کد خبر: ۱۴۲۹۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۱۷ آبان ۱۳۹۹

گزارش «شیرازه» از چالشی که مردم فارس با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند/ معضل بی‌آبی گریبان‌گیر شهرستان‌های این استان

معضل بی‌آبی چالشی است که مردم فارس با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند؛ در این رهگذر علاوه بر فرسوده بودن شبکه‌های انتقال آب در بیشتر نقاط استان، صنعت کشاورزی به عنوان یکی از منابع مهم مصرف آب، بر بحران کم آبی استان دامن زده و شرایط نامساعدی را در این حوزه ایجاد کرده است.

به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، در کشور ایران و بخصوص استان پهناوری همچون فارس طی چند سال گذشته شرایط خشکسالی موجب شد خسارات بسیاری به حوزه‌های مختلف وارد شود، یکی از این خسارات، در بخش تامین آب شرب در مناطق مختلف بود گرچه طی این سال‌ها همواره کارشناسان و اساتید دانشگاه هشدار داده بودند که شرایط خشکسالی به‌گونه‌ای پیش رفته که منابع آب را با تهدید جدی روبه‌رو می‌کند اما انگار نه مردم و نه مسئولان تا با بحران مواجه نشوند این هشدارها را جدی نمی‌گیرند.

و اما ‌اکنون همان روزی است که کارشناسان هشدار داده و پیش‌بینی کرده بودند چرا که بسیاری از مناطق کشور به خصوص استان فارس در حال تجربه مشکلات جدی آب است مشکلاتی که یا در کمیت یا کیفیت آب شرب خلال ایجاد کرده و معضل را تاحدی پیش برده که تبدیل به یکی از دغدغه‌های اصلی نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی شده است.

شاهد این ادعا جلسه ای است که چند روز پیش در محل استانداری فارس و با حضور اعضا مجمع نمایندگان و استاندار فارس با معاونین وی برگزار شد در این جلسه خواسته بیشتر نمایندگان رسیدگی به وضعیت آب آشامیدنی حوزه انتخابیه خود بود.

مردم روستای مزایجان از آب برکه استفاده می کنند

به طور مثال محمد جواد عسگری نماینده مردم شهرستان‌های زرین دشت و داراب بحث انتقال آب از سد رودبال به شهرستان داراب و زرین دشت اشاره کرد و گفت این عملیات آبرسانی به داراب ۳۵درصد اجرایی شده و به زرین‌دشت هنوز عملیاتی نشده است وی گفت: در روستای مزایجان مردم از آب برکه استفاده می کنند و اکنون که در این جلسه حضور دارم مردم فورگ پنج روز است که آب آشامیدنی ندارند.

اصلاح شبکه آبرسانی شهرستان مرودشت مهمترین اقدام در راستای رفع مشکل آب آشامیدنی این شهرستان

جلال رشیدی نماینده مردم شهرستان‌های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد نیز عنوان کرد: شهرستان مرودشت به عنوان دومین شهرستان استان فارس سال‌ها است که با مشکل آب شرب مواجه است و تاکنون باوجود پیگیری‌هایی که انجام شده و وعده‌هایی که به مردم داده شده هنوز اتفاقی نیفتاده و این در حالی است که در جلسه شورای اداری این شهرستان که 27 اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد، استاندار فارس اعلام کرده بود، با تغییراتی که در شبکه انتقال آب در حال انجام است مشکل تامین آب شرب مرودشت تا یک ماه آینده بر طرف خواهد شد.

رشیدی در ادامه اصلاح شبکه آبرسانی شهرستان مرودشت را مهمترین اقدام در راستای رفع مشکل آب آشامیدنی این شهرستان عنوان کرد.

۹۰درصد روستاهای شهرستان‌های لار، اوز، خنج و گراش از نعمت آب شرب سالم بی بهره هستند

حسین حسین‌زاده نماینده مردم شهرستان‌های لار، اوز، خنج و گراش نیز با بیان اینکه هنوز ۹۰ درصد روستاها و مناطق مختلف شهرستان های ما از نعمت آب شرب بی بهره هستند گفت وقتی به منظور یری ماجرا به آب منطقه‌ای مراجعه می‌کنیم به آفا پاس می‌دهند و آبفا نیز به آب منطقه ای ارجاع می دهد و این نشان از این است که مدیران ما هنوز در دستور کار خود باقی مانده اند.

در ادامه به سراغ دو تن از نمایندگان فارس رفته و اقدامات انجام شده در راستای مرتفع کردن مشکل آب را جویا شدیم.

عبدالعلی رحیمی نماینده مردم شهرستان‌های خرامه، کوار و سروستان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار شیرازه، عنوان کرد: پیگیر آب شرب شهر شیراز که با خرامه مشترک است هستیم به همین منظور مشکل آب شهر شیراز تا پایان سال با تکمیل شدن کار به نتیجه خواهد رسید و خرامه نیز که ردیف اعتباری آن با شیراز یکی است تا سال آینده اقداماتی در زمینه آب شرب انجام خواهد شد، به این منظور خیرین آبرسان استان را پای کار آورده ایم و کمک های خوبی هم در حوزه شهرستان خرامه و روستاهایی که با مشکل آب مواجه هستند شده که برخی روستاها مشکلات حل و مابقی نیز به همت خیرین و پیگیری نمایندگان مرتفع خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای شهرستان سروستان هم اقداماتی انجام شده است، عنوان کرد: به جد پیگیر پساب شیراز به سروستان هستیم.

رحیمی همچنین افزود: در حوزه شهرستان کوار هم برای سد کوار که متاسفانه اعتبار خوبی در نظر گرفته نشده بود، با پیگیری‌های که انجام شد، هفته پیش از محل بند تبصره ۵ قانون مبلغ قابل توجهی اعتبار جذب کردیم و به استان هم ابلاغ شده به همین منظور سرعت ساخت این سد افزایش یافته است و امید است تا دو سال آینده آبگیری آن آغاز شود که در این صورت مشکل آب بخش زیادی از مردم کوار مرتفع خواهد شد.

یکی از آسیب‌های جدی که استان را تهدید می کند کمبود آب و چاه‌هایی است که در حال خشک شدن است

مسلم صالحی نماینده مردم شهرستان اقلید نیز در گفتگو با شیرازه با بیان اینکه در حوزه شهرستان اقلید آن چه در راستای مشکل آب انجام شده در خصوص فاضلاب و آبرسانی بوده است، گفت: در تلاش هستیم از سدهای موجود یک منبع آب پایدار برای این شهرستان تعریف کنیم.

وی ادامه داد: پیشنهادی که بنده ارائه داده‌ام این است که از سد ملاصدرا این کار انجام شود تا با تأمین آب شرب به مردم شهرستان نیاز به حفر چاه‌های جدید، تجهیز چاه‌ها و صرف هزینه‌های گزاف نداشته باشیم، اما وزارت نیرواعتقاد دارد این تامین آب به جای سد ملاصدرا از دیگر سدها انجام پذیرد.

این نماینده مجلس ابراز داشت: اما آنچه اکنون مهم است این است که بتوانیم منبع آب پایداری را برای شهرستان‌های شمال فارس مهیا کنیم.

وی اضافه کرد: مجمع نمایندگان برای تامین آب شرب به شهرستان شیراز و دیگر شهرهای در مسیر سد درودزن مثل زرقان و مرودشت پیگیر هستند همچنین درصد تامین آب برای شهرستان‌های جنوبی استان از جمله داراب، لامرد، مهر نیز هستیم.

صالحی با بیان اینکه یکی از آسیب‌های جدی که در بلندمدت استان را تهدید می کند کمبود آب و چاه هایی است که در حال خشک شدن است، گفت: اگر بخواهیم این تهدید را برطرف کنیم قطعاً باید به سمت تامین آب پایدار روی بیاوریم.

کمبود آب در استان فارس طی سال‌های اخیر شرایط را به جایی رسانده که به گفته معاون بهره برداری و توسعه شرکت آبفای استان فارس اکنون  ۲۵۰روستای استان با مشکل کیفیت آب مواجه شده اند.

رضا عسکری در پاسخ به این سوال که در خصوص کمبود آب شرب بیشتر در چه مناطقی با مشکل مواجه هستیم؟ گفت: در شهر مرودشت و بیرم تنش آب داریم و نیازمند اعتبارات کافی برای اصلاح شبکه های آبرسانی است.

وی با بیان اینکه با وجود اینکه با مشکل تأمین منابع آب پایدار مواجه هستیم، اما اکنون بیشترین مشکلی که داریم، بحث بازسازی شبکه‌ها است، بیان داشت: به غیر از شهرستان شیراز حدود ۳۰ هزار کیلومتر شبکه توزیع در سطح روستاها و شهرهای استان فارس داریم، که از این ۳۰ هزار کیلومتر حدود ۱۵ هزار کیلومتر از خطوط انتقال آب فرسوده هستند که نیازمند تامین اعتبار است.

عسکری با اشاره به اینکه اعتبارات سنواتی کفاف این مشکل را نمی‌دهد، تصریح کرد: باید یک اعتبار و نگاه ویژه ملی برای این منظور در نظر گرفته شود.

به گفته وی؛ بعضی از نقاط استان هم مشکل تامین آب دارند یعنی آب موجود است اما معضل انتقال آب، ایستگاه های پمپاژ، برق رسانی و تجهیز چاه وجود دارد، به طور مثال در شهرستان داراب و مرودشت چاه حفرشده اما بحث انتقال آب از چاه مشکل ساز است که با تامین اعتبار مرتفع خواهد شد.

عسکری ادامه داد: داراب، مرودشت، بیرم، لامرد و مهر دچار تنش آبی هستند که با اعتبارات استانی نمی‌توان کاری از پیش برد.

معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آبفای استان فارس به مشکل کیفیت آب در برخی مناطق استان هم عاشاره کرد و افزود: حدود ۲۵۰ روستا در فارس به لحاظ کیفیت آب دچار مشکل هستند که به این دلیل است که سنگینی آب بالا است و منابع زیرزمینی موجب این اتفاق می‌شود به همین خاطر از آب موجود جهت مصارف بهداشتی و خانگی استفاده می کنند .

عسکری ادامه داد: اما آب شرب این مناطق توسط تانکرهای سیار یا آب شیرین کن تهیه و توزیع میگردد.

وی با بیان اینکه از جمله برنامه‌های کاری ما این است که از سدها آب تهیه کنیم، گفت: بخشی از کار را آب منطقه‌ای و بخشی را هم ما انجام می‌دهیم.

معاون ابفای فارس در ادامه با تاکید مجدد بر کمبود اعتبارات لازم و کمک خیرین و آبرسانی به این بخش ها، بیان داشت: گرچه خیرین ۵۸ میلیارد تومان کمک کرده‌اند اما این عدد در مقابل مبلغ بسیار زیادی که جهت آبرسانی در کوتاه مدت میان مدت و بلند مدت به نقاط مختلف استان نیاز است عدد بسیار بسیار ناچیزی است.

در ادامه گزارش به سراغ مدیرعامل مجمع خیرین آب رسان فارس رفته تا اقدامات انجام شده در راستای رفع معضل آب شرب در استان را جویا شویم.

۵۸۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی اعضای این مجمع و کمک‌های مردمی و نیک اندیشان به طرح‌های مختلف آبرسانی اختصاص داده شده است.

محمد محسن مصلح در گفتگو با «شیرازه» با بیان اینکه مجمع خیرین آبرسان فارس از سال ۱۳۹۵ آغاز به کار کرده است، گفت: از سال ۹۸ مبلغ ۵۸۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی اعضای این مجمع و کمک‌های مردمی و نیک اندیشان به طرح‌های مختلف آبرسانی اختصاص داده شده است که این امر در راستای تامین آب شرب به مناطق محروم و بهره مندی مردم از نعمت آب سالم صورت گرفته است .

وی با اشاره به مرمت و احداث ۹۵۰ کیلومتر شبکه توزیع و انتقال آب در مناطق مختلف استان فارس افزود: حفر و تجهیز ۲۱ حلقه چاه، خرید و نصب پنج دستگاه آب شیرین کن و کمک به ۱۳۰۰ روستا به جهت بهره‌مندی از آب شرب از جمله اقدامات مجمع خیرین آبرسان استان است.

مدیرعامل مجمع خیرین آب‌رسان استان فارس با اشاره به اینکه در حال حاضر در منطقه بنه کلاغی نیریز به کمک مردم منطقه در حال حفر چاه برای تامین آب آشامیدنی هستیم، افزود: مناطقی از جنوب فارس، شهرستان مرودشت، شهر سیوند، بیرم و برخی نقاط دیگر از جمله جاهایی هستند که توسط مجمع خیرین آبرسان آبرسانی شده است.

مصلح با بیان اینکه با تمام توان در راستای نهضت خدمت‌رسانی به مردم محروم در حوزه‌ تأمین آب شرب ایستاده‌ایم و در این رهگذر از هیچ کوششی مضایقه نخواهیم کرد، گفت: امسال نیز اقدامات مشترک مجمع خیرین آبرسان و شرکت آبفا استان فارس در قالب ۳۰ پروژه آبرسانی تعریف شده و ادامه دارد.

وی همچنین اضافه کرد: احداث مخزن ذخیره آب شرب به حجم ۵۰۰۰ مترمکعب در شهر اوز با برآورد اعتباری قریب به ۳۵ میلیارد ریال مراحل ساخت را طی می‌کند و پروژه تأمین آب روستای تنگ کتویه‌ی داراب شامل حفر چاه آهکی، برق‌رسانی، تجهیز چاه، ساخت موتورخانه، مخزن زمینی و خطوط انتقال آب با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال که ۱۰۰ درصد آن از منابع مردمی تأمین و هفته دولت امسال افتتاح شد؛ از طرح‌های مهم سال ۹۹ به شمار می‌رود.

مدیرعامل مجمع خیرین آب رسان استان فارس در پایان تصریح کرد: اعضای این مجمع و مردم و نیکوکاران در این شرایط انتظار دارند تا مسئولین ذیربط در تصویب و تخصیص اعتبار برای اجرای پروژه‌های خیرساز اولویت ویژه‌ای قائل شوند تا ضمن کوتاه شدن زمان اجرای اینگونه پروژه‌ها، این توجه ویژه مشوقی برای سایر خیرین در جهت مشارکت مضاعف در پروژه‌های عمرانی شود.

گفتنی است، استان فارس سال‌هاست که با کمبود آب ناشی از خشکسالی مواجه شده و بدین سبب روی آوردن به سفره های آب زیرزمینی نیز رونق زیادی یافته است.

در این رهگذر علاوه بر فرسوده بودن شبکه‌های انتقال آب در بیشتر نقاط استان، صنعت کشاورزی نیز به عنوان یکی از منابع مهم مصرف آب، بر بحران کم آبی استان دامن زده و شرایط نامساعدی را در این حوزه ایجاد کرده است، همچنین کاهش سطح سفره های آب زیرزمینی، خشکی کامل تالابهای استان، ناتوانی در تامین آب شرب بسیاری از مناطق فارس فقط گوشه ای از مشکلات آب در فارس به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ س/ م

نظرات بینندگان