کد خبر: ۱۴۳۰۸۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۶ - ۲۳ آبان ۱۳۹۹

رهاسازی بخشی از حق‌آبه تالاب بختگان از محل سد درودزن

با دستور استاندار فارس و پیگیری اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، ۵۵ میلیون متر مکعب آب برای تامین حق‌آبه تالاب بختگان اختصاص یافته و رهاسازی می‌شود.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، برای دومین سال پیاپی با تصویب 40 میلیون مترمکعب حق آبه  تالاب  بختگان  و پانزده میلیون برای جبران کسری سفره های آب زیرزمینی در کارگروه آب کشاورزی استان ،این  بخش از حق آبه از روز شنبه 24/8/99رهاسازی خواهد شد .

استاندار فارس با اعلام این خبر رها سازی بخشی از حق آبه بختگان را به منظور اجرای قانون حفاظت و احیاء تالاب ها و آیین نامه جلوگیری از تخریب و آلودگی غیر قابل جبران تالاب ها دانست و عنوان کرد:  در سی‌امین جلسه کارگروه آب کشاورزی با رهاسازی 55میلیون متر مکعب حق آبه برای تالاب بختگان از مسیر رودخانه کر موافقت شده که در روز شنبه مورخ 24/8/99 از محل سد درود زن رها سازی انجام خواهد شد. 

عنایت‌الله رحیمی با بیان اینکه 40 میلیون متر مکعب از این آب وارد تالاب ها و ١٥ میلیون متر مکعب نیز برای جبران کسری سفره های آب زیر زمینی و شارژ رودخانه پیش بینی شده است، خاطرنشان کرد: در مجموع 55 میلیون متر مکعب  آب رها سازی خواهد شد. 

وی همچنین  به مصوبه ستاد حفاظت و احیای تالاب های استان فارس اشاره کرد و گفت: به منظور آماده سازی مسیر رودخانه کر، اداره کل حفاظت محیط زیست  و سازمان آب منطقه ای ماموریت دادیم عملیات لایروبی در مصب رودخانه را انجام دهند تا آب به صورت بهینه و با کمترین اتلاف به محل تالاب بختگان برسد.

استاندار فارس گفت: از نتایج این رهاسازی حق آبه می توان به حضور و زاد آوری پرندگان مهاجر به خصوص گونه شاخص فلامینگو که هر ساله میهمان این تالاب در سال های پر آب بوده اند که درسال های گذشته به علت وقوع خشکسالی در تالاب مذکور این حضور بسیار کم رنگ شده است اشاره کرد.

انتهای پیام/س / م

نظرات بینندگان