کد خبر: ۱۴۲۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۶ - ۱۳ آبان ۱۳۹۹

راه و شهرسازی تاکنون به کمترین تعهدات خود درباره کمربندی شیراز عمل نکرده‌ است/ مشکلات کمربندی شیراز با واگذاری آن به شهرداری حل می‌شود

سخنگوی شورای ا شهر شیراز با بیان اینکه کمربندی شیراز بزرگترین این شهر است، ابراز امیدواری کرد: با ادامه مذاکره در سطح استانی و ملی مشکل کمربندی شیراز را حل کنیم.

به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، سعید نظری با اشاره به وضعیت نامناسب کمربندی شیراز گفت: کمربندی شیراز از لحاظ میزان تصادفات، نبود ایمنی لازم و ورود آن به محدوده شهر، مشکلات بسیاری را پدید آورده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز در همین زمینه به مکاتبات متعدد با وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و ابراز داشت: بر این اساس، بار‌ها درخواست کرده‌ایم که وزارت راه و شهرسازی این کمربندی را به شهرداری واگذار کند؛ اما طبق قانون اختیار آنچه کمربندی نامیده شود در اختیار وزارت راه و شهرسازی است. 

راه و شهرسازی تاکنون به کمترین تعهدات خود درباره کمربندی شیراز عمل نکرده‌ است

وی افزود: متاسفانه وزارت راه و شهرسازی تاکنون به کمترین تعهدات خود درباره کمربندی شیراز عمل نکرده‌ است؛ درحالی‌که شهرداری تمام تعهدات خود را درخصوص احداث تقاطع‌ها انجام داده که با توجه به اینکه در حریم شهر بوده، نباید صورت می‌گرفت اما برای رعایت حال مردم درباره آن‌ها اقدام شده است. 

نظری با بیان اینکه برای گذراندن حتی خط باریک فیبر نوری از کمربندی باید از وزارت راه و شهرسازی مجوز گرفته شود، ابراز کرد: با این حال، هم شورا و هم شهرداری و هم استاندار فارس دقت نظر ویژه‌ای درباره وضعیت کمربندی دارند. 

امیدوارم جلسات مشترک بین شورای شهر، شهرداری و استانداری نتیجه‌بخش باشد

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به برگزاری جلسات مشترک بین شورای شهر، شهرداری و استانداری در این خصوص بیان داشت: این جلسه مصوبات خوبی داشته است و در هفته آینده نیز با حضور نمایندگان وزارت راه و شهرسازی جلسات دیگری برگزار خواهد شد و امیدواریم با کمک نمایندگان مردم بتوانیم برای روشنایی و ایمنی کمربندی شیراز اقداماتی در خور مردم شیراز انجام دهیم.

تقاطع جام‌جم در شورا و شهرداری در حال بررسی است

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص احداث تقاطع غیرهم‌سطح جام‌جم، با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح مشکل مالی وجود ندارد، اظهار داشت: تیم عمرانی شهرداری معتقد است که این تقاطع باید اجرا شود و موضوع را در جلسات متعددی نیز پیش برده‌اند؛ همچنین این طرح در کمیسیون‌های عمران و تلفیق شورا نیز بررسی شده است. 
نظری افزود: تیم عمرانی شهرداری شیراز اصرار بر احداث این تقاطع دارد و مطالعات را در این زمینه صورت داده است؛ البته در مطالعات نخستین، سطح گذر بیشتری برای ایجاد این تقاطع در نظر گرفته شده بود که این ابعاد هم‌اکنون اصلاح شده است. 

وی با بیان اینکه ساخت این تقاطع از ابتدا با انتقاد‌هایی همراه بود، ابراز داشت: مخالفان احداث آن در شورای شهر هم معتقدند احداث یک تقاطع در ارتفاع ۷ متری که از بزرگراه شهید سلیمانی به بلوار جمهوری اسلامی می‌رسد، منظر شهری را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ ضمن اینکه مطالعات ارائه‌شده به شورا نشان نمی‌دهد احداث این تقاطع می‌تواند از حجم ترافیک بکاهد. 

این عضو شورای شهر شیراز عنوان کرد: مخالفان این طرح در شورا برآنند عبور خودرو‌ها از بزرگراه شهید سلیمانی بیشتر به‌ مقصد خیابان نمازی است و احداث این تقاطع دردی را از ترافیک محدوده مورد هدف دوا نمی‌کند؛ به هر روی این طرح، هم‌اکنون در شورا از سوی دو طیف موافق و مخالف در حال بررسی است که اگر این در آینده تقاطع احداث شود هزینه‌های کمتری برای شهر داشته باشد.

احداث تقاطع جام‌جم به‌صورت زیرگذر مشکلات بسیاری دارد

نظری درباره چرایی عدم اجرای این پروژه به‌صورت زیرگذر توضیح داد: در بخشی از این مطالعات، تقاطع یادشده هم به‌صورت زیرگذر و هم روگذر در نظر گرفته شده است، در بخش دیگری از پژوهش‌ها صرفا زیرگذر و در بخش دیگری هم صرفا روگذر مطالعه شده است.

وی هزینه احداث این تقاطع را به‌صورت زیرگذر بسیار سنگین برشمرد و بیان کرد: ضمن اینکه زیرگذر به سازه‌های آپارتمان‌های اطراف آسیب می‌رساند، به دلیل کوهستانی بودن قابلیت اجرای آن بسیار کم است و با امکانات موجود و در شرایط تحریم ساخت آن ممکن نیست؛ همچنین بسیار زمان‌بر خواهد بود؛ از سوی دیگر، صدا و سیما نیز اجازه تردد از زیرگذر را نمی‌دهد؛ درحالیکه روگذر راه را نمی‌بندد و سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر ساخته می‌شود. 

ایجاد ستاد مدیریت بحران در شهرداری کمک‌کننده است

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز درباره ایجاد اداره‌ بحران در شهرداری شیراز عنوان کرد: در حال حاضر اداره مطالعات بحران وجود دارد و وظیفه مدیریت بحران در شهر‌ها بر عهده فرماندار و در استان بر دوش استاندار است؛ اما آنچه امروز در اداره مطالعات بحران شهرداری روی می‌دهد، بیشتر در حوزه پژوهشی است و قابلیت هماهنگی ندارد و امروز این وظیفه بر عهده معاونت خدمات شهری گذاشته شده که بیشترین امکانات را در اختیار دارد. 

نظری با بیان اینکه قائل به اصلاح چارت اداری در این حوزه هستیم، گفت: نیاز است در شهرداری نیز ستاد مدیریت بحران شکل گیرد تا توان هدایت بحران‌ها را داشته باشیم. 

دستور خرید برخی از باغ‌های مغفول‌مانده در حال بررسی است

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز همچنین درباره مالکیت باغات قصردشت گفت: در برخی باغ‌ها شهرداری مالک زمین است، اما درختان آن به‌صورت غارثی در اختیار مردم است، در برخی از این باغ‌ها چون مراقبت و نگهداری بر عهده غارث آن است مورد غفلت واقع می‌شود و درباره آن‌ها دستور خرید در حال بررسی است. 

عضو شورای اسلامی شهر شیراز همچنین درباره خریداری باغات بیان داشت: قیمت‌گذاری از سوی هیات سه‌نفره انجام‌ می‌شود، در صورت اعتراض مالک، این موضوع به هیات‌های سه‌نفره و پنج‌نفره کانون کارشناسان با حضور نماینده مالک ارجاع می‌شود؛ بر این اساس قیمت‌ها براساس ساختار قانونی ارائه می‌شود؛ از سوی دیگر برخی از شهروندان می‌پندارند چون باغ در محدوده قصردشت است باید گران باشد، اما باغ با قیمت باغ خریداری می‌شود، نه زمین. 

وی درباره برگزاری برنامه‌های نشاط آور در شهر شیراز، ابراز داشت: دو گروه برنامه مد نظر است، یکی ایجاد پارک شهر، ایجاد آکواریوم و پارک آبی و... که نیاز است سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی برای احداث آن‌ها وارد عمل شوند؛ در این حوزه بسته‌های سرمایه‌گذاری شامل زمین و مجوز و طرح و نقشه نیز تدارک دیده شده است؛‌ اما متاسفانه هر سرمایه‌گذاری وارد شهر شیراز می‌شود با برچسب‌های و فشار‌های مختلف رانده می‌شود. 

نظری در این زمینه به اجرای پروژه بی‌دود اشاره کرد و گفت: هجمه علیه بی‌دود همچنان وجود دارد؛ در عین حال بی‌دود در تهران ناموفق بود اما در شیراز موفق شد.

سرمایه‌گذاران با تضمین بازگشت سرمایه به پروژه‌های نشاط آور شیراز ورود کنند

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با تاکید بر اینکه باید نگاه به سرمایه‌گذاران اصلاح شود، از آنان دعوت کرد که برای مشارکت در احداث پروژه‌های نشاط‌آور با تضمین بازگشت سرمایه به شیراز ورود کنند و گفت: درحال حاضر در این زمینه، قرارداد پروژه پارک آبی منعقد شده و برای شادی‌شهر هم با سرمایه‌گذار در حال مذاکره هستیم؛ اما درباره تله‌کابین هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم. 
وی بخش دیگری از برنامه‌های انسان‌محور شیراز اشاره کرد و گفت: پروژه باباکوهی، گذر حافظ، آرامگاه سعدی، باغ‌موزه‌های هنر و موسیقی، پردیس تئاتر، پردیس سینمایی و... در حوزه نشاط فرهنگی در نظر گرفته شده است و باسرعت با سرمایه‌گذاری شهرداری به‌ویژه در مناطق کمتربرخوردار در حال پیشروی است.

اصرار‌ها برای تغییر نام خیابان شجریان شورا را مجبور به تغییر نظر کرد

نظری در پاسخ به برخی انتقاد‌ها درباره تغییر مصوبه شورای شهر و نامگذاری پیاده‌راه سلامت با نام استاد محمدرضا شجریان، گفت: در وهله اول، بهترین نامگذاری همان خیابان مقابل حافظیه بود؛ اما حجم مخالفت‌ها و اصرارها، شورا را مجبور به تغییر نظر کرد.

وی بیان داشت: در این زمینه چند گزینه دیگر نیز پیشنهاد شده بود اما در نهایت با پیشنهاد برخی هنرمندان، به این نتیجه رسیدیم که پیاده‌راه سلامت با این شرط که در آینده به گذری فرهنگی بدل شود، با نام استاد شجریان نامگذاری شود. 

رئیس کمیسیون نامگذاری شورای اسلامی شهر شیراز اظهار کرد: امید است با این نامگذاری این پیاده‌راه به گذر فرهنگ و هنر بدل شود. 

حتی رسانه‌های همسو هم از حق شورا در ماجرای نامگذاری استاد شجریان دفاع نکردند

نظری با گلایه‌ از هجمه‌ها علیه شورای اسلامی شهر شیراز درباره نامگذاری گذر شجریان در مقابل حافظیه، گفت: در هجمه نمایندگان شیراز به نامگذاری شورای شهر و حذف نام حافظ، با آنکه حق شورا در این انتقاد‌ها نادیده گرفته شد هیچ رسانه‌ای، حتی رسانه‌های همسو از شورای شهر حمایت نکردند و این حداقل کاری بود که می‌شد، انجام شود. 

انتهای پیام/س/ م
نظرات بینندگان