کد خبر: ۱۴۲۹۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۷ - ۱۴ آبان ۱۳۹۹

گزارش «شیرازه» از پشت‌پرده یک قرارداد متوقف شده در شهرداری شیراز/ از انتقاد شدید اصلاحات به شهردار سابق تا قرارداد با سران جریان عدالتخواه

بررسی‌های «شیرازه» حاکی از آن است در مردادماه ۹۹، شرکت "و" به منظور فرهنگ‌سازی شهروندان شیرازی در حوزه حمل‌ونقل یک قرارداد با شهرداری شیراز با گرایش اصلاح‌طلبی بسته است که رد برخی سران جریان عدالتخواهی شیراز در آن مشهود است.

به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، در حالی که تنها چند ماه به پایان شورای پرحاشیه پنجم شیراز باقی مانده است و همه تکاپوها به سمت انتخابات ۱۴۰۰ معطوف است، برخی رصد رفتارهای افراد در جریان سیاسی حاکی از زد‌وبند این افراد برای استفاده از رانت قدرت و ثروت دارد.

درحالی‌که به زمان انتخابات هنوز ماه‌ها مانده است، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که باوجود برخی اختلاف‌های رسانه‌ای اما برخی افراد، پشت پرده دست دردست یکدیگر به فعالیت‌های معمول اقتصادی مشغول بوده و با بهره‌گیری از رانت‌های معمول مدیران عالی، ظرفیت مذکور را فرصتی مغتنم شمرده و حساب‌های رقیبان را شارژ کرده تا شاید در صورت پیروزی احتمالی رقیب در عرصه انتخابات، الطاف اقتصادی مسیر معکوس پیدا کرده و حلقه‌ بده بستان رانتی ادامه یافته و تکمیل شود.

در همین راستا بررسی‌های «شیرازه» حاکی از آن است در مردادماه ۹۹، شرکت "و" به منظور فرهنگ‌سازی شهروندان شیرازی در حوزه حمل‌ونقل یک قرارداد با شهرداری شیراز بسته است که رد برخی سران جریان عدالتخواهی شیراز در آن مشهود است.

نگاه دقیق‌تر به مفاد این قرارداد پرده از روابطی کنار خواهد زد که تا پیش از این در فضای سیاسی استان فارس و شهر شیراز جمع نقیضین شمرده می‌شد!

در نگاه نخست باید در مکاتبات مربوط به این قرارداد نگاهی به نامه شرکت مدنظر خطاب به معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شود تا مشخص شود این شرکت دقیقا چه هدفی را در عقد قرارداد با شهرداری شیراز دنبال می‌کند.

در ادامه طبق این نامه، مدیرعامل این شرکت با بررسی پیش‌نویس قرارداد چند درخواست را خطاب به معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز مطرح داشته که در بند آخر آن، خواستار شده است که کلیپ‌های درخواستی مجموعه شهرداری از سایت org.streetfilm دانلود و در اختیار شهرداری قرار داده شود.

اما اکنون دو سوال ذهن هر مخاطبی را مشغول خواهد ساخت، نخست اینکه اصل این قرارداد چیست و دیگر آنکه مدیرعامل شرکت کیست؟

در پاسخ به پرسش اول آنچه مورد توجه است اینکه این قرارداد جمعا به مبلغ چهار میلیارد ریال و به صورت ترک تشریفات مناقصه) از اختیارات ویژه شهرداری شیراز( به این شرکت واگذار شده، بدین معنی که این شرکت بدون حضور در رقابت سالم با دیگر شرکت‌های رقیب و با بهره‌گیری از رانت مدیریتی شهردار شیراز موفق به اخذ پروژه شده و آنچه بیشتر مورد توجه هر مخاطبی قرار خواهد گرفت؛ آنکه این چهار میلیارد ریال بابت دانلود ۴۰۰ ویدئو کلیپ معمول از رویدادهای مختلف جاده‌ای) اعم از تصادفات و موارد دیگر از سایت org.streetfilm بوده که هر کاربر معمولی اینترنتی نیز می‌تواند این ۴۰۰ کلیپ ویدئویی را از سایت‌های معمول اینترنتی دانلود و صداگذاری کند، کما اینکه امثال این کلیپ‌ها روزانه در شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده‌ای در دسترس عموم مردم قرار دارد!

واگذاری هزینه ۱۰ میلیون ریالی دانلود و صداگذاری هر کلیپ از جیب هر شهروند شیرازی به شرکت مذکور

این بدان معنی است که شهرداری هزینه دانلود هر کلیپ و صداگذاری آن را ۱۰ میلیون ریال از جیب هر شهروند شیرازی به شرکت مذکور به صورت رانت و ترک تشریفات مناقصه واگذار کرده و این در حالی است که این کار با هزینه‌های بسیار پایین‌تر توسط کارمندان فعلی شهرداری شیراز نیز قابل انجام بوده و در همین راستا نیز دستگاه‌های نظارتی شهرداری شیراز طی مکاتبه‌ای با معاون حمل‌ونقل شهرداری شیراز به صورت واضح و شفاف بدین نکته اشاره کرده‌اند.

اکنون و در پاسخ پرسش دوم تنها یک جستجوی ساده در فضای سایبری و موتور جستجوی گوگل کفایت خواهد کرد. مدیرعامل شرکت که از فعالان اصلی جریان عدالتخواه در شیراز، توانسته است با روابطی قرارداد سرتاسر مساله دار را با شهرداری شیراز که هم‌اکنون در اختیار مدیران نام آشنای جریان اصلاحات است، منعقد کند.

قابل ذکر است، باوجود انتقادهای تندوتیز جریان اصلاحات به مشی مدیریتی شهردار سابق شیراز که یکی از شعارهای این جریان برای پیروزی در عرصه انتخابات شورای اسلامی شهر شیراز در سال ۹۶ نیز بود، این قرارداد با فردی به صورت ترک تشریفات مناقصه به امضا رسیده که در سوابق خود از مدیران شهرداری سابق بوده است!

این در حالی است که زاویه سیاسی ۱۸۰ درجه‌ای نیز نتوانسته است میان شهردار اصلاح‌‌طلب و فعال عدالتخواه فاصله چندانی ایجاد کند، البته جستجوی ساده دیگری در خصوص شرکت و در فضای مجازی پرده از ارتباطی دیگر نیز برخواهد داشت.

نائب‌رئیس هیئت مدیره شرکت ذکور نیز از افراد مؤثر و مطرح این جنبش نیز باوجود ادعای جریان عدالتخواهی متاسفانه به راحتی با سران جریان اصلاحات کنار آمده است.

باری، آنچه در این قرارداد عیان است بده‌بستان سران دو جریان اصلاحات و عدالتخواهی است که تنها چند ماه مانده به انتخابات از ظرفیت‌های یکدیگر بهره‌ها جسته‌اند.

البته در پایان باید خاطرنشان کرد؛ پیگیری‌های شیرازه، نشان از آن دارد با اطلاع برخی اعضای شورای اسلامی شهر شیراز از مفاد قرارداد فوق و با پیگیری‌های صورت پذیرفته توسط اعضای شورا، اجرای این قرارداد متوقف شده که باوجود این موضوع چند پرسش همچنان مطرح خواهد بود:

۱. اساسا چرا باید این دست قراردادها که شهرداری با بهره‌گیری از ظرفیت خود می‌تواند با هزینه‌های بسیار پایین‌تری آن‌را اجرا کند، به صورت ترک تشریفات مناقصه و براساس زد‌و‌بند‌های پشت پرده منعقد می‌شود؟

۲. اعضای شورای اسلامی شهر شیراز با گرایش اصلاح‌طلبی و با شعار اصلاح روندهای غلط گذشته به عنوان ناظر بر قراردادهای شهرداری و شهردار اصلاح‌طلب شهر شیراز به عنوان کارفرما چه پاسخی برای انعقاد خارج از عرف معمول این دست قراردادها دارند؟

۳. آیا توقف اجرای این قرارداد صحت دارد؟ و در صورت مثبت بودن پاسخ این پرسش به چه دلیل این موضوع در خفا و پنهانی صورت پذیرفته؟ اعضای شورای اسلامی شهر شیراز از چه چیز واهمه داشته‌اند که باوجود وظیفه ذاتی شورا مبنی بر رصد و نظارت بر شهرداری شیراز، اجازه انعقاد این قرارداد را داده و پس از مدتی به علت نامعلوم خواستار توقف اجرای آن شده‌‌اند؟

«شیرازه» هرچند در این گزارش از نام شرکت و افراد و سابقه آنها چشم‌پوشی کرد؛ اما منتظر شفاف‌سازی شهرداری و شورای شهر شیراز است.

انتهای پیام/ م

نظرات بینندگان