کد خبر: ۱۴۳۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۱۳ آذر ۱۳۹۹
رئیس سازمان صمت فارس:

استان فارس در رتبه پنجم میزان ارزش‌افزوده بخش‌های صنعت، معدن و تجارت است

رئیس سازمان صمت فارس با بیان اینکه این استان در رتبه پنجم کشور به لحاظ میزان ایجاد ارزش‌افزوده در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت قرار دارد.
به گزارش سرویس دریافت خبر اقتصادی شیرازه، حمیدرضا ایزدی توسعه و تعمیق محصولات ساخت داخل و کاهش وابستگی به واردات از طریق شناسائی ظرفیت داخلی، فعال‌سازی واحدهای راکد و نیمه تعطیل را از جمله برنامه‌ها برای جهش تولید در استان عنوان کرد.

وی گفت: بهره‌برداری از ظرفیت های خالی واحدهای تولیدی و استفاده از رویکرد جدید تولید بدون کارخانه، تکمیل و اولویت گذاری طرح های صنایع پیشران، تقویت برون گرائی اقتصاد و افزایش حجم صادرات غیرنفتی با کشورهای همسایه، چین، هند و کشورهای اوراسیا، تقویت زیرساخت های صادراتی استان در بخش سردخانه ای، کانتینر سردخانه‌ای، پایانه صادراتی و نمایشگاه بین المللی استان، احیا و فعال سازی معادن کوچک مقیاس، توسعه فعالیت های اکتشافی در بخش معدن، تکمیل زنجیره ارزش در فلزات اساسی نظیر فولاد و آلومینیوم، تجهیز و نوسازی معادن، بازسازی و نوسازی واحدهای صنعتی و صنفی با استفاده از تسهیلات بند الف تبصره  ۱۸ قانون بودجه و سایر ظرفیت های قانونی نیز از جمله راهکارهایی است که عملیاتی شدن آنها جهش تولید را در پی خواهد داشت.

رئیس سازمان صمت فارس  در پاسخ به سؤال که ارزش افزوده بخش های صنعت، معدن و تجارت فارس نسبت به سایر استان‌ها چگونه است و چه میزان اشتغال در این سه حوزه وجود دارد؟ افزود: سهم اشتغال این سه بخش از سهم كل كشور ۹ درصد است که مجموع اشتغال آنها در استان به حدود ۵۲۲ هزار و ۴۴۶ نفر می رسد.

ایزدی در ادامه با بیان اینکه شاخص های کلان اقتصادی استان در بخش های صنعت، معدن و تجارت بر اساس قیمت جاری سال ۹۵ شاخص های مناسبی است، افزود: سهم ارزش افزوده استان در بخش صنعت ۷۱۴۷۴ میلیارد ریال است که معادل سه درصد سهم ارزش افزوده بخش صنعت کشور می باشد، همچنین ارزش افزوده استان در بخش معدن بالغ بر۲۹۸۸ میلیارد ریال است که ۲.۶ درصد سهم ارزش افزوده بخش معدن کشور را تشکیل می دهد.

ایزدی سهم ارزش افزوده بخش تجارت استان را نیز ۶۹۹۷۲ میلیارد ریال عنوان کرد و ادامه داد: این رقم ۴.۳درصد ارزش افزوده بخش تجارت کشور را شامل می شود.

وی مجموع ارزش افزوده بخش صنعت، معدن و تجارت استان را ۱۴۴۴۳۴ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: سهم ارزش افزوده بخش صنعت، معدن و بازرگانی استان نسبت به ارزش افزوده بخش صنعت، معدن و تجارت كل كشور ۳.۶ درصد می باشد.

رئیس سازمان صمت فارس با بیان اینکه استان فارس در رتبه پنجم کشور به لحاظ میزان ایجاد ارزش افزوده در بخش های صنعت، معدن و تجارت قرار دارد، اظهار کرد: مجموع اشتغال ایجاد شده در بخش صنعت ۹۹هزار و ۶۹۲ نفر، در بخش معدن ۸ هزار و ۶۰۴ نفر و در بخش تجارت ۴۱۴هزار و ۱۵۰ نفر می باشد که سهم ۹ درصدی از اشتغال بخشی صنعت، معدن و تجارت کشور را برای فارس به ارمغان آورده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در خصوص این که بیشترین تولیدات صنعتی و معدنی استان به کدام کشورها صادر می‌شود، گفت: کود اوره، محصولات فولادی، آلومینیوم، پودر و عصاره شیرین بیان، سیمان و کلینگر، رب گوجه فرنگی، فرش و گلیم دستباف، صنایع الکترونیک، انواع میوه و تره بار، خرما، انجیر، قیر، کاشی و سرامیک، چینی بهداشتی و محصولات غذایی عمده ترین کالاهای صادراتی استان بر اساس اولویت و مزیت صادراتی هستند که به کشورهای امارات متحده عربی، عراق، هند، چین، آلمان، عمان و قطر صادر می شوند.

انتهای پیام/ س / م

نظرات بینندگان