کد خبر: ۱۴۳۱۱۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۶ - ۲۵ آبان ۱۳۹۹
گزارش «شیرازه» از ۱۵۸مین صحن علنی شورای شهر شیراز؛

از انتقاد به هزینه میلیاردی سنگ فرش خیابان ارم تا تصویب طرح دوفوریتی ساماندهی تدفین درگذشتگان کرونایی

در ۱۵۸مین صحن علنی شورای شهر شیراز، طرح دوفوریتی ایجاد مدیریت واحد جهت سامان‌دهی، تغسیل، تکفین و تدفین کلیه درگذشتگان ناشی از ویروس کرونا در آرامستان بهشت احمدی به تصویب رسید.

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، سید احمدرضا دستغیب امروز در بخشی از نطق پیش از دستور خود در ۱۵۸مین صحن علنی شورای شهر شیراز آیاتی از قرآن در خصوص کرامت انسانی و قوم‌گرایی و نژادپرستی اشاره کرد و گفت: روایت شده است که زمانی که حضرت پیامبر به فتح مكه نائل شد، به بلال سیاه حبشی امر فرمود كه بالاى بام كعبه رفته و اذان بگويد و در عمل نشان داد که تفاوتی بین بلال حبشی و سید قریشی نیست مگر در اعمال صالحه و تقوی الهی.

وی با بیان اینکه همه‌ انسان‌ها از نظر خداوند دارای کرامت هستند، افزود: قوم‌گرایی یکی از آفات جهان و از تهدیدهای انسان امروزی است که نتیجه آن سقوط به ورطه نژاد‌پرستی است.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر شیرازبا اشاره به اینکه قرآن به عنوان مهم‌ترین کتاب مسلمانان، انسان‌ها را برابر عنوان می‌کند و جامعه را از نژادپرستی در هر شکل خود، بر حذر می‌دارد، بیان داشت: هيچ انساني برتر و پست‌تر از ديگران آفريده نمي شود، به همين خاطر هيچ كس نمي تواند بدون دليل بر ديگري حاكميت داشته باشد.

دستغیب در ادامه به فصل سوم قانون اساسی که به موضوع حقوق ملت اختصاص دارد، اشاره کرد و افزود: اولین اصل یعنی اصل نوزدهم قانون اساسی چنین بیان می کند: «مردم ایران از هر قوم و قبیله ای که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ و نژاد و زبان و مانند این ها سبب امتیاز نخواهد بود، بنابراین با توجه به این اصل نژادپرستی و برتری جویی قومی و قبیله ای در هر شکل و شیوه اش مردود و باطل است و هیچ کس نباید به بهانه این گونه اختلافات ادعای برتری بر دیگران را در مواجهه با قانون ابراز نماید.

وی اضافه کرد: من امروز افتخار می‌کنم در شهری زاده شده‌ام و زندگی می‌کنم که تاریخ آن، نشات گرفته از همزیستی مسالمت آمیز ادیان، اقوام و شیرازی هاست و شیراز، سومین حرم اهل بیت (ع)، پایتخت فرهنگی ایران اسلامی، شهر صلح و دوستی، با مردمانی نجیب و شریف، همچنان بر تارک دنیا می‌درخشد و مکتب خود را که پیشینیان ما، آن را پایهبرابری انسان‌ها، بنا نهاده‌اند را به رخ دنیا می‌کشد.

این عضو شورای شهر شیراز همچنینعنوان کرد: از هیات رئیسه شورا می‌خواهم که در راستای عمل و وظایف قانونی خود و شعار شفافیت شورای شهر و بر اساس تبصره 4 ماده 3 دستور العمل شرح وظیفه هیأت رییسه و نامه مدیرکل دفتر امور شوراهای اسلامی شهر و روستای وزارت کشور، نامه دفتر امور شهری استانداری فارس و نامه فرمانداری شهرستان شیراز، صورتجلسات هیات رئیسه را بصورت کامل، در اختیار اعضاء شورا قرار دهد.

دستغیب در پایان گفت: در شهر انسان محور، توجه مدیران شهری به عبور و مرور راحت انسان‌ها و استفاده بیشتر از فضاها و مبلمان شهری است در حالی هزینه میلیاردی در سنگ فرش خیابان ارم انجام می‌پذیرد که بسیاری از پیاده‌راه‌های شیراز،دچار مشکلات اساسی در عبور و مرور پیاده مردم هستند.

تصویب طرح دوفوریتی شورای شهر شیراز برای سامان‌دهی تغسیل و تدفین درگذشتگان کرونایی در شیراز

در ادامه طرح دوفوریتی ایجاد مدیریت واحد جهت سامان‌دهی، تغسیل، تکفین و تدفین کلیه درگذشتگان ناشی از ویروس کرونا در آرامستان بهشت احمدی به تصویب رسید، بر پایه مصوبه‌ اعضای شورای شهر شیراز در این خصوص، شهرداری شیراز مکلف شد که با رعایت موازین بهداشتی قطعه‌ای مشخص در آرامستان بهشت احمدی را جهت دفن درگذشتگان ناشی از بیماری کووید 19 اختصاص دهد و تا هنگام فراهم شدن زیرساخت‌های مورد نیاز دفن کلیه درگذشتگان در آرامستان بهشت احمدی، طبق جدول زمان بندی ارائه شده، آرامستان دارالرحمه نیز به منظور تغسیل بهداشتی درگذشتگان ناشی از کرونا، همکاری کند.

همچنین شهرداری مکلف شده است که به منظور ایجاد مدیریت واحد جهت سامان‌دهی، کنترل و نظارت بر امر حمل، تغسیل و تدفین درگذشتگان ناشی از بیماری کووید 19، کارگروهی با محوریت سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری و متشکل از عضو و ناظر شورای شهر در سازمان مدیریت آرامستان‌ها، نماینده معاونت خدمات شهری شهرداری، نماینده هیات امنای دارالرحمه شیراز، نماینده جامعه روحانیت، نماینده شرکت آب و فاضلاب شهرستان شیراز، نماینده دانشگاه علوم پزشکی شیراز و نماینده شرکت آب منطقه‌ای استان فارس تشکیل داده و نتیجه کارگروه به صورت منظم و مکتوب به شورای اسلامی شهر ارائه کند.

افزایش پرسنل مورد نیاز به منظور تسریع در فرآیند تغسیل، تکفین و تدفین درگذشتگان ناشی از بیماری کووید 19 ظرف دو هفته، از دیگر تکالیف شهرداری شیراز خواهد بود، همچنین شهرداری مکلف شد که حداکثر ظرف مدت یک ماه به منظور احداث یا فراهم آوردن غسالخانه مجزا جهت درگذشتگان مرد و زن ناشی از بیماری کووید 19، خرید و نصب تجهیزات مورد نیاز جهت تأمین برق سردخانه در محل آرامستان بهشت احمدی اقدام و گزارش عملکرد خود را ماهیانه به شورای اسلامی شهر ارائه کند.

تأمین خودروهای مورد نیاز جهت حمل درگذشتگان ناشی از بیماری کووید 19، از دیگر تکالیف شهرداری شیراز در این مصوبه است که بر اساس آن می‌تواند در صورت نیاز شرکت‌های طرف قرارداد را مکلف کند تا نسبت به افزایش رانندگان و خودروهای مورد نیاز اقدام کنند.

بر اساس این مصوبه، سازمان مدیریت آرامستان‌ها مکلف است به منظور دفع بهداشتی فاضلاب یا پساب ناشی از تغسیل اموات کرونایی، با استفاده از استانداردهای مورد تایید شرکت آب و فاضلاب شهرستان شیراز، محل‌های مناسبی جهت دفع بهداشتی این گونه پساب‌ها ایجاد کند.

اقدامات لازم درخصوص هماهنگی با فرمانداری و فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان، نسبت به استقرار مأمورین نیروی انتظامی با هدف جلوگیری از ازدحام بستگان درگذشتگان در محل آرامستان بهشت احمدی از دیگر وظایفی است که بر عهده شهرداری گذاشته شده است، شهرداری همچنین می‌بایست اقدامات لازم را درخصوص هماهنگی با پلیس راه و اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نسبت به رفع نقایص موجود در محور شیراز - آرامستان بهشت احمدی، امور نصب علائم راهنمایی و رانندگی و روشنایی این محور را پیگیری و نتیجه را حداکثر ظرف یک ماه به شورای اسلامی شهر اعلام کند.

در نهمین و آخرین تبصره این مصوبه، شهرداری شیراز مکلف شده است که به منظور صیانت از حقوق شهروندی و رضایت مردم، ترتیبی اتخاذ کند تا در سامانه اطلاع‌رسانی مربوطه، فرآیند حمل، تغسیل، تکفین و تدفین درگذشتگان ناشی از بیماری کووید 19 را اطلاع‌رسانی کنند.

اما طرح دیگر جمعی از اعضای شورا نیز در خصوص الزام شهرداری به ارائه لایحه ضوابط و قواعد ساختمانی استقرار کلینیک و مراکز خدماتی دامپزشکی بود که با کسب آرای لازم، به تصویب رسید،بر اساس ماده واحده این مصوبه، شهرداری شیراز مکلف شده است که لایحه ضوابط و قواعد ساختمانی استقرار کلینیک و مراکز خدماتی دامپزشکی را با در نظر گرفتن دستورالعمل سیاست‌ها و ضوابط تأسیس درمانگاه‌ها، مجتمع‌های درمانی، بیمارستان‌ها و مراکز مایه‌کوبی سازمان نظام دامپزشکی ظرف مدت دو ماه از ابلاغ این مصوبه تهیه و جهت بررسی و تصویب به شورای اسلامی شهر ارائه کند.

انتهای پیام/ س/ م

نظرات بینندگان