کد خبر: ۱۴۳۱۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۰۱ آذر ۱۳۹۹
نماینده شیراز:

خلیج فارس سرچشمه جریان آب به فارس می‌شود

رئیس مجمع نمایندگان شیراز و زرقان در مجلس گفت: با بسیج مسئولان عالی‌رتبه وزارت نیرو، وزارت صمت و نمایندگان مجلس ومسئولین ارشد استان فارس، مطالبات مردم فارس در حوزه آب پیگیری شد.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، جعفر قادری طی گفتگویی با این رسانه به پیگیری مطالبات مردم فارس در حوزه آب اشاره و اظهار کرد: با بسیج مسئولان عالی‌رتبه وزارت نیرو، وزارت صمت و نمایندگان مجلس ومسئولین ارشد استان فارس، مطالبات مردم فارس در حوزه آب پیگیری شد.

وی افزود: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر به دلیل افزایش مصرف آب در بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی و همچنین خشکسالی‌های متوالی، شاهد کمبود آب در فارس بوده‌ایم در جلسه تعیین تکلیف پروژه‌های انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس، سه پروژه مهم «انتقال آب از دریا به شهرستان‌های استان فارس»، «انتقال آب از دریا به شهرستان‌های لامرد و مهر» و نیز «آبرسانی به بخش‌های بیرم، عمادشهر، علامرودشت، چاهورز و خیرگو» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس مجمع نمایندگان شیراز و زرقان در مجلس بیان کرد: در این جلسه مقرر شد شرکت فراسان که تا کنون به عنوان سرمایه‌گذار مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان برای انتقال ۱۵ میلیون متر مکعب آب از دریا به مناطق ویژه پارسیان و لامرد و همچنین تأمین بخشی از آب شرب شهرستان های لامرد و مهر هزینه کرده است، مابقی تعهد خود را اجرایی کند و ایمیدرو و شرکت آبفا قرارداد خرید تضمینی با سرمایه‌گذار را امضا کنند.

به گفته قادری؛ در همین راستا وزارت نیرو و استانداری فارس نیز تعهد کردند که مجوز انتقال ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب را برای کل شهرستان‌های استان فارس صادر کنند تا اینکه این سرمایه‌گذار در قالب یک طرح کلی بتواند عملیات اجرایی مجموع ۳۶۵ میلیون متر مکعب آب را انجام دهد.

وی با بیان اینکه بیشتر مصارف شرب این منطقه از سد کوثر در طرح آبرسانی محرم تامین شده است، تصریح کرد: حجم بسیار زیادی از طرح انتقال آب دریا به شهرستان‌های لامرد و مهر برای کاربری‌های صنعتی است که بخش خصوصی نظیر منطقه ویژه اقتصادی لامرد و اتان‌گیری برای خرید بخش عمده‌ای از آن متعهد شده و تنها یک میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب آن برای بخش کوچکی از مصارف شرب دو شهرستان لامرد و مهر پیش‌بینی شده است.

این اقتصاددان مجلس ابراز امیدواری کرد: طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس نیز در کنار طرح بزرگ انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های کرمان، یزد و همچنین سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، رضوی و شمالی که در حال اجرا است و سرمایه‌گذاران آن مشخص شده‌اند اجرایی شده و شاهد تامین آب از دریا باشیم و این محدودیت‌ها و مشکلاتی که برای تامین آب و توسعه واحدهای بزرگ و کوچک صنعتی وجود دارند، مرتفع شود.

قادری اظهار کرد: پروژه تامین آب بخش‌های پنج‌گانه شهرستان‌های لار و لامرد شامل بیرم، عمادشهر، علامرودشت، چاهورز و خیرگو منشعب از خط یک آب‌رسانی از سد سلمان فارسی با مصرف تقریبی۱۰میلیون متر مکعب در سال نیز در این جلسه مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد هزینه مطالعات این طرح از محل اعتبارات شرکت آبفا تامین و تکمیل شود و با پیگیری صدور مجوز از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در بودجه ۱۴۰۰ نیز این طرح، کددار شود و وارد عملیات اجرایی گردد.

وی گفت: در کوتاه‌مدت نیز با هدف افزایش ظرفیت خط یک آب‌رسانی از سد سلمان فارسی، بخشی از خط که به علت آب بردگی و استفاده از لوله‌های با قطر کمتر امکان انتقال حداکثر را ندارند با اعتبارات داخلی آبفا به مقدار ۲۵میلیارد تومان لوله تعویض و ترمیم شود تا بتواند در آینده آب مناطق مورد نظر را تامین کند.

انتهای پیام/ م

نظرات بینندگان