کد خبر: ۱۴۳۱۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۳۰ آبان ۱۳۹۹

هر قطره خون جانی دوباره می‌بخشد/ تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی هنگام خون‌گیری در فارس

مدیرکل سازمان انتقال خون استان فارس گفت: پروتکل‌های بهداشتی در بالاترین سطح ممکن در هنگام خون‌گیری رعایت می‌شود و به شهروندان اطمینان را می‌دهم که از بدو شیوع کرونا تمام پروتکل‌های بهداشتی در پایگاه انتقال خون شیراز و سطح استان کامل، به جد و با دقت بسیار اجرا شده است.
به گزارش سرویس سلامت شیرازه، به گفته کارشناسان حوزه سلامت هر شخص سالمی از سن ۱۸ تا ۶۵ سالگی می‌تواند به عنوان یک اهدا کننده خون ناجی زندگی نیازمندان به این ماده ضروری حیات شود و با هر بار اهدا خون سه زندگی را نجات دهد.

اما گاهی ناخواسته شرایطی به وجود می‌آید که همه چیز را تحت‌الشعاع قرار داده و روند زندگی را به گونه ای پیش میبرد که زندگی روزمره سخت تر از آنچه هست میشود و این روزها دقیقا مصداق بارز همین روزمرگی های سخت است چرا که با شیوع ویروس منحوس کرونا در سراسر جهان از جمله کشور ما باعث شده به اجبار محدودیتهایی اعمال شود و منع تردد و حضور در شعر راهکاری باشد برای نجات جان خود و عزیزانمان دریغ از اینکه همین منع تردد ها باعث شده از توجه به بیماران نیازمند خون غافل شویم.

به همین منظور و در راستای کمک به بیماران سرطانی،تالاسمی،و... سازمان انتقال خون طی فراخوانی از هموطنان خواسته تا با حضور در مراکز انتقال خون به یاری نیازمندان بشتابند.

در این راستا مدیرکل سازمان انتقال خون استان فارس عنوان کرد: با توجه به کاهش شدید ذخایر خون در استان به دنبال شیوع ویروس کرونا، هم‌اینک نیاز شدید و فوری به تمام گروه‌های خونی داریم

مسعود ترابی با بیان اینکه پروتکل‌های بهداشتی در بالاترین سطح ممکن در هنگام خون‌گیری رعایت می‌شود،افزود: به شهروندان اطمینان را می‌دهم که از بدو شیوع کرونا تمام پروتکل‌های بهداشتی در پایگاه انتقال خون شیراز و سطح استان کامل،به جد و با دقت بسیاراجرا شده است، به این صورت که از بدو ورود، افراد مورد تب سنجی لیزری قرار می گیرند، دستها ضد عفونی می شود، ماسک بین افراد توزیع می گردد و در همه مراحل از جمله اتاق انتظار و سالن پذیرش فاصله گذاری اجتماعی رعایت می شود 

وی با اشاره به اینکه فاصله صندلی ها به دو برابر حد معمول افزایش یافته و همچنین تخت های اهدا خون بیش از گذشته از یکدیگر فاصله دارد، گفت: تمام پک ها و موارد مورد استفاده در انتقال خون استریل و یکبار مصرف هستند که در حضور فرد اهدا کننده باز می شود.

مدیر کل سازمان انتقال خون استان فارس در ادامه در خصوص سلامت خون فرد اهدا کننده نیز عنوان کرد: یکی از شاخص های مهم، تب سنجی و دمای بدن فرد است که مرتب رصد می شود، قبل از اهدا خون فرد اهدا کننده توسط پزشکان ما مورد معاینه قرار می گیرد به خصوص با تکیه بر علائم کرونا، تک تک افراد مورد بررسی قرار می گیرند تا کسی دچار مشکل نشود، از طرفی تمام مطالعاتی که تا کنون صورت گرفته هیچ گونه شواهدی دال بر انتقال ویروس کرونا از طریق خون  دیده نشده که یک نکته مثبت و روزنه امید است که با اطمینان بتوانیم در انتقال خون کار خود را انجام دهیم.

ترابی در خصوص وضعیت کنونی بانک خون استان،اعلام کرد: در حال حاضر با همکاری رسانه ها و فراخوانی که انجام شد شاهد حضور مردم در پایگاه های انتقال خون هستیم و از این بابت بسیار خوشحالیم و به چنین مردمی افتخار می کنیم که همیشه متعهدانه جهت نجات جان همنوعان خود شتاب می کنند.

وی با بیان اینکه با توجه به شیوع کرونا در کشور، کمبود خون یک کمبود سراسری در کلیه استانها است و امیدواریم فارس هم با حضور به موقع مردم از این بحران عبور کرده و شاهد تکمیل ذخایر خونی در استان باشیم.

مدیر کل سازمان انتقال خون استان فارس در ادامه از مردم خواست تا اهدا خون را به عنوان یک عادت مستمر در نظر بگیرند، چون با یک بار اهدا ممکنه است برای چند روزی ذخایر خون به طور موقت بهبود یابد اما به مرور دچار مشکل می شویم چرا که خون بیش از یک ماه قابل نگهداری نیست.

ترابی با بیان اینکه آقایان هر سه ماه یکبار و خانمها هر چهار ماه یکبار بی آنکه مشکلی برای آنها ایجاد شود،می توانند اهدا خون داشته باشند، اظهار کرد: بهترین پیامی که به شهروندان و هم استانی ها می دهیم این است که همانگونه که اکنون برای اهدا خون اقدام کرده اند این امر را به عنوان یک کار و سنت حسنه در زندگی خود نهادینه کنند.

وی در ادامه گفت: پایگاه انتقال خون شیراز همه روزه از ساعت 8 صبح الی 19:45به صورت یکسره در پایگاه مرکزی واقع در قصرالدشت  و  پایگاه نمازی به ارائه خدمت به شهروندان و خون گیری مشغول است.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان فارس در پایان به تعداد پایگاه‌های خون استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر دو پایگاه ثابت انتقال خون در شیراز و هفت پایگاه پاره وقت در شهرستان های مرودشت،کازرون،فسا،جهرم،داراب،لارستان و آباده  همه روزه از ساعت 8 صبح تا 13 مشغول به کار هستند.

مراکز انتقال خون حداکثر ایمنی لازم  برای اهدا کنندگان خون، را فراهم کرده‌اند

کریمی معاون فنی معاونت بهداشتی علوم پزشکی شیراز نیز در این خصوص به مردم توصیه کرد: هم استانی های گرامی همانطور که از اخبار و رسانه ها مطلع شدید ذخایر بانک خون استان به حداقل ممکن رسیده و با توجه به اینکه خون از ملزومات هر نوع عمل جراحی است  و برخی از شهروندان به دلیل ابتلا به سرطان ،تالاسمی و دیگر بیماری های خونی و یا افرادی که ممکن است دچار سوانح و حوادث شوند نیاز به خون دارند همیشه باید  خون مورد نیاز در بیمارستانها وجود داشته باشد.
 
وی افزود: به دلیل همه گیری کوئید 19در سطح  کشور و استان شاید برخی از افراد این واهمه را داشته باشند از اینکه حضور در مراکز خون ممکن است باعث ابتلا به کرونا شود به همین خاطر اهدا خون به حداقل ممکنه رسیده و کمبود خون  مشهود است پس از هم استانی ها درخواست دارم،این اطمینان را داشته باشند که مراکز انتقال خون حداکثر ایمنی لازم  برای اهدا کنندگان خون، از تهیه و توزیع ماسک گرفته تا رعایت فاصله گذاری اجتماعی را فراهم کرده اند و خطر ابتلا به کوئید 19بسیار پایین است

معاون فنی معاونت بهداشتی علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: بنابراین از خیرینی که همیشه  با اهدا خون زندگی دوباره به همنوعان خود می بخشند دعوت میکنم در این مراکز حضور پیدا کنند.

مردم همیشه از مسئولین جلوتر هستند

جلال رشیدی نماینده مردم شهرستان‌های مرودشت،ارسنجان و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی،عنوان کرد: با توجه به شرایط حاکم بر استان و کشور، خیلی ها نگران ابتلا به کرونا هستند پس تردد ها کمتر شده و به طبع مراجعه به پایگاه های انتقال خون هم کاهش یافته است و بانک خون استان نیاز شدید به خون و فرآورده های خونی دارد و در چنین شرایطی امیدواریم مردم مثل همیشه حضور پیدا کرده و با اهدا خون به هموطنان خود زندگی ببخشند.

 وی گفت: به نظرم مسئولین اگر قرار است توصیه ای کنند ابتدا خود باید به توصیه ها عمل کنند، پس بهتر این است که مسئولین با اهدا خون خود، به مردم نشان دهند که ما هستیم پس مردم هم بی دغدغه حضور یابند گرچه مردم همیشه از مسئولین جلوتر هستند./

انتهای پیام/س / م

نظرات بینندگان