کد خبر: ۱۴۳۰۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۱ - ۱۸ آبان ۱۳۹۹

استاندارد ابزاری موثر برای تحقق کیفیت است/ ۱۸۰۰ کارشناس کنترل کیفیت در تولیدی‌های استان فارس فعال هستند

مدیرکل استاندارد استان فارس با بیان اینکه استاندارد تمام کیفیت نیست و ابزاری موثر برای تحقق کیفیت است، گفت: لازمه رسیدن به کیفیت مناسب سنجش نیاز مشتری است تا با برنامه ریزی بتوانیم محصول را با توجه به نیاز مصرف کننده تولید کنیم.

به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، مرتضی رهنما مدیرکل استاندارد استان فارس در گفتگو با خبرنگار این رسانه به بهانه روز ملی کیفیت، با عنوان اینکه به یک سری سند که حاصل اجماع نظر تمامی ذینفعان در زمینه یک کالا و یا خدمات است، استاندارد گویند، گفت: ذیفعان شامل مصرف کننده، تولید کننده، دستگاه حاکمیت و نهاد های تحقیقاتی و دانشگاهی می شود. استاندارد می تواند به عنوان ابزاری برای سنجش درستی یک کار قرارگیرد و یک سند باید کاملا روشن بوده و از طریق همه قابل فهم باشد و اصطلاح علیمی به زبان کاربردی در بیاید.

وی افزود: در کل استاندارد را می توان یک سری معیار برای اینکه ما بهره وری برسیم و سلامتی و ایمنی جامعه توسعه یابد تعریف کرد.

مدیرکل استاندارد استان فارسبا اشاره به نقش مهم استاندارد در جامعه، ابراز داشت: استاندارد یک نقشه راه بوده و شاید نقض‌هایی داشته باشد اما مطمئناً از بدون برنامه بودن بهتر است. ما برای اینکه در زمینه کالا، خدمات و روابط اجتماعی نیازمند یک سری معیار های مشخص شده هستیم تا باعث درگیری بین تولید کننده و مصرف کننده نشود.

رهنما در خصوص انواع استاندارد بیان کرد: دو نوع استاندارد وجود دارد که یکی اجباری است و مسائلی که مستقیماً به سلامتی و ایمنی مردم مربوط می شود را در بر می گیرد. نوع دیگر تشخیصی است و با توجه به درخواست تولید کننده لحاظ می شود.

به گفته وی، در کشور های پیشرفته مصرف کننده به تولید کننده تکلیف می کند که بایستی محصول در چه سطحی باشد و اگر محصول در آن معیار نبود، مصرف کننده می تواند طرح شکایت کند. این موضوع کم و بیش در کشور ما نیز جا افتاده اما نیازمند فرهنگ سازی بیشتر است.

مدیرکل استاندارد استان فارسبا تاکید بر اینکه استاندارد نقطه اشتراک منافع تولید کننده و مصرف کننده است، خاطرنشان کرد: از سویی تولید کننده انتظار حمایت دارد تا مصرف کننده محصول با علامت استاندارد را تهیه کند، از سوی دیگر مصرف کننده از تولید کننده انتظار دارد تا به تعهدات خود در قبال استاندارد پایبند باشد.

رهنما تصریح کرد: توسعه پایدار زمانی رخ می دهد که انتظارات هر دوطرف لحاظ شده، تولید کننده به سمت اخذ پروانه استاندارد برود و مصرف کننده حمایت کند. اگر کالایی استاندارد تولید گردد و از ورود کالای قاچاق توسط دولت جلوگیری گردد و مردم به خرید کالای استاندارد روی آورند آن موقع است که اقتصاد مقاومتی و جهش تولید تحقق می یابد. زیرا از همان ابتدای تولید همه چیز تحت نظارت مسئول کنترل کیفیت بوده و امکان تخطی از قانون به وجود نمی آید.

مدیر کل استاندارد فارس با عنوان اینکه در هفت ماهه نخست سال جاری، حدود 170 مجوز ظرفیت خالی از سوی اداره کل استاندارد فارس صادر گردیده است، ابراز داشت: این مجوز ها اشتغال زایی، ارزش افزوده و استفاده بهینه از ظرفیت کارخانه ها را به همراه دارد.

وی با عنوان اینکه وقتی تحریم هستیم، کالا ها به صورت قاچاق وارد کشور می شوند گفت: این کار ضربه بزرگی به تولید داخلی است. اخذ استاندارد برای یک محصول اعتماد مشتری را به همراه دارد و وقتی محصول ساخته شده همراه با معیار های بین‌المللی فروش می رود، کالای قاچاق جایگاهی نخواهند داشت، در نتیجه باعث رونق تولید می شود.

به گفته رهنما، در استان فارس بیش از۱۴۰۰واحد تولیدی تحت پوشش اداره کل استاندارد هستند که۱۵۰۰پروانه معتبر استاندارد ملی برای ۲۲۰۰فرآورده صادر گردیده است.

وی رعایت استانداردها تنها راه برای موفقیت در عرصه جهش تولید دانست و افزود: هر جایی که استاندارد نبوده و یا در این امر کاهلی صورت گرفته، تولید زمین خورده است. در موضوع صادرات کالا، یکی از اهداف استاندارد این است که خدمتی را ارائه دهد تا محصولات بتوانند نظر بازار هدف حارجی را جلب کند. با رعایت استاندارد ها می توانیم کالا های تولیدی را به سمت جهانی شدن ببریم تا باعث رشد صادرات گردد. استاندارد زبان مشترک بین المللی در عرصه تجارت است. ماهرچه به سمت صادرات غیر نفتی برویم، یقیناً رونق اقتصادی بیشتری خواهیم داشت.

مدیر کل استاندارد فارس ادامه داد: استاندارد تمام کیفیت نیست و ابزاری موثر برای تحقق کیفیت است. لازمه رسیدن به کیفیت مناسب سنجش نیاز مشتری است تا با برنامه ریزی بتوانیم محصول را با توجه به نیاز مصرف کننده تولید کنیم. بسته بندی، زیبایی، عمر و دوام کالا، ارتباط با مشتریان و نظایر آن از مقوله‌های کیفیت هستند، کسی که بتواند بیش از توقع مشتری با قیمت پایین تر محصول خود را ارائه دهد پیروز میدان های رقابت است.

رهنما با عنوان اینکه در واحد های تولیدی و کارخانه جات استان، ۱۸۰۰ کارشناس تایید شده مستقر هستد که بر فرآیند تولید و موضوع کیفیت سنجی نظارت می کنند، گفت: کسب و کار ها و تولیدی ها برای در یافت نشان استاندارد با در دست داشتن مجوز فعالیت خود می توانند به یکی از ادارات استاندارد مراجعه نمایند. سپس در صورت موجود نبودن استاندارد مربوطه، کارشناسان به همراه متخصصین تدوین استاندارد را آغاز می کنند.

وی افزود: سپس از فضای کارگاه، خط تولید، نیروی انسانی بازرسی به عمل می آید. نیروی انسانی باید آموزش کافی را دیده باشند همچنین مسئول کنترل کیفیت نیز برای کارگاه الزامی است. سپس بعد از دارا بودن شرایط و تاییدیه کارشناسان استاندارد پروانه سه ساله به کارگاه تعلق می گیرد. بعد از صدور، هر سه ماهه یک نوبت بازرسی سرزده انجام می پذیرد، در صورت مشاهده تخلف بستگی به نوع آن تذکر، تعلیق و یا ابطال پروانه صورت می پذیرد.

مدیر کل استاندارد فارس در خصوص استعلام محصولات توسط مشتریان اظهار داشت: شهروندان گرامی می توانند برای تعیین اصالت علامت استاندارد محصول، کد ۱۰ رقمی زیر علامت را به سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال کنن.، چنانچه تخلفی در موضوع استاندارد کالا از سوی تولید کننده صورت گیرد، مصرف کننده می تواند برابر قانون شکایت نمایند و با محرز شدن تخطی از قانون تولید کننده مکلف به جبران تمامی خسارات است.

وی در پایان گفت: شماره تماس گویا۰۷۱۳۶۲۹۰۹۰۶آماده دریافت هرگونه انتقاد، پیشنهاد و شکایت شهروندان گرامی در خصوص استاندارد است.

انتهای پیام/ح / م

نظرات بینندگان