کد خبر: ۱۴۳۰۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۰ - ۲۵ آبان ۱۳۹۹
آوای آرامش/ از دردودل تا مشاوره آرامش پلیس فارس؛۱-

به دنبال راه‌هایی هستم که به زندگی‌ام برای همیشه پایان دهم

اکثر مواقع بی‌دلیل گریه‌های ناگهانی دارم هیچ چیز مرا خوشحال نمی‌کند و به دنبال راه‌هایی هستم که به دور از چشم مادرم، به زندگی‌ام برای همیشه پایان دهم.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، دختر نوجواني با حالتی غمگين و ناراحت وارد اتاق مشاوره شد و مشكلات خود را چنين مطرح کرد: چند سال است که پدر و مادرم از هم طلاق گرفته‌اند و مادرم قبول کرد در ازای مهریه‌اش حضانت من و برادرم را به عهده گیرد. پدرم که تعادل روحی و روانی مناسبی  نداشت و به خاطر اعتیاد از لحاظ مالی ورشکست شده بود، پذیرفت ما در کنار مادرمان زندگی کنیم. 

تحمل جدایی آن دو را نداشتم، نحوه برخورد پدر و مادرم با من متفاوت شده بود. پدرم مرا مجبور می‌کرد که با تحریک برادرم، در خانه دست به دزدی بزنم و یا منزل و وسایل مادرم را آتش بزنم. 

در گذر بحران هویت و بلوغ و تغییرات ناشی از آن بودم و فشار تحصیلی و روانی و جسمی برایم آزاردهنده شده بود. گروه همسالانم مرا تشویق به خودکشی می‌کردند تا از این طریق والدینم را بترسانم. اکثر مواقع تفکر خودکشی به من هجوم می‌آورد.

 به خاطر اینکه لج مادرم را دربیاورم تا نیمه‌شب‌ها بیرون از خانه و با دوستانم وقت‌گذرانی می‌کردم، به شراب‌خوردن روی آورده‌ام، تفننی سیگار و قلیان نيز مصرف می‌كردم و مدام با برادر هشت ساله‌ام رفتار خشونت‌آمیز و درگیری داریم. گاهی افسرده و گاهی بیش از حد هیجان‌زده و شاد هستم. 

وقتی از استرس‌های بیش از حد راه گریزی ندارم ناخودآگاه دست به حرکاتی می‌زنم و با سلاح سرد پوست و گوشت خود را می‌کنم یا رگ‌های خود را با تیغ زده و دچار خونریزی شدید می‌شود که چندین مرتبه تکرار شده و توسط مادرم نجات یافته‌ام. 

مادرم خسته و بی‌روحیه شده است، از دست من به خودزنی روی آورده و بی‌نهایت مرا نفرین می‌کند. روابط عاطفی‌مان خیلی سرد شده است. مادر و پدرم نسبت به نیازهایم غافل شده‌اند.

 اکثر مواقع بی دلیل گریه‌های ناگهانی دارم هیچ چیز مرا خوشحال نمی‌کند و به دنبال راه‌هایی هستم که به دور از چشم مادرم، به زندگی‌ام برای همیشه پایان دهم.

برادرم از من الگوبرداری کرده و می‌گوید اگر ما نباشیم پدر و مادرمان خوشبخت خواهند شد.

 نظر مشاور 

رفتار خودکشی دغدغه یا فعالیتی است که بر روی مرگ خود به صورت داوطلبانه متمرکز است. رفتار خودکشی اشاره به اقدامات انجام‌شده توسط کسی دارد که در حال بررسی یا آماده شدن برای مرگ خود است در پسران اختلالات تکانشی، رفتار خشونت‌آمیز و مصرف مواد مخدر بیشتر است. 

احساسات شدید مثل استرس، سر درگمی، ترس و عدم اطمینان و همچنین فشار برای موفقیت‌های تحصیلی بر توانایی‌های حل مسئله و تصمیم‌گیری در نوجوانان تاثیر می‌گذارد و در مواقع بحرانی ممکن است تصمیمات اشتباه بگیرند.

 خانواده‌هایی که روابط مختل با فرزندان دارند و روابط عاطفی بین آن‌ها سرد است بیشتر باعث ایجاد افکار خودکشی در نوجوانان می‌شوند. 

تحقیر کردن فرزند پسر توسط والدین باعث قطع دلبستگی فرزند از خانواده و شکل‌گیری افکار خودکشی می‌شود. 

طلاق و جدایی والدین و به تبع آن غفلت از نیازها و روابط کودک می‌تواند باعث حرکتش به سمت مسیرهای پر خطر شده و تفکر مربوط به پایان زندگی را در او به وجود آورد.

سیگار، الکل و مواد مخدر هم افراد را برای اقدام به خودکشی مستعدتر می‌کنند. ترس، ناامیدی، بی‌پناهی، حس بی‌ارزش بودن ، انزوا شکست‌ها، ترس، خشم، بیماری‌های جسمی و روحی علت خودکشی برخی افرادند.

در حقیقت جوان با دورنمایی از زندگی که فراروی خود می پ‌بیند احساس خلآ، ناتوانی و درماندگی شدیدی می.کند و چون توان مقابله با درهم پاشیدگی‌های هنجارهای اجتماعی را ندارند اقدام به از بین بردن خود می‌کنند‌.

 طلاق، جدایی، از دست دادن والدین، بیکاری، ناکامی‌های پی در پی، بیماری و نظایر آن نيز از جمله رایج‌ترين علل ضعف نوجوانان و اقدام آنان به خودکشی است.

روابط مثبت پدر و مادر یکی از مهمترین عوامل محافظت‌کننده در برابر خودکشی نوجوانان است، نوجوانانی که اقدام به خودکشی کرده‌اند محیط خانواده خود را استرس‌زا، غیرحمایتی، پرمشاجره و سرد از نظر عاطفی توصیف می‌کنند.

حمایت والدین و مدرسه نسبت به حمایت دوستان در راستای فهم تفکرات و رفتارهای خودکشی حائز اهمیت بیشتری است.

 بنابراین عدم حمایت خانوادگی، مهارت‌های ضعیف زندگی و خودشناسی ضعیف عوامل خطر برای خودکشی نوجوانان را افزایش می‌دهد. 

مهترین عواملی که می‌تواند به پیشگیری از خودکشی در نوجوانان کمک کند، تلاش برای بیرون آوردن وی از انزوای خود و رسیدگی به افسردگی و خلق پایین فرزند نوجوان است. 

همچنین کمک به نوجوان برای یافتن یک هدف ایجاد انگیزه در نوجوان احتمال ورود افکار خودکشی را کاهش می دهد. 

فهم احساسات نوجوانان به جنس مخالف، صحبت در مورد سوالات و تمایلات جنسی نوجوانان و ایجاد  روابط صمیمانه بخصوص با والد همجنس، پیش‌بینی بسیار مهمی در اصلاح تفکر مربوط به خودکشی است و آگاهی والدین از رفتار صحیح با نوجوان ضرورت دارد و مدارس محل خوبی برای ارائه آموزش و پشتیبانی بیشتر در پیشگیری از خودکشی هستند. 

همسالان نوجوان می‌توانند تاثیر بسیار مهمی در تفکر و رفتارهای فرزند بگذارد، دوری از افرادی که سابقه رفتارهای پرخطر مثل مصرف الکل و مواد مخدر، خشونت و خانواده‌های بیمار دارند در پیشگیری از اقدام به خودکشی نيز موثر است.

مشاوره حضوری:

مرکز مشاوره آرامش پلیس فارس در زمينه‌های خانوادگی‌، اجتماعی، ازدواج، حقوقی، روانشناسی، تربیتی، مددکاری اجتماعی و نظایر آن آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای به شهروندان است. 

مردم عزیز می‌توانند به آدرس: شیراز- پل حر- روبروی کلانتری ۱۱ زند مراجعه و از خدمات مشاوره فردی بهره‌مند شوند.

 تلفن تماس
۰۷۱۳۲۲۲۷۰۰۶

مشاوره تلفنی:

سامانه پاسخگوي تلفنی خدمات مشاوره پليس فارس آماده ارائه خدمات مشاوره فردي در زمينه هاي مختلف خانوادگی، اجتماعی، ازدواج، تربيتی، حقوقی و نظایر آن است.

شهروندان عزيز مي‌توانند در صورت تمايل شماره ۹۶۵۸۰ را شماره گيري نموده و از خدمات مشاوره فردي توسط كارشناسان مركز مشاوره پليس فارس بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/ س/ م
نظرات بینندگان