کد خبر: ۱۴۲۹۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۷ - ۱۴ آبان ۱۳۹۹

فعالیت قرارگاه‌های امنیت غذایی در استان فارس/ طرح هوشمندسازی کشاورزی اجرا می‌شود

رئیس سازمان بسیج جامعه کشاورزی فارس از طرح هوشمندسازی کشاورزی در فارس خبر داد و گفت: در این طرح هم از ظرفیت فارغ‌التحصیلان بسیجی در رشته های مهندسی کشاورزی استفاده شده است
به گزارش سرویس رصد شیرازه، سعید حسن‌شاهی رئیس سازمان بسیج جامعه کشاورزی فارس در گفتگو با یکی از رسانه های استانی ظهار داشت: جهش تولید در کشاورزی که یکی از ماموریت‌های سازمان بسیج جامعه کشاورزی استان است در سال جاری و با شعار جهش تولید کار ابتدایی فعال شدن این واحد در کلیه شهرستان‌ها و نواحی استان با هدف رسیدن به جهش تولید ریل‌گذاری شده است.

وی دومین قدم در راه رسیدن به جهش تولید در بحث کشاورزی را سرمایه انسانی دانست و تصریح کرد: به این مهم با استفاده از ظرفیت فارغ‌التحصیلان کشاورزی بسیجی دست یافتیم؛ به این صورت که فارغ‌التحصیلان بسیجی در رشته‌های کشاورزی، نقش‌آفرینی و فعالیتشان در راه جهش تولید کشاورزی را با  خدمات فنی و مشاوره‌ای به کشاورزان تحت پوشش خود ارائه می دهند.

فعال شدن قرارگاه‌های امنیت غذایی

حسن شاهی با اظهار اینکه قرارگاه‌های امنیت غذایی در سطح شهرستان‌ها فعال شده است که بحث هماهنگی و هم‌افزایی را در شهرستان‌ها بر عهده دارد، افزود: از آنجا که محصولات اساسی در راستای تولید کشاورزی هدف‌گذاری شده است، برنامه‌ریزی برای محصولات اساسی همچون گندم، جو، کلزا، دانه‌های روغنی و ذرت انجام شده که با نگاه راهبردی به محصولات استراتژیک و اساسی به تولید دنبال می‌شود.

وی تأکید کرد: در این راه از ظرفیت بسیجیان فارغ‌التحصیل کشاورزی استفاده می‌کنیم تا هم در قالب خدمات مشاوره‌ای و فنی به کشاورزان تحت پوشش خود، خدماتی ارائه دهند.

حسن‌شاهی همچنین از طرح هوشمندسازی کشاورزی در فارس خبر داد و افزود: در این طرح هم از ظرفیت فارغ‌التحصیلان بسیجی در رشته های مهندسی کشاورزی استفاده شده است که هر کدام از مربیان طرح، کشاورزان تحت پوشش خود را مشخص کرده و بر اساس محصولات راهبردی که مشخص شده برای هر شهرستان هوشمندسازی انجام شده است.

به گفته وی در سامانه هوشمند کشاورزی استانی تحت عنوان سامانه هوشمند غذایی، رصد امنیت غذایی، اطلاعات بهره‌برداران تحت پوشش مربیان، نوع کشت و فرایند کاشت محصول با توجه به بحث علمی‌سازی کشاورزی با شیوه‌های نوین علمی ثبت می‌شود.

رئیس سازمان بسیج جامعه کشاورزی فارس بیان کرد: به عبارتی در این سامانه اطلاعات محصولی به صورت کامل ثبت می‌شود به این صورت که سال گذشته و جاری، کشاورز چه محصول یا محصولاتی را کشت کرده است؟ اینکه در سال، کشاورز چه عددی در هکتار برداشت کرده است برای ما مهم است چرا که یکی از اهداف ما علمی‌سازی کشاورزی است.

حسن‌ شاهی با تأکید بر اینکه علمی‌سازی کشاورزی برای ما بسیار مهم است، تصریح کرد: در علمی‌سازی کشاورزی، دانش و یافته‌های روز را به کشاورزان انتقال می‌دهیم با هدف ارتقای بهره‌وری و عملکرد در واحد سطح تا بتوانیم جهش تولید را با ارتقای بهره‌وری عملکردی محصولات در واحد سطح به نتیجه مطلوب برسانیم.

وی بیان کرد: هدف‌گذاری شده که برای هر شهرستان بر اساس سطح زیر کشت محصولات راهبردی به مربیان جهش تولید داده شود و هماهنگی‌ها هم انجام شده شرح وظایف‌ها مشخص شده زمان‌بندی حضورها برای مربیان هم مشخص شده و با یک گام جدید همه مربیان در این طرح حضور پیدا کردند.

رئیس سازمان بسیج جامعه کشاورزی فارس با یادآوری اینکه فصل کشت بعضی از محصولات شروع شده است، ابراز امیدواری کرد: بتوانند در این راه، یک گام مثبت و عملکردی در بحث کاشت، داشت و برداشت با حضور "سفیران جهش تولید کشاورزی" که در همه شهرستان‌ها ساماندهی شده‌اند، داشته باشیم.

حسن‌شاهی جهش تولید را یک نهضت دانست و تأکید کرد: در این راه نیاز است که همه مدیران و مسئولان، در این راه احساس مسئولیت داشته باشند و به امنیت غذایی که ذیل امنیت ملی است، توجه ویژه داشته باشند تا تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری را شاهد باشیم.

رئیس سازمان بسیج جامعه کشاورزی فارس با یادآوری اینکه مربیان طرح‌های بسیج کشاورزی، توسط اساتید مجرب دانشگاه‌ها و محققین مرکز تحقیقات کشاورزی آموزش می‌بینند، افزود: همچنین در ادامه راه علمی‌سازی کشاورزی، یافته‌هایی که سال‌های سال در مراکز تحقیقاتی خاک می‌خوردند و مقالاتی که در بعضی مراکز دانشگاهی دپو شده بودند، به عرصه عملیات وارد کرده و این انتقال یافته‌ها توسط اساتید و هیئت‌ علمی‌های دانشگاه‌ها در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد تا شاهد جهش تولید علمی توسط کشاورزان باشیم.

جهش تولید در بحث تولید گوشت قرمز

حسن شاهی با بیان اینکه یکی از موضوعات دیگری که تحت پوشش بسیج جامعه کشاورزی قرار گرفته است، جهش تولید در بحث تولید گوشت قرمز است اظهار داشت: برای حصول به این هدف، با استفاده از ظرفیت تعداد دام سبک موجود در شهرستان‌ها و باز هم با استفاده از ظرفیت فارغ‌التحصیلان دامپزشکی بسیجی و تکنسین‌های علوم دامی در قالب یک تیم سیار، برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است.

راه‌اندازی کلینیک‌های دامپزشکی سیار در عمده شهرستان‌ها به همراه آموزش‌های تخصصی لازم به دامداران تحت پوشش خود با توجه به ظرفیت هر منطقه از اقداماتی است که رئیس سازمان بسیج جامعه کشاورزی در راه جهش در تولید گوشت قرمز به آن اشاره کرد و گفت: بحث علمی‌سازی دامپروری از دیگر مواردی است که در سال جاری دنبال می‌کنیم و در این راه، خدمات مورد نیاز دامپروران را ارائه می‌دهیم تا بدین وسیله به بالا بردن تولیدات دامی کمک کنیم.

آموزش و توانمندسازی دامپروران و بهداشت و درمان، بهبود جایگاه دام، و اصلاح نژاد دام از مواردی است که به گفته حسن شاهی برای افزایش بهره‌وری از طریق افزایش کلینیک‌های دامپروری مناطق فعال استان انجام می‌شود که در این راستا، فعالیت کلینیک‌ها آغاز شده است.

وی یکی از محاسن استان فارس را داشتن کشاورزان پیشرو دانست و ادامه داد: از تجربیات کشاورزان پیشرو که ما اصطلاحا به آنها رهبر می‌گوئیم، در قالب مزارع الگو استفاده می‌کنیم تا تجربیات آنها را به کشاورزان عادی انتقال دهیم.

رئیس سازمان بسیج جامعه کشاورزی فارس صنایع تبدیلی و تکمیلی را از نیازهای اساسی کشاورزی استان دانست و اظهار داشت: از این منظر محصولات کشاورزی بیشتر به صورت خام‌فروشی فروخته می‌شود که این مسئله، به واسطه کمبود صنایع تکمیلی و تبدیلی در استان است چراکه آنچنان که باید و شاید تاکنون به این مسئله پرداخته نشده است.

حسن شاهی گفت: در راه رسیدن به اقتصاد مقاومتی، نیاز به صنایع تبدیلی و تکمیلی کوچک قیمت داریم که به عنوان سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و تبدیلی قرار بگیرد؛ در این راستا قطب‌بندی شهرستان‌ها را اجرایی می‌کنیم که هر شهرستان به تناسب تولید یک محصول شاخص، مشخص می‌شود که چه تعداد کارگاه تبدیلی و تکمیلی در آن وجود دارد و چه تعداد دیگر نیاز است؟

وی تصریح کرد: در راه رسیدن به این هدف نیاز به همراهی دیگر ارگان‌ها برای تسهیلات ویژه با نرخ بهره کم احساس می‌شود تا کشاورز در کنار تولید محصول، فرآوری محصولات را در قالب کارگاه‌های کوچک خانگی انجام بدهد که چنین است که به ارزآوری هم نزدیک می‌شویم.

تسنیم 

انتهای پیام/ح/ م

نظرات بینندگان