کد خبر: ۱۴۳۲۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۰۳ آذر ۱۳۹۹
گزارش «شیرازه» از ۱۵۹مین جلسه علنی شورای شهر شیراز؛

از پیشنهاد کاهش طرح‌های دو فوریتی تا تصویب جانمایی تندیس شهید دوران

رئیس شورای شهر شیراز در ۱۵۹مین جلسه علنی شورای شهر شیراز با اشاره به کاهش طرح‌های دو فوریتی در شورا گفت: نتیجه طرح‌های دو فوریتی در بیشتر موارد، تضییع حقوق عمومی خواهد شد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، رئیس شورای شهر شیراز در بخشی از نطق پیش از دستور خود نیروی انسانی متخصص و فناوری را دو ابزار اصلی موفقیت در حوزه علمی کردن برنامه‌ریزی، نظارت وارزیابی عملکرد شورا و شهرداری عنوان کرد. 

سید عبدالرزاق موسوی، در ۱۵۹مین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه در جلسه قبل به مناسبت روز ملی کیفیت، مواردی را عنوان کردم، گفت: ما باید برای فعالیت‌ها و اقدامات خودمان، شاخص‌های ارزیابی داشته باشیم و شاخص اصلی برای ارزیابی عملکرد هرسازمانی، بهره‌وری است. 

وی در ادامه به کاهش طرح های دو فوریتی در شورا اشاره کرد و گفت: نتیجه طرح‌های دو فوریتی در بیشتر موارد، تضییع حقوق عمومی خواهد شد و من از همه دوستان خواهش می‌کنم، کمک کنید، به جای طرح‌های دو فوریتی، می‌توانیم وقت بیشتری را بگذاریم، از نظرات فنی و کارشناسی بیشتری استفاده کنیم و بعد آنها را برای بررسی به صحن ارائه کنیم.

رئیس شورای شهر شیراز با بیان اینکه ما می‌توانیم و باید از ابزارهای قانونی خودمان تذکر و سوال، تحقیق و تفحص که بخش عمده‌ای از قانون به آن اختصاص داده شده است، در دفاع از حقوق مردم استفاده کنیم، اظهار کرد: در مقررات، ما موظف شده‌ایم در تهیه طرح‌ها، دلایل ضرورت طرح را بیاوریم؛ گزارش توجیهی و حقوقی ضرورت ارائه طرح را هم ذکر کنیم.

موسوی در ادامه با اشاره به اینکه شهرداری متمم بودجه ۹۹را تقدیم شورا کرده است، افزود: یکی از کارهای مثبت شورای پنجم، همین بود که شهرداری را مکلف کرد، متمم بودجه را در موعد مقرر به شورا ارائه کند و شهرداری نیز به این مهم عمل کرد و ما نیز باید با دقت، متمم بودجه را بررسی کنیم؛ اگر در اجرای بودجه، انحرافی وجود دارد، آن را اصلاح کنیم.

رئیس شورای شهر شیراز در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به اعضای شورا، عنوان کرد: تحت فضای تبلیغاتی قرار نگیریم؛ ما اگر کارمان را خوب انجام دهیم، خوب تلاش کنیم و فعالیت‌های خودمان را مطابق با واقع و آنچه اتفاق افتاده است به مردم منعکس کنیم، به سوالات و پرسش‌های آنان پاسخ دهیم، شهرداری، گزارش عملکرد خود را به دور از هیاهو به مردم ارائه کند و خود را پاسخگوی مردم دانسته و دلایل تصمیمات را برای مردم، توضیح دهد، کمیسیونها، گزارش عملکرد خود را منطبق با رویکردها، برنامه پنج‌ ساله بودجه سالیانه، تهیه و برای انعکاس به روابط عمومی ارسال کنند، این بهترین تبلیغات برای شما خواهد بود و نیازی به اقدامات دیگر نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه اگر جایی اشتباه کرده‌ایم باید صادقانه قبول کنیم، اظهار کرد: از دوستان خواهش می‌کنم، طرح‌هایی را که صرفاً در کمیسیون‌ها مطرح شده است و هنوز در صحن به تصویب نرسیده است و بعضا هم در برگیرنده تعهداتی برای شورا و شهرداری خواهد بود، منعکس نکنیم، چون همه می‌دانیم تا زمانی که طرح ویا پیشنهادی درصحن به تصویب نرسیده ومراحل خود را طی نکند، الزام آور نخواهد شد.

موسوی با اشاره به اینکه یک اشکال دیگری هم برما وارد است، اضافه کرد: درمقررات، ما موظف شده‌ایم، پیشنهادات و نظرات خودمان را در هنگام بررسی طرح و یا لایحه در کمیسیون به کمیسیون مربوطه ارائه کنیم که متأسفانه، اکثریت ما این کاررا انجام نمی دهیم و نظرات در صحن، مطرح ‌‌می‌شود که دچار مشکل می‌شود، همچنین حضور شهرداری هم در بررسی طرحها و لوایح به ویژه درصحن، درمواردی ضعیف ون اهماهنگ است.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه گزارشی از عملکرد شهرداری، در موضوع کاهش هزینه‌های شهرداری در دو حوزه منابع مالی و انسانی و همچنین بهره‌وری دیدم که واقعیت مطلب، این پاسخ و این گزارش، چیزی را نشان نمی‌دهد، افزود: گزارش‌ها، باید شفاف و دقیق، نحوه ومیزان پیشرفت اجرای مصوبه را براساس شاخص‌های پذیرفته شده، نشان دهند.

موسوی تأکید کرد: ما باید در بررسی لایحه متمم بودجه، گزارش شفاف کاهش هزینه‌ها وبهینه کردن منابع را داشته باشیم؛ گزارشی که بر اساس آن بتوان، عملکرد شهرداری را ارزیابی کرد؛ بیش ازآنچه از اموال خصوصی خود حفاظت می‌کنیم درحفظ اموال عمومی و وجوه دریافتی ازمردم باید سخت‌گیر و حساس باشیم چرا که مردم، درشرایط سختی به سر می‌برند.

وی در ادامه با بیان اینکه درموضوع اجرای مصوبات شورا ، شهردار باید نظارت خود را تقویت کند،گفت: شهرداری به تناسب حجم فعالیت ونیروی انسانی موجود درحوزه علمی کردن برنامه‌ریزی ،نظارت وارزیابی عملکرد، موفق نبوده است؛ البته شاید علت اصلی این باشد که ما نقش برنامه‌ریزی وارزیابی عملکرد را آن گونه که حق است نمی‌بینیم. 

مصوبات  ۱۵۹مین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز

در از ۱۵۹مین جلسه علنی این شورا، طرح یک فوریتی جمعی از اعضا درباره تهیه دستورالعمل نحوه پرداخت حقوق و مزایای نیروی انسانی عنوان و مقرر شد موضوع با قید یک فوریت به منظور بررسی به کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورا ارسال شود.

اعضای شورای شهر شیراز در دستور کار دوم به بررسی ایراد هیات تطبیق به مصوبه شماره 2589/99/ص در خصوص اجرای تصويب‌نامه هيأت وزيران با موضوع ارائه امكانات رفاهی اعم از نقدی و غيرنقدی به بازنشستگان و مستمری‌بگيران تحت پوشش صندوق بازنشستگی كشوری پرداختند که در نتیجه آن، اعضا بر مصوبه پیشین خود اصرار کردند.

دستور کار سوم مربوط به درخواست شهردار شیراز درباره معرفی دو نفر از اعضای شورا با عنوان نماینده شورا در جلسات شورای راهبردی پروژه‌های شهرداری شیراز (شورای عالی فنی) اختصاص یافت که در با رأی‌گیری از اعضا، نواب قائدی و سینا بنی‌زمانی به این منظور انتخاب شدند. 

در ادامه این جلسه، طرح کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورا درباره دستورالعمل اجرایی بندهای 18، 19، 20 و 21 ماده 80 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران بررسی شد. 
اعضای شورای شهر در این دستور کار تصویب کردند که شهرداری ظرف مدت دو هفته ردیف‌ها و مسائل مالی را در موضوع یادشده برآورد کند؛ همچنین ردیف‌های اعتباری را تعیین کرده و گزارش این دو اقدام ارائه شود تا طرح مجددا در جلسه دو هفته آینده شورا بررسی شود.

طراحی، تولید، جانمایی و نصب تندیس و المان «امیر سرلشکر خلبان شهید عباس دوران» دستور کار دیگر از ۱۵۹مین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز بود که با کسب آرای لازم، با دو پیشنهاد جانمایی به تصویب رسید.

پیشنهاد نخست در این مصوبه، جانمایی و نصب تندیس و المان شهید دوران در ضلع غربی میدان الله و پیشنهاد دوم مربوط به ورودی شرقی شهر در ابتدای بلوار خلیج فارس بوده است.

انتهای پیام/ س/ م
نظرات بینندگان