کد خبر: ۱۴۲۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۸ - ۱۴ آبان ۱۳۹۹

در نشست مجمع نمایندگان فارس با استاندار چه گذشت؟/ از تمرکز بر مشکلات معیشتی تا پیگیری مسائل شهرستان‌ها

در نشست مشترک مجمع نمایندگان فارس با استاندار و معاونین وی در محل استانداری که به منظور بررسی فرصت‌ها و چالش‌های استان در شناخت اولویت‌ها در بودجه سال ۱۴۰۰ برگزار شد، به مهمترین مسائل سیاسی استان پرداخته شد.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، ابراهیم عزیزی رئیس مجمع نمایندگان فارس امروز در نشست مشترک مجمع نمایندگان فارس با استاندار و معاونین وی در محل استانداری که به منظور بررسی فرصت‌ها و چالش‌های استان در شناخت اولویت‌ها در بودجه سال ۱۴۰۰ برگزار شد، عنوان کرد: برای دو موضوع مهم بهره‌گیری از بودجه ۱۴۰۰ و برنامه هفتم توسعه کشور، باید یک تعامل سازنده میان مجمع و دستگاه‌های استان ایجاد شود.

تعامل و هماهنگی میان مجمع نمایندگان و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان

وی تعامل و هماهنگی میان مجمع نمایندگان و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان را در به ثمر رساندن پروژه‌ها بسیار مهم ارزیابی و اضافه کرد: برگزاری نشست‌های مشترک میان اعضای مجمع و مدیران دستگاه‌ها به همین منظور است و با همدلی و تعامل می‌توان روند توسعه استان را سرعت داد.

تمرکز بر روی مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم

رئیس مجمع نمایندگان فارس تمرکز بر روی مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را نیز از اولویت‌های مجمع نمایندگان بیان کرد و گفت: از مدیران دستگاه‌ها انتظار داریم تا از ظرفیت وزارتخانه‌های مربوطه برای جذب سهم استان، بیشتر استفاده کنند؛ چرا که مشکلات اقتصادی باعث شده تا سفره‌های مردم بیش از هر زمان دیگری کوچک شود و مردم با مشکلات اقتصادی مواجه شوند.

عزیزی در ادامه با بیان اینکه پروژه‌های بزرگ و محرک استان هدف‌گذاری شده است، افزود: امروز هیچ کدام از بخش‌های استان مغفول نمانده و پروژه‌های بزرگی در حوزه‌های ریلی، آب، خطوط لوله، برق، صنعت هوایی و دیگر موارد با جدیت توسط نمایندگان دنبال می‌شود.

رئیس مجمع نمایندگان فارس خواستار برداشتن موانع از جلوی پای بخش خصوصی شد و توصیه کرد: کاهش بروکراسی اداری در استان فارس می‌تواند سرعت اشتغال را در استان فارس افزایش دهد این در حالی است که در کنار کاهش روند طولانی دریافت مجوزهای کسب و کار می‌توان با حمایت از سرمایه گذاران زمینه بهبود فضای کسب و کار فارس را فراهم کرد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: مدیران دستگاه‌ها بدانند که فقط با بودجه دولتی نمی‌توان مشکلات را حل و فصل کرد، لذا توجه به بخش خصوصی یک ضرورت است.

بازرسی و نظارت بر توزیع ارزاق عمومی مردم با قیمت‌های سنگین در بازار 

محمدرضا رضایی کوچی نماینده مردم شهرستان‌های جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این جلسه به بحث پروژه‌های عمرانی اشاره کرد و گفت: در کنار منابعی که در قالب بودجه سالانه تخصیص پیدا می‌کند ما باید از ظرفیت های دیگری از جمله بانک ها و موسسه های غیر دولتی در قالب مشارکت استفاده کنیم تا بتوانیم پروژه‌ها را به اتمام برسانیم.

وی افزود: موضوع دوم بحث کشاورزی است که باید نگاه ویژه‌‌تری به آن داشت چرا که استان ما یک استان کشاورزی است و قابلیت های بسیاری دارد پس می بایست از ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی بیشتر استفاده کنیم تا بهره‌وری را افزایش دهیم.

نماینده جهرم همچنین به صنعت استان هم اشاره کرد و افزود: قرار بود روزی ما به عنوان قطب الکترونیکی کشور مطرح شویم که متاسفانه بسیاری از واحدهای تولیدی تعطیل شدند پس طبیعی است که فضای آزادتری را در حوزه صنعت و معدن برای سرمایه‌گذاران فراهم کنیم و پروسه های طولانی برای گرفتن مجوز ها را حذف کنیم تا جاذبه و علاقمندی برای سرمایه‌گذار فراهم شود.

رضایی به گرانی‌های سرسام آور نیز اشاره کرد و گفت: ارزاق عمومی مردم با قیمت های سنگین در بازار توزیع می‌شود که این امر نیازمند بازرسی و نظارت بر بازار دارد که وظیفه اداره صمت است.

چرا محور زندیه را به عنوان محور مهم گردشگری را در حال از دست دادن هستیم؟

علیرضا پاک‌فطرت نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان هم در ادامه خطاب به معاون گردشگری استاندار گفت: گفته شده که ۲۵ درصد محورهای گردشگری در استان فارس است، پس شما که معاون گردشگری هستید چگونه است که محور زندیه را که یکی از محورهای گردشگری مهم استان است را در حال از دست دادن هستیم؟ چرا هتل آسمان روز به روز بلندتر می‌شود اما صدای شما بلند نمی‌شود؟ گیرکار کجاست که سکوت کرده‌اید و یونسکو هم از به ثبت‌رسانی محور خودداری می‌کند؟

در وضعیت بورس جایگاه خوبی نداریم

جعفر قادری رئیس مجمع نمایندگان شیراز و زرقان نیز عنوان کرد: بسیاری از حوزه‌های زیرساختی باید به سمت‌وسوی استفاده از ظرفیت مشارکت ها پیش رود.

وی تأکید کرد: باید تلاش شود که فضای کسب و کار هم بهتر از آنچه هست پیش رود تا ریسک سرمایه‌گذاری کاهش یابد.

نماینده شیراز همچنین اضافه کرد: در وضعیت بورس جایگاه خوبی نداریم باید نشست‌های مختلفی با واحدهای بزرگ برگزار کنیم تا آنان را وارد بورس کنیم، همچنین به ظرفیت معادن استان باید نگاه جدی‌تری داشته باشیم.

این نماینده اقتصاددان به توسعه شهرک‌های صنعتی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در خصوص شهرک‌های صنعتی به ویژه شهرک‌های اطراف شیراز به شدت مشکل داریم و هر چه سریعتر باید امکانات برای آنان فراهم شود تا سرمایه‌گذار مشکلی برای انتخاب زمین و محل نداشته باشد.

در پروژه‌های عمرانی باید نگاه ما نگاه استانی باشد

انصاری نماینده مردم نورآباد و رستم نیز در ادامه این جلسه بیان کرد: در پروژه‌های عمرانی باید نگاه ما نگاه استانی باشد.

وی تصریح کرد: نگاهمان باید تقسیم و تسهیم مبتنی بر عدالت و تعادل باشد.

تخصیص اعتبارات با نگه عادلانه‌ای انجام شود 

محمدجواد عسکری نماینده مردم شهرستان‌های زرین‌دشت و داراب گفت: استان فارس ظرفیت‌های مختلفی دارد و همیشه هم شعارش را داده‌ایم اما نتوانستیم این فضا را از بالقوه به بالفعل درآوریم، پس باید فضای چاره اندیشی ایجاد شود.

وی افزود: در وهله اول ایرادی که در استان وجود دارد بروکراسی اداری است که باید تعیین تکلیف شود.

نماینده داراب ادامه داد: نکته دوم بحث تخصیص اعتبارات است که باید با یک نگاه عادلانه‌ای انجام شود.

عسکری به موضوع پتروشیمی‌ها نیز اشاره کرد و گفت: به عنوان نماینده مردم زرین دشت و داراب تمام تلاش خود را خواهم کرد تا پتروشیمی در محل خود احداث شود.

وی اضافه کرد: در حوزه انتخابیه، ما تنها شهرستانی هستیم که از نعمت گاز محروم هستیم و اکنون فسا رود، فورگ و برخی شهرستان های دیگر مشکل دارند و ما انتظار داریم در این راستا حمایت جدی تری از سوی دولت صورت پذیرد.

این نماینده مجلس در ادامه به مشکل آب شرب و انتقال آب به زرین دشت نیز اشاره کرد و افزود: روستای مزایجان از آب برکه استفاده می‌کند.

عسکری به بحث پرکردن چاه‌های کشاورزی نیز گریزی زد و افزود: اکنون که شرایط اقتصادی مناسب نیست و فضای سنگینی بر معیشت مردم حاکم است آب منطقه‌ای فراخوان پر کردن چاه‌ها را زده است که باید مدیریت شود.

صدور مجوزها و ایجاد و راه‌اندازی کسب و کار یک لازمه اساسی است

علیزاده نماینده شهرستان‌های سپیدان و بیضا خطاب به استاندار گفت: همانطور که خود شما هم اشاره کردید ما در زمان جنگ اقتصادی هستیم پس باید آرایش جنگی متناسب با این وضعیت داشته باشیم باید اهتمام بیشتری به خرج بدهیم چون مردم در شرایط بدی قرار دارند.

وی اضافه کرد: امروز مردم ما به دنبال اقدام عاجلی هستند برای خروج از این وضعیت در شرایط کنونی جامعه باید آرایش جنگی داشته باشد و همه دست به دست هم دهیم نه اینکه بروکراسی هایمان همچنان مثل گذشته اجرا شوند.

این نماینده مجلس بیان داشت: متاسفانه می خواهیم ضوابط مان را حفظ کنیم در حالیکه تسهیل در صدور مجوزها و ایجاد و راه اندازی کسب و کار یک لازمه اساسی است.

پیشنهاد ۲ هفته قرنطینه سختگیرانه در مورد بانک‌ها اصناف و ادارات

جلال رشیدی نماینده مردم شهرستان‌های مرودشت ارسنجان و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: پیشنهادی در حوزه پروژه‌های استانی دارم و آن این است که اکنون ۳۶ شهرستان در استان داریم پس از بین پروژه‌های ملی هر شهرستان سه پروژه مهم که کار مردم گیر آنهاست را تعریف کرده و بودجه مشخص کنیم تا اقدام شود، به طور مثال در بحث آب شرب شهرستان مرودشت یک مشکل جدی تبدیل شده و مسئولان شهرستان انگار به خواب زمستانی رفته‌اند و فقط هر سال اول تابستان به فکر مشکل آب هستند و این در حالی است که شبکه آبرسانی شهرستان مرودشت نیاز به اصلاح و بازسازی دارد.

وی در ادامه به شرایط جامعه در برخورد با کرونا نیز اشاره کرد و افزود: بحث کرونا هم بسیار جدی است پس اگر دو هفته استان تعطیل شود قطعاً شرایط بیماری بهتر خواهد شد.

رشیدی به طور جد خواستار دو هفته قرنطینه سختگیرانه در مورد بانک‌ها اصناف و ادارات شد تا کادر درمانی نفسی بکشند.

ظرفیت ورزش فارس مغفول مانده است

محمدمهدی فروردین نماینده مردم فیروزآیاد، فراشبند و قیروکارزین نیز گفت: امروز استان با وجود استعدادها و ظرفیت‌هایی که دارد در حوزه ورزش کشور حرفی برای گفتن ندارد و انتظار داریم با حمایت مسئولان استانی امسال یکی از تیم‌های استان در لیگ برتر شرکت کنند و این مطالبه جدی مردم استان در حوزه ورزش است چرا که اگر ورزش مانسته اول باشد می‌توانیم فرهنگ را به کشور معرفی کنیم اقتصاد و سلامت استان را نجات دهیم.

وی تصریح کرد: از ظرفیت ورزش غافل نشوید چون یک صنعت است.

فروردین به امنیت‌های جاده‌‌های استان نیز اشاره کرد و خواهان توجه به جاده قیروکارزین و محور شیراز عسلویه به جهرم شد.

پیگیری و به سرانجام رساندن قضیه پتروشیمی‌ها 

روح‌الله نجابت نماینده جوان مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان نیز عنوان کرد: در این جلسه اگر دو تصمیم هم عملی اجرا شود رضایت بخش است چون بنده معتقدم ما اگر کننده کار هستیم باید مرد روزهای سخت باشیم.

وی تاکید کرد: اینکه در قصه کرونا باور کنیم که اتفاقاتی در حال رخ دادن است متاسفانه انگار همه ما بی حس شده‌ایم روند کرونا روند نگران‌کننده‌ای است اگر جمع مسئولان و نمایندگان استان چاره‌اندیشی و تدبیر نکنند پس چه کسی می‌خواهد برای استان کار انجام دهد؟

عضو مجمع نمایندگان مردم شیراز و زرقان در ادامه به خطبه ۳۴ نهج البلاغه اشاره کرد و ابراز داشت: طبق فرمایش حضرت علی علیه السلام آنان که به هم کمک نکند شکست خواهند خورد به همین خاطر باید قضیه پتروشیمی‌ها را دنبال کنیم و به سرانجام برسانیم.

تمام پروژه‌های اقلید در حوزه راه به جز آزادراه خوابیده است

مسلم صالحی نماینده مردم شهرستان اقلید بیان کرد: در توزیع اعتبارات شمال جنوب و شرق و غرب استان را یکسان ببینید نگاه منطقه‌ای به استان فارس آسیب زاست .

وی در ادامه خطاب به مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای نیز گفت: در چنین شرایطی بر روی پر کردن چاه ها تاکید نکنیم چون با پرکردن چاه ها سفره های مردم را کوچکتر می کنید مشکل کم آبی در نقاط دیگر کشور هم وجود دارد اما تنها راه چاره پرکردن چاه های کشاورزی نیست خصوصاً در شهرستان‌هایی که اقتصاد آنها بر پایه کشاورزی است.

نماینده اقلید همچنین با گلایه خطاب به استاندار افزود: تمام پروژه‌های اقلید در حوزه راه به جز آزادراه خوابیده است از طریق الرضا که چندی پیش توسط خودتان کلنگ زنی شد گرفته تا راه‌های روستایی همه تعطیل شده و هیچ گونه اقدامی صورت نمی گیرد.

صالحی به مشکل مسکن مهر شهرستان اقلید فاضلاب این شهر و دیگر مشکلات هم اشاره کرد و افزود: شهرک‌های صنعتی نیز به دلیل نبود آب و برق و امکانات دچار مشکل هستند که نیاز به توجه ویژه دارد چرا که بعد از مشخص کردن سرمایه گذار به خاطر آماده نبودن زیرساخت‌ها سرمایه‌گذار منصرف شده و تمایل به سرمایه‌گذاری ندارد.

هنوز مدیران ما در دستور کار خود مانده‌اند

حسین‌زاده نماینده مردم شهرستان‌های لار، اوز، خنج و گراش با ابراز گلایه از مسئولان استانی و کشوری عنوان کرد: باوجود اینکه گفته می‌شود مردم لار وضعیت مالی مناسبی دارند اما بسیاری از خانواده‌ها هستند که شرایط معیشتی بسیار نامناسبی دارند .

وی افزود: هنوز ۹۰ درصد روستاها و مناطق مختلف شهرستان های ما از نعمت آب شرب بی‌بهره هستند وقتی هم به آب منطقه مراجعه می‌کنیم به آلفا پاس می دهند و آبفا به آب منطقه‌ای ارجاع می‌دهد هنوز مدیران ما در دستور کار خود مانده‌اند.

نماینده لار همچنین به بیمارستان‌ جویم که ۱۰ سال نیمه کاره رها شده است اشاره کرد و افزود: چرا نباید این پروژه تمام شود در حالی که در مسیر اصلی جاده است؟ 

انتهای پیام/س/ م

نظرات بینندگان