کد خبر: ۱۴۳۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۰۸ آذر ۱۳۹۹
تحلیلگر سیاسی:

انتخاب بایدن و خطر تکرار اشتباهی که هنوز برای عده‌ای درس عبرت نشده است

سیدمحسن هاشمی، تحلیلگر سیاسی گفت: جو بایدن جدا از اینکه بر همان خط سیر غربی است که همواره عهد را شکسته، دقیقا از همان حزبی است که تاریخ معاصر ایران، بیشترین گسست‌های ملی بر اثر اعتماد ناصحیح به آنها و شکست‌ها از امیدهایی که داشتند و نقش بر آب شد، دیده است.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، سیدمحسن هاشمی در یادداشتی طی بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب نوشت: جو بایدن جدا از اینکه بر همان خط سیر غربی است که همواره عهد را شکسته، دقیقا از همان حزبی است که تاریخ معاصر ایران، بیشترین گسست‌های ملی بر اثر اعتماد ناصحیح به آنها و شکست‌ها از امیدهایی که داشتند و نقش بر آب شد، دیده است. از گذشته دموکرات‌های آمریکا بر سیاست مذاکره و تعامل و تحریم تاکید کرده و با ایران و جهان سخن گفتند و جمهوری‌خواهان بر مدار سیاست تهاجمی و تقابل نظامی و حذف فیزیکی مخالفان خویش؛ اینجاست که با روی کار آمدن بایدن دموکرات ترس از تکرار اشتباه بیش از دوره ترامپ جمهوری خواه احساس می‌شود.

متن کامل یادداشت این تحلیلگر سیاسی در شیراز به شرح زیر است: 

می گویند تاریخ تکرار می شود، اما حقیقت آنست که تاریخ تکرار نمی شود، بلکه این کوته حافظان هستند که خطاهای دیروز خود را فراموش کرده و یا دلیلی دیگر برای آن بیان و سپس به نوعی همان اشتباهات را تکرار می دارند. اشتباهاتی سهمگین که کمترین آسیب آن از دست دادن فرصت برای رسیدن به آنجا که باید رسید، است.

داستان مذاکره ما با غرب نیز چنین است که بیان شد. عده ای سالهاست که به دنبال مذاکره هستند و هر بار نیز پای میز مذاکره می روند و دوباره تکرار همان قول هایی که می شنوند و بدقولی هایی که می بینند، اما اگر بخواهیم مثبت بنگریم و نگوییم که عامدانه و خائنانه تکرا ر می کنند، باید گفت که فارغ از حافظه اند و  محکوم به تکرار تلخ اعتمادی که هیچگاه ثمره مثبت آنرا ندیدند و نخواهند دید.

بررسی سیر روابط خارجی پیدا و پنهان عده‌ای در جمهوری اسلامی ایران با غرب و خصوصا آمریکا نشان می‌دهد که همواره عده‌ای معدود بدون در نظر گرفتن تجربه آنچه تنها نه بر نظام اسلامی بلکه بر تاریخ ایران و حتی دیکتاتورهای حامی غرب در منطقه جاری شده، بجای تکیه بر توان و قدرت ملی، به کشورهای دل بسته اند که نه ملت ایران را بلکه در تامین نیازهای ملت خویش نیز در مانده اند. در این بین هر چند گروه‌ها و احزاب سیاسی در غرب و خصوصا آمریکا با یکدیگر تفاوتی از نظر دشمنی ندارند، اما آنها که خود را دموکرات معرفی می کنند، بیش از دیگر رقیب خود به قول خویش بی وفایی کرده و به همپیمانان خود خیانت می کنند.

جو بایدن جدا از اینکه بر همان خط سیر غربی است که همواره عهد را شکسته، دقیقا از همان حزبی است که تاریخ معاصر ایران، بیشترین گسست‌های ملی بر اثر اعتماد ناصحیح به آنها و شکست‌ها از امیدهایی که داشتند و نقش بر آب شد، دیده است. از گذشته دموکرات‌های آمریکا بر سیاست مذاکره و تعامل و تحریم تاکید کرده و با ایران و جهان سخن گفتند و جمهوری‌خواهان بر مدار سیاست تهاجمی و تقابل نظامی و حذف فیزیکی مخالفان خویش؛ اینجاست که با روی کار آمدن بایدن دموکرات ترس از تکرار اشتباه بیش از دوره ترامپ جمهوری خواه احساس می‌شود.

قدرت نظامی و برتری دفاعی ایران با تکیه بر خودکفایی داخلی و وجود حامیان مهم منطقه ای همچون حزب الله لبنان و مجاهدان عراقی، تیغ جمهوری خواهان جنگ طلب را چنان کند کرده که علی رغم همه ادعاها و رزمایش های پر سر و صدا نتوانسته حتی در مقابل ساقط کردن هواپیمای مهم جاسوسی خود یا موشک باران عین الاسد نیز پاسخی هر چند مختصر دهد. اینجاست که می ماند یک روش دیگری برای مهار قدرت ایران که مذاکره و تحریم است که همان راه و روشی است که دموکرات در آن مهارتی تاریخی دارند.

بررسی تاریخچه تحریم‌های آمریکا علیه ایران نشان می دهد که  روال تاریخی و سیاسی دموکرات ها در مورد ایران نیز صدق می کند که می توان به تحریم های دولت کارتر در ابتدای انقلاب اسلامی و مصادره دارایی ها و کالاهایی اشاره داشت که هزینه های آن نیز پرداخت شده بود. تحریم های موسوم به ایسا یا داماتو نیز با چراغ سبز دموکرات ها و تایید نهایی بیل کلینتون دموکرات بر علیه ایران وضع شد و سپس در دولت اوباما که برجام نمونه ای عملی از یک خود تحریمی ایران با امضای خودمان شد.

یک خود تحریمی که بر اساس آن عمده تاسیسات هسته ای و دستاوردهای سالها مقاومت تعطیل  و یا  همچون تاسیسات اتمی اراک تخریب گردید. خطوط مهم دور زدن تحریم ها به بهانه هایی چون تعمیر هواپیماهای مسافربری و یا جاسوسی از جلسات برجام به دشمن معرفی شد و از آنها بدتر اینکه اطلاعات مراکز حساس کشور با سرکشی های بازرسانی که جاسوسانی بیش نبودند در اختیار سرویس های جاسوسی بیگانه قرار گرفت و چه دانشمندانی که یا ترور فیزیکی شدند یا در تعطیلی تاسیسات تحقیقاتی و هسته ای روانه کاری دیگر.

اما اسفناکتر از همه این خود تحریمی ها و اعتمادی که به غرب شده و حتی ذوق و شوقی که برای روی کار آمدن بایدن دموکرات صورت می گیرد و فرش قرمزی که برای او پهن می کنند؛ نادید گرفتن نقطه قوت هر ملت و کشوری است که توان داخلی نام دارد و اقتصاد مقاومتی نمونه ای سیاست های اقتصادی آن می باشد. توانی که چه تحریم باشد و یا نباشد، باید به آن نگریست که حتی اگر همه درهای اقتصاد دنیا به رویمان باز شده و دلارهای نفتی سرازیر، باز همچون مصر و یونان و دولت پهلوی شاهد مصیبت هایی عظیم اقتصادی خواهیم بود.

از اینرو نیازست که روشنگری گرددکه آنچه حلال مشکلات است، فهم دقیق چرایی مشکلات است که اگر منصفانه بنگریم، روابط خارجی و تحریم های فقط درصدی اندک از آنرا شامل می گردد و بیش از آن ناکارآمدی کسانی است که ارتباط با اقتصاد دنیا را فقط یک بهانه برای کم کاری و سیاست های نا صحیح خود به مردم معرفی کرده و چنان بر این اشتباه عامدانه خود، اصرار می ورزند و آنرا رسانه ای می کنند که باعث شرطی شدن مردم نیز می شوند. چنانچه با اعلام پیرزی بایدن بدون اینکه منطقی عقلانی و اقتصادی را شاهد باشیم، یک ریزش شید در ارزش دلار و طلا را سبب می شوند و یا درهای گمرک را بعد از مدتها انتظار انتخاباتی آمریکا به روی تولید کنندگان و مصرف کنندگان باز می‌کنند.

امیدست که نوع نگاه فعلی عده ای از مسئولان فعلی به رابطه با غرب و باز کردن باب مجدد مذاکره، نه از روی خیانت باشد و بیش از آن، کشور و مردم را معطل قراردادی دیگر که چون برجام و سعدآباد و الجزایر سود که هیچ، ضرر نیز نصیب ملت و کشور نمود، نکنند و بر توانی تکیه کنند که توانست در عرصه دفاعی و هسته ای چنان بدرخشد که جز با ترور فیزیکی مسئولان و دانشمندان این عرصه، راهی دیگر برای مهار آن سراغ نداشته باشند، نه چون کنون که حامیان و محافظان مسئولان سیاسی کشور باشند.

انتهای پیام/ ح/ م
برچسب ها: مذاکره ، شیرازه ، بایدن
نظرات بینندگان