کد خبر: ۱۴۳۲۰۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۶ - ۰۳ آذر ۱۳۹۹
روایتی از دست‌انداز مسوولین بر سر راه شهرک صنعتی مرودشت؛

وعده‌هایی از جنس در باغ سبز مسوولین/ چرخ‌های بی‌رمق صنعت در شهرک صنعتی مرودشت

در سالی که با عنوان جهش تولید نام‌گذاری شده است به نظر می‌رسد نخستین کمک به تولیدکننده برای پیشرفت و توسعه و سپس حضور در بازارهای بین‌المللی رفع نیازهای اولیه‌ آن از جمله آب و برق و زیر ساخت‌های لازم است مشکلی که هنوز هم در شهرک‌های صنعتی به وضوح دیده می شود و انگار اراده‌ای برای رفع آن نیست.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، در این روزها که سایه سنگین ویروس منحوس کرونا بر سر همه دنیا سایه افکنده و تمام فعالیتها و جنبه‌های زندگی بشر را تحت‌الشعاع قرار داده است، بخش تولید و صنعت نیز از این اتفاقات بی‌بهره نمانده و شرایط اقتصادی حاکم بر کشور باعث شده تا چرخ‌های صنعت نیز به کندی بچرخد،اما در این میان عده‌ای نیز هستند که با وجود تمام مشکلات و سختی‌ها هنوز استوار و محکم در مسیر بهبود اوضاع اقتصادی و معیشت مردم گام بر می‌دارند.

این صنعتگران که در چنین شرایطی تلاششان کمتر از مدافعان سلامت و امنیت نیست، در مسیر صنعت و جهش تولید که سفارش رهبر معظم انقلاب در سال جاری است با دست‌اندازها و مشکلاتی مواجه هستند که بخشی را کرونا، تحریم و نوسانات بازار برآنها اعمال کرده و بخش دیگر را عدم مدیریت مناسب در سطح استان و شهرستان به آنان تحمیل کرده است و همین سوء مدیریت‌ها باعث شده تا در برخی مواقع نفس صنعت استان به شماره بیافتد.

عدم مدیریت مناسب در سطح استان و شهرستان عمده ترین مشکل صنعتگران فارس

محمد بانشی از اهالی شهر بیضا و یکی از صنعتگران استان پهناوری که در برخی جهات از جمله کشاورزی، پزشکی، گردشگری به اسم هم که شده به عنوان قطب کشور معرفی شده است، طی نامه‌ای به شیرازه خواهان پیگیری مشکلات عدیده‌ای شده که در شهرک صنعتی مرودشت وجود دارد.

وی در ابتدا عمده‌ترین و اصلی‌ترین مشکل صنعتگران و تولیدکنندگان شهرک صنعتی مرودشت را عدم مدیریت مناسب در سطح استان و شهرستان عنوان کرد و گفت: بنده فقط به خاطر وعده‌ها و اطمینانی که مسؤولین به من دادند در شهرک صنعتی فتح‌آباد سرمایه‌گذاری کردم اما تمام وعده وعیدهای آنان در باغ سبزی بیش نبود.

وی با بیان اینکه ابتدا به من گفتند که این شهرک 16اینچ آب از سد درودزن، تصفیه خانه، برق، گاز و زیرساخت مناسب دارد، افزود: متاسفانه اکنون هیچ یک از این اماکانات را ندارد و من به عنوان تولید کننده مجبورم با یک انشعاب خانگی که فقط مختص مواردی سرویس بهداشتی است، سالانه 600تن محصول فرآوری کنم که کاری غیر ممکن و دشوار است هر چه پیگیری کردم نتیجه‌ای نگرفتم و به ناچار با هزینه‌های بسیار آب با تانکر خریداری کرده تا چرخ کارخانه از حرکت نایستد.

بانشی که چند سال متوالی به عنوان تولید کننده نمونه بخش کشاورزی در استان و کشور انتخاب شده است،اکنون ابراز پشیمانی می‌کند که چرا با وعده‌های توخالی مسئولین که هر کدام توپ را به زمین دیگری میاندازند خام شده است.

وی به مشکل دیگر خود در این شهرک اشاره کرد و افزود: شرکت تولیدی زیتون نیاز به فضای روباز برای فرآوری محصول دارد به همین خاطر درخواست زمینی برای سرمایه‌گذاری کرده است که با توجه به شرایط کرونا یی به وجود آمده و مشکلات اقتصادی اجرای طرح با تاخیر مواجه شده اما اکنون مجوز زمین در حال ابطال است که در همین راستا نامه نگاری های بسیاری با مرکز استان انجام داده که یی نتیجه مانده است.

وعده‌هایی از جنس در باغ سبز مسوولین/ چرخ‌های بی‌رمق صنعت در شهرک صنعتی مرودشت

این در حالی است که استاندار فارس همواره بر واگذاری مجوز های بی نام و جذب سرمایه گذار تاکید دارند اما انگار این دستورالعمل‌ها فقط در جلسات و در حضور رسانه‌هاست که به ظاهر لازم الاجرا است.

این صنعتگر نمونه که در واحد تولیدی خود برای بیش از 50نفر کار آفرینی کرده است، از مسؤولان استانی شهرک‌های صنعتی، استاندار فارس، نماینده مردم شهرستان‌های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد و فرماندار این شهرستان خواست تا با تعامل و انسجام پیگیر مطالبات تولید کنندگان و صنعتگران استان باشند تا در این اوضاع بد اقتصادی چرخ واحد های تولیدی از حرکت نایستد.

زیر سازی‌های بدون نظارت و نبود مشاوران صنعتی با تجربه در ادارات برای صنعتگران دردسر ساز شده است

در ادامه محمدمهدی شهبازی یکی دیگر از صنعتگران شهرک صنعتی مرودشت که در زمینه تولید صنایع پلیمری و پلاستیک فعالیت دارد در گفتگو با شیرازه عنوان کرد: از مهمترین مشکلاتی که می‌توان به آن اشاره کرد عدم همکاری دستگاه‌های دولتی از جمله اداره برق، آب، محیط زیست، سازمان تأمین اجتماعی و اداره مالیات است.
 
وی افزود: یک صنعتگر در این شرایط اقتصادی و نوسانات قیمتی سرسام‌آور که ممکن است هر لحظه زندگی یک تولید کننده و صنعتگر را به نابودی بکشاند، خیلی سخت است برای یک مجوز و یا امضای ساده که می‌شود طی چند روز انجام شود وارد یک پروسه کاغذ بازی اداری طولانی شود، طوری که گاه چند ماه درگیر این مشکل باشد به طور مثال روال منطقی مجوز یک برق صنعتی شاید در بدبینانه ترین حالت ،15روز زمان نیاز باشد اما یک مجوز گرفتن از اداره برق بیش از سه ماه به طول می انجامد.

این مدرس دانشگاه در ادامه عدم همکاری بانک‌ها جهت ارائه تسهیلات، عدم زیرساخت‌های لازم در شهرک صنعتی مرودشت، واگذاری زمین به سرمایه‌گذار را از دیگر مشکلات برشمرد و اظهار کرد: نبودن مشاوران صنعتی باتجربه در ادارات مختلف مشکل دیگری است، چراکه تصمیماتی که در جلسات گرفته می شود بی‌هیچ نظر کارشناسانه‌ای صورت می‌گیرد.

شهبازی با بیان اینکه در این شهرک صنعتی زیرسازی‌ها بدون نظارت کافی انجام می‌شود که اصلا مناسب نیستند، اضافه کرد: فضای سبز در این شهرک در نظر گرفته نشده،همچنین آبی که برای این شهرک تأمین می‌شود از چاه است با وجود اینکه نزدیک سد درود زن قرار دارد.

وی در پایان با ابراز گلایه از برخورد مسئولان شهر در مواجه با مشکلات شهرک صنعتی فتح‌آباد، اظهار کرد: ای کاش فرماندار و نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی دو روز وقت برای شنیدن مشکلات واحدهای تولیدی واقع در این شهرک می‌گذاشتند چراکه ممکن است بسیاری از خواسته‌های صنعتگران در همین مذاکرات حل و فصل شود.

خبرنگار شیرازه برای پیگیری این مشکلات ابتدا به سراغ استاندار فارس رفته و اقدامات انجام شده در راستای رفع مشکلات را جویا شده و سپس در گفتگویی تلفنی با نماینده مردم شهرستان مرودشت خواستار رفع معضلات شهرک صنعتی مرودشت شد.

یکی از مشکلات شهرک صنعتی مرودشت، محدودیت اراضی ملی قابل تبدیل و کمبود زمین است

عنایت‌الله رحیمی ابتدا گفت: در ارتباط با شهرک صنعتی مرودشت یکی از مشکلات، محدودیت اراضی ملی قابل تبدیل و کمبود زمین است چرا که شهرک پرشده و ظرفیت تکمیل شده است.

وی افزود: مسئله دوم بحث آب و برق شهرک است که گرچه تا اندازه‌ای حل شده اما هنوز کمبودها و مشکلاتی وجود دارد که در حال پیگیری هستیم.

استاندار فارس در ادامه به موضوع دفع فاضلاب هم اشاره کرد و گفت:بنده به شرکت شهرک‌های صنعتی استان این ماموریت را محول کرده‌ام تا دفع فاضلاب این شهرک و مسیری را که از وسط اراضی شهرک صنعتی می‌گذرد را حل کنند.

تعریض جاده ورودی شهرک نیز از دیگر معضلات صنعتگران شهرک صنعتی مرودشت است که رحیمی در این باره گفت: در دستور کار است تا سال آینده بتوانیم تعریض ورودی انجام شود.

مهمترین مسئله حذف قوانین دست و پاگیر از ادارات دولتی است

نماینده مردم شهرستان های مرودشت ، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی نیز عنوان کرد: در خصوص شهرک صنعتی فتح آباد تا کنون چندین بار جلسه گرفته شده، هم در کار گروه رفع موانع تولید و هم جلسه فرمانداری این مشکلات را بررسی کرده ایم

 جلال رشیدی با بیان اینکه مشکلاتی که عنوان کرده‌اند درست است، گفت: اینکه اداره برق برای مجوز برق کشی 600متری با ادارات دیگر اختلاف داشته باشد اصلا پسندیده نبوده و قابل قبول هم نیست ما نیز در حال پیگیری هستیم.

وی با تاکید بر اینکه یک سری مشکلات هم بین مسئولان شهرک صنعتی استان و شهرستان است که باید مرتفع شود، افزود: مسؤولان باید اختلافات را کنار بگذارند اینکه رئیس شهرک صنعتی استان توپ را به زمین دیگر ارگان‌ها و ادارات بیاندازد فقط موجب ضرر و زیان کارخانه‌دار و تولیدکننده می‌شود.

نماینده مردم شهرستان مرودشت در ادامه اظهار کرد: اقداماتی در راستای مشکل فاضلاب،برق،آب و جاده انجام شده که هر چه سریع‌تر مرتفع شود و در خصوص تسهیلات هم قطعا هر تولید کننده‌ای متقاضی باشد کمک خواهیم کرد تا این روند سریع تر صورت پذیرد.

رشیدی بیان کرد: اما اینکه تمام مشکلات را به تنهایی از نماینده مطالبه کنند معقول نیست بلکه تمام مسئولین در بخش‌های مختلف باید دست به دست هم دهند تا گره گشایی شود.

وی با بیان اینکه وقتی رهبر معظم انقلاب بر جهش تولید تاکید می‌کنند قطعا باید همه همکاری کنیم تا این مهم اجرا شود، تصریح کرد: مهمترین مسئله حذف قوانین دست و پاگیر از ادارات دولتی است؛جهش تولید به خودی خود اتفاق نمی‌افتد.

حرف آخر اینکه در سالی که با عنوان جهش تولید نام گذاری شده است به نظر می‌رسد نخستین کمک به تولیدکننده برای پیشرفت و توسعه و سپس حضور در بازارهای بین المللی رفع نیازهای اولیه‌ آن از جمله آب و برق و زیر ساختهای لازم است مشکلی که هنوز هم در شهرک‌های صنعتی به وضوح دیده می‌شود و انگار اراده‌ای برای رفع آن نیست.

انتهای پیام/ س/ م
نظرات بینندگان