام/س/ م
نظرات بینندگان