کد خبر: ۱۴۲۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۱۵ آبان ۱۳۹۹

از دست مسئولین و سرمایه‌گذاران استانی شدیدا گله‌مندیم/ کوبیدن بر طبل اختلافات مشکلی از مشکلات مردم را باز نمی‌کند

جعفر قادری طی یادداشتی نوشت: برخی‌ها فکر می‌کنند که وضعیت کشور مثل گذشته است و می‌توان با بودجه‌های نفتی و دولتی کشور را اداره کرد، غافل از اینکه مدت‌هاست فاتحه بودجه‌های دولتی خوانده شده است.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، جعفر قادری اقتصاددان و رئیس مجمع نمایندگان شیراز و زرقان در مجلس طی یادداشت ارسالی به این رسانه که در پی جلسه با سرمایه‌گذاران فارسی نگارش کرده‌اند، نوشت: به دنبال ایجاد رانت برای افراد و سرمایه‌گذاران نیستیم و از سرمایه‌گذاران انتظار داریم که در طرح‌های کلان و بزرگشان مردم را مشارکت دهند. اینکه انتظار داشته باشند بیشتر منابع بانکی را یکجا به بعضی از افراد خاص بدهیم، انتظار درستی نیست. 

متن کامل این یادداشت اقتصادی بدین شرح است: 

اوضاع بودجه کشور مناسب نیست، روش‌های سنتی اخذ بودجه‌های دولتی و اجرای طرح‌های عمرانی جواب نمی‌دهد. کمتر کسی در استان به انجام کارهای عمرانی کمک می‌کند. مسئولین ما در استان فارس هنوز بیدار نشده‌اند. برخی‌ها فکر می‌کنند که وضعیت کشور مثل گذشته است و می‌توان با بودجه‌های نفتی و دولتی کشور را اداره کرد، غافل از اینکه مدت‌هاست فاتحه بودجه‌های دولتی خوانده شده است.

 اگر می‌خواهیم در استان کارها انجام بشود، باید در همه حوزه‌ها سراغ کارهای مشارکتی بخش غیردولتی با بخش دولتی برویم. با اعتبارات قطره چکانی دولتی نمی‌توان راه ساخت یا طرح آبرسانی بزرگی را به‌موقع تمام کرد. 

با پول‌های محدود دولتی نمی‌توان بیمارستان‌های بزرگ را تکمیل کرد. این روزها به مدیرانی نیاز داریم که استفاده از ظرفیت بورس را بلد باشند.

 مدیرانی گره‌گشا هستند که بتوانند از ظرفیت سیستم بانکی برای حل مشکلات طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی استفاده کنند.

 تنها با اعتبارات دولتی نمی‌توان کار کرد. در بخش‌های مردمی و سرمایه‌گذاری هم به سرمایه‌گذاران نیاز داریم که در سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی هم وارد شوند.

 از سرمایه‌گذاران کمک بلاعوض نمی‌خواهیم از آنها کار خیر نمی‌خواهیم. بزرگترین کار خیر آنها توسعه سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال و مشارکت در سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی است. 

در فارس ظرفیت‌های زیادی داریم. باید این ظرفیت‌ها را بالفعل کنیم.  از هر کسی که می‌تواند به حل مشکلات کمک کند باید استفاده کنیم.

 در شرایط سخت اقتصادی قرار گرفته‌ایم. با روش‌های کهنه و قدیمی به جایی نمی‌رسیم. باید به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان بیاییم.  این شرکت‌ها باید در عرصه‌های علمی و فناوری وارد شوند. باید طرحی نو دراندازیم.

 از همه استدعای عاجزانه داریم تا به کمک مدیران و نمایندگان استان بشتابند. کوبیدن بر طبل اختلافات جناحی و خطی مشکلی از مشکلات مردم را باز نمی‌کند. 

به دنبال ایجاد رانت برای افراد و سرمایه‌گذاران نیستیم و از سرمایه‌گذاران انتظار داریم که در طرح‌های کلان و بزرگشان مردم را مشارکت دهند. اینکه انتظار داشته باشند بیشتر منابع بانکی را یکجا به بعضی از افراد خاص بدهیم، انتظار درستی نیست. 

باید سازوکارهایی را به کار بگیریم تا تسهیلات بانکی در خدمت عموم مردم باشد. به‌جای اینکه عده خاصی را فربه‌تر کنیم به توانمندسازی عموم مردم کمک کنیم.
 
در کنار رشد اقتصادی نمی‌توانیم از عدالت اقتصادی و اجتماعی هم غافل باشیم. توجه صرف به رشد اقتصادی، به پایداری توسعه اقتصادی کمک نمی‌کند.

انتهای پیام/ م
نظرات بینندگان