کد خبر: ۱۴۳۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۰۳ آذر ۱۳۹۹
رئیس بسیج جامعه کشاورزی فارس:

فارس ویترین محصولات کشاورزی کشور است/ سد وابستگی در محصولات استراتژیک و راهبردی شکسته شود

رئیس سازمان بسیج جامعه کشاورزی استان فارس با بیان اینکه این استان تامین کننده ۱۰درصد غذای کشور با تولید متنوع محصولات دامی و کشاورزی است، گفت: فارس درواقع ویترین محصولات کشاورزی کشور است که از یک اقلیم چهار فصل برای تولید برخوردار است.

به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، سعید حسن‌شاهی با تبریک فرارسیدن هفته بسیج به تمامی بسیجیان که دراجرای نهضت جهش تولید کشاورزی به عنوان کلیدی‌ترین عامل در خودکفایی ایران اسلامی گام بر می‌دارند، گفت: برای تحقق نهضت جهش تولید نیازمند تعامل گسترده بین بخشی با تمامی دستگاه‌های اجرایی در بحث امنیت غذایی در سطوح ملی واستانی هستیم .

وی با بیان این مطلب که فارس دارای داشته‌های خدادادی و نیز نیروهای تحصیل کرده دانشگاهی است، افزود: باید از پتانسیل‌های موجود با طرح و برنامه‌های موثر بهره برد و محصولات استراتژیک استان را تا سر حد خودکفایی راهبری کرد.

رئیس سازمان بسیج جامعه کشاورزی استان فارس گفت: بحث اول در حوزه جهش تولید مبحث امنیت غذایی ذیل مبحث مهم امنیت ملی است.

حسن‌شاهی پرداختن به موضوع تولیدات داخلی کشاورزی و بی نیازی از واردات را مهم توصیف و اضافه کرد: در جهان 82کشور با مشکل جدی تامین غذا مواجه اند که از این تعداد 34 کشور در شمار کشورهای اسلامی قرار دارند.

وی با بیان اینکه استان فارس تامین کننده 10 درصد غذای کشور با تولید متنوع محصولات دامی وکشاورزی است، گفت: در واقع استان فارس ویترین محصولات کشاورزی کشور است که از یک اقلیم چهار فصل برای تولید برخوردار است.

به گفته رئیس سازمان بسیج جامعه کشاورزی استان فارس؛ در یکسال گذشته بواسطه چالش کرونا ویروس، بخش کشاورزی و تولیدات آن بار سنگین تامین مواد غذایی و مایحتاج مردم را به تنهایی به دوش می‌کشد و بر این اساس جهت افزایش میزان بهره‌وری تولید، نیاز جدی به پرداختن حوزه‌های آکادمیک وعلمی شدن کشاورزی و دامداری برای افزایش راندمان تولید ملموس است.

حسن‌شاهی با بیان این مطلب که حوزه کشاورزی ودامداری به منظور تامین غذا از دغدغه های امروز سپاه با توجه به فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب در امر جهش تولید است گفت : اگر امروز از ظرفیت 16 هزار نیروی جوان وفارغ التحصیل دانشگاهی در رشته کشاورزی برخوردار هستیم باید در امر نهضت جهش تولید سرافرازانه ورود کنیم و نتایج مثبتی را دراین رابطه با بهره گیری از توان علمی وپژوهشی متخصصین خود بدست آوریم.

وی استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی استان فارس در دو حوزه دانشگاه کشاورزی و دامپزشکی را یک ارمغان بزرگ در حوزه جهش تولید دانست و خاطر نشان کرد: هم اکنون 930 نفر از فارغ التحصیل رشته کشاورزی در قالب سفیران بسیجی جهش تولید جذب وساماندهی شده اند تا درسطح شهرستانهای استان با انتقال دانش و یافته های به روز علمی تحقیقاتی خود به ترویج وآموزش کشاورزان بپردازند و دراین راستا شاهد افزایش بهره وری در سطح و محصولات کشاورزی باشیم . حسن شاهی گفت : با ترویج این سیاست امیدواریم شکاف عملکردی بین کشاورزان پیشرو و نمونه با سایر کشاورزان با تزریق یافته های علمی و تجربی در مراحل زراعی کاشت داشت و برداشت تصحیح شود و شاهد افزایش و ارتقاء بهره وری باشیم .

رئیس سازمان بسیج جامعه کشاورزی استان فارس در ادامه به ریل گذاری این سازمان در حوزه کشاورزی ودامداری حول محورهای تعیین شده پرداخت و افزود : راهبردهای ما حول محور محصولات استراتژیک شامل گندم ، جو ، کلزا، دانه های روغنی، ذرت علوفه ای و دانه ای است؛ البته در بخش تامین گوشت قرمز نیز با ارتقای بهروه وری در تولید دام سبک برنامه های خاصی اجرا خواهد شد وبه لطف الهی با بهره گیری از 31 کانون بسیج جامعه کشاورزی در سطح نواحی سپاه امیدوار به بهبود شرایط تولید وایجاد زمینه های جهش تولید کشاورزی خواهیم بود.

حسن‌شاهی با پرداختن به مبحث چالش‌های موجود فراروی حوزه کشاورزی ودامپروری به چالش آب دراستان اشاره نمود و گفت : یکی از مباحث مهم، بحث برداشت غیر اصولی از سفرهای زیر زمینی آب است که سبب ایجاد این چالش شده است وهم اکنون بافت اسفنجی خاک بشدت آسیب دیدگی دارد و بارندگی های اخیر و آینده برطرف کننده این خسارت جبران ناپذیر نخواهند بود.

وی با ابراز تاسف از اینکه نزدیک به 83 درصد کشاورزان ما از علم وسواد آکامیک برخوردار نیستند و البته از سواد تجربی و بومی فوق العاده ای در کشاورزی برخوردار هستند گفت : کشاورزی ما مبتنی بر تجربه وبسیار هزینه بر است و ما دراین سازمان به دنبال بالابردن سطح علمی کشاورزی توسط سفیران فارغ التحصیل بسیجی کشاورزی استان فارس هستیم .

به گفته رئیس سازمان بسیج جامعه کشاورزی استان فارس؛ در کنار این چالش و سنتی بودن روش های پرهزینه کشت با چالش خام فروشی محصولات کشاورزی و باغی مواجه هستیم که نشات گرفته از نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی است، این در حالی است که بطور مثال نبود سردخانه‌ صدمات بسیاری به اقتصاد کشاورزان درامر نگهداری محصولات وارد آورده است و زحمات کشاورزان و باغداران ما در فارس بصورت خام صادر ودرسایر کشورها فراوری وبسته بندی وبنام آنها صادر میشود.

حسن‌شاهی درادامه به چالش واردات روغن خوراکی اشاره نمود و خاطر نشان کرد : از 1700 تن مصرف روغن خوراکی 1500 تن وارداتی و تنها 200 تن سهم تولید داخل است که با این حساب سرانگشتی و وابستگی شدید به واردات باید به امر تولید و جهش در آن توجهی مضاعف داشته باشیم.

وی با ورود به بحث واردات محصولات کشاورزی از جمله گندم به چالش تحریم ها پرداخت وخاطر نشان کرد : واردات گندم از کشور های روسیه ،قزاقستان،آلمان ،امارات و اسپانیا انجام میشود و متاسفانه کشور های روسیه وقزاقستان صادرات گندم به ایران را متوقف نموده اند . در بحث جو مبادلات با روسیه و قزاقستان انجام میشده که هر دو کشور مبادلات را متوقف کرده اند. در بحث ذرت نیز سوییس و هلند با ایران مبادله داشته اند که همچنان درحال اجراست. سویا نیز از انگلستان و اتریش ،هند وسوییس وآرژانتین وارد می‌شده است . همچنین در بحث دانه های روغنی وارداتی از کشورهای سوییس، روسیه، تایلند،اکراین، آلمان، امارات وترکیه انجام می‌شده است که کشور های روسیه واکراین صادرات خود را متوقف کرده اند.

رئیس سازمان بسیج جامعه کشاورزی استان فارس گفت: در کل و با توجه به حجم واردات، متاسفانه در واردات جو 39 درصد ، ذرت 87 درصد ،دانه های روغنی 95 درصد وابستگی به خارج داریم که البته این سد بزرگ وابستگی باید دربرنامه های خودکفایی شکسته شود.

وی تصریح کرد: سپاه و بسیج به دنبال ارائه راهکارهای راهبردی و هوشمند سازی کشاورزی در کشور هستند که همان کشاورزی علم محور است و هدف ما افزایش و ارتقای بهره وری در تولید است.

حسن‌شاهی کشاورزان نمونه استان فارس را فرماندهان ارشد بهره وری دانست و اظهار امیدواری کرد تا با ساماندهی این قشر مولد و انتقال تجارب ارزشمند آنان در تلفیق علم ودانش بتوان شاهد جهش تولید باشیم . وی همراهی سفیران کشاورزی دراین راستا را بسیار موثر و قابل توجه دانست و گفت : شمار این سفیران از 930 نفر تا هزار نفر درحال افزایش است.

انتهای پیام/ م

نظرات بینندگان