کد خبر: ۱۴۳۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۲۸ آبان ۱۳۹۹

اختصاص اعتبار برای بازسازی مسجد ۱۱۰۰ ساله کبیر نی‌‎ریز

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی از اختصاص ۵ میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی مسجد یک هزار و ۱۰۰ ساله کبیر نی‌‎ریز خبر داد.
به گزارش سرویس رصد فرهنگی شیرازه، علی نیکزاد ثمرین با اشاره به بازدید هفته گذشته خود از مسجد جامع کبیر نی‌ریز، اظهار کرد: این بنای تاریخی که قدمت یک هزار و 100 ساله دارد، در وضعیت مناسبی قرار ندارد و نیاز فوری به بازسازی و احیا دارد.

خانه ملت به نقل از نماینده مردم اردبیل و نمین و نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با وجود جوانان و نوجوانان علاقه‌مند و انقلابی که این مسجد را سرپا نگه داشته‌اند، اما این بنای تاریخی مقدس با قدمت بالا که میراث فرهنگی کشور به شمار می‌‎آید در سایه بی توجهی مسئولان در حال از بین رفتن است.

وی ادامه داد: پس از این بازدید، طی تماسی که با استانداری فارس صورت گرفت، مقرر شد تا پایان سال رقم 2.5 میلیارد تومان برای مرمت و حفظ آثار این مسجد تاریخی از اعتبارات استانی در نظر گرفته شود.

نیکزاد یادآور شد: همچنین وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز تقبل کرد که مبلغ 2.5 میلیارد تومان را برای مرمت این بنای تاریخی اختصاص دهد که مجموع این ارقام 5 میلیارد تومان می‌شود و این اعتبارات برای امسال است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قطعا تا کلید خوردن عملیات مرمت و بازسازی این بنای تاریخی مقدس، نظارت از طریق نماینده نی ریز و هیأت رئیسه مجلس ادامه خواهد داشت و مجری این طرح نیز اداره کل میراث فرهنگی استان فارس است.

بنابراین گزارش، ایوان اصلی به جا مانده از این مسجد به شیوه معماری دوره ساسانیان ساخته شده‌است. این بنا در نهم مرداد سال ۱۳۱۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و هم‌اینک زیر پوشش و پشتیبانی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری ایران قرار دارد.

انتهای پیام/ م


نظرات بینندگان