کد خبر: ۱۴۳۱۰۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۸ - ۲۵ آبان ۱۳۹۹

۲۳ شهر فاقد کتابخانه در استان فارس وجود دارد/ فاصله زیادی با سرانه متوسط کتابخانه‌ای در کشور وجود دارد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس گفت: ۲۳ شهر فاقد کتابخانه در استان وجود دارد که طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده پنج شهر تا چند روز آتی به مناسبت هفته کتاب خوانی صاحب کتابخانه خواهند شد.

به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که به صورت ویدئو کنفرانسی مهمان برنامه جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی این استان فارس بود، بیان کرد: مسائل مربوط به کتابخانه‌های عمومی متنوع است و در برخی از دوره‌ها با کم توجهی برخی از دستگاه‌های اجرایی روبرو بوده است.

علیرضا مختارپور با اشاره به اینکه از سال ۹۲ به بعد توجه بیشتری به این مسائل شد، افزود: از سال ۹۳ تا بحال حدود ۷۰۰ کتابخانه در دست ساخت بوده است و به مجموعه کتابخانه‌های عمومی اضافه شدند، اما این تعداد خود را نشان نمی‌دهد؛ چرا که برخی کتابخانه‌ها به خاطر مسائل طبیعی و یا فرسودگی از بین رفتند و برخی کتابخانه‌های مشارکتی هم طرف مقابل از یک سو حذف شد به همین خاطر فرد مشارکت کننده محل کتابخانه را پس گرفت.

وی با بیان اینکه حتی اگر تمام پروژه‌های نیمه تمام کتابخانه‌ای که در استان‌ها وجود دارد،‌ بهره‌برداری شود، هنوز هم با سرانه متوسط کتابخانه‌ای در کشور فاصله داریم، تصریح کرد: در شورای فرهنگ عمومی مصوبه‌ای به تصویب رسید که در برخی مناطق ناچاریم به جای کتابخانه‌سازی از فضاهای امانی استفاده کنیم.

مختارپور با اشاره به اینکه گر چه بیش از ۶۰ هزار روستا در کشور وجود دارد، اما کمتر از یک هزار کتابخانه در روستاها داریم، افزود: در روستاهای بالای دو هزار و ۵۰۰ نفر امکان کتابخانه‌سازی نداریم اما می‌شود از مدارس بلااستفاده آموزش و پرورش استفاده کرد.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پایان به کتابخانه مرکزی هم اشاره کرد و گفت: تجربه تلخی در برخی استان ها داشتیم تا مراحلی پیش رفته و در مرحله نهایی این محل از کتابخانه‌ها گرفته و به دستگاه دیگری تحویل شده است، پس باید کار با پیش پ‌بینی تمهیدات ضابطه مند شکل گیرد تا شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی فارس نیز در این جلسه از افتتاح کتابخانه عمومی در پنج شهر فاقد کتابخانه فارس همزمان با هفته کتاب خبر داد و گفت: ۲۳ شهر فاقد کتابخانه در استان وجود دارد که پنج شهر برنامه‌ریزی شده و طی چند روز آتی به مناسبت هفته کتاب خوانی این شهرها صاحب کتابخانه خواهند شد.

روح‌الله منوچهری ادامه داد: از مجموع افتتاح‌های این هفته، دو کتابخانه در شهرهای «صدرا» و «مبارک آباد» که فاقد کتابخانه بودند، افتتاح می‌شود.

وی با اعلام این مطلب که دو هزار برنامه در ۲۴۰ کتابخانه فعال استان فارس ویژه این ایام برگزار می‌شود، تاکید کرد: از ۱۱ کتاب در سطح شهرستان‌ها رونمایی خواهد شد.

منوچهری همچنین به برگزاری جشن ملی کتاب در روز گذشته اشاره کرد و افزود: انجمن کتابخانه‌های استان به عنوان انجمن برتر کشوری معرفی و کتابخوان برتر هم از شهر «قادرآباد» انتخاب شد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی فارس پیرامون کتابخانه مرکزی شیراز نیز بیان داشت: زمین کتابخانه توسط شهرداری در نظر گرفته شد و این زمین در موقعیت بسیار مناسبی قرار دارد، همچنین تامین اعتبار آن در دستور کار قرار گرفت و دو میلیارد تومان اعتبار برای این کتابخانه در نظر گرفته شد که ۳۰ درصد تخصیص یافت و مشاور برای این طرح معرفی شد و امیدوارم با اعتباری که امسال تخصیص داده شود بتوانیم به نقاط خوبی برسیم.

منوچهری در پایان با اشاره به اینکه عضویت رایگان اعضای کتابخانه های عمومی در دستور کار قرار گرفت، گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و تعطیلی کتابخانه ها تمدید رایگان یکساله کارت اعضای برای استفاده مداوم از خدمات کتابخانه ای انجام شد.

حسن نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس نیز با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی یک موسسه غیردولتی است، گفت: عمده کمک‌ها از سوی بخش خصوصی، نهادها، خیرین و نیم درصد سهم شهرداری تامین می‌شود و در قانون برای تامین اعتبار این نهاد به منابع دولتی، اتکا زیادی نشده است.

وی با اشاره به اینکه چند ماه است که زمین کتابخانه مرکزی شیراز تامین شده است، افزود: از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۸ اعتبار برای کتابخانه مرکزی شیراز در نظر گرفته می‌شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس همچنین اظهار کرد: با این متراژی که تعیین شده نمی‌توان از اعتبارات استانی برای ساخت آن استفاده کرد پس اگر می‌خواهند کاری شکل بگیرد باید مطالبات را جمع‌آوری کرده تا موضوع احداث کتابخانه مرکزی شیراز با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ذیل بودجه ۱۴۰۰ قرار گیرد، گرچه تاکنون در هیچ استانی چنین موضوعی مشاهده نشده است.

انتهای پیام/س/ م

نظرات بینندگان