کد خبر: ۱۴۳۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۱۴ آذر ۱۳۹۹
نقص عضو شهرها مانعی برای رشد و حضور معلولین در جامعه؛

معضل مبلمان شهری برای زندگی و آمدوشد معلولان/ تنها ۳۰درصد از شهر شیراز برای این قشر مناسب‌سازی شده است

معاون توانبخشی بهزیستی استان فارس با بیان اینکه متاسفانه شهر شیراز باوجود تمام پیگیری‌ها و تلاش‌ها، نتوانسته بیش از ۳۰درصد برای تمامی اقشار جامعه بویژه افراد دارای معلولیت مناسب‌سازی شود، گفت: از مهم‌ترین دلایل این موضوع می‌توان‌ به کمبود اعتبارات، عدم اراده کافی در انجام این مسئله در بین مسوولین امر و نگرش غلط نسبت به معلولیت و افراد دارای معلولیت اشاره کرد.

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، نوشتن از گلایه‌ها و دردودل‌های قشر معلولین که همواره مورد بی‌مهری جامعه مدنی و طراحان ساخت‌وسازهای شهری قرار گرفته‌اند، نه زمان میشناسد نه مکان، چرا که دیدن و هم صحبت شدن با معلولی که نقص عضوش را بهانه‌ای برای منزوی شدن در خانه قرار نداده است، می‌تواند هزار حرف ناگفته برای انسان‌های سالمی داشته باشد که محدودیت‌ها را عاملی برای شکست خود و عدم پیشرفت می‌دانند.

پای صحبت و دردودل معلولان که بنشینیم متوجه مشکلات و انتظاراتشان از مسوولان، خانواده و جامعه می‌شویم اما بسیاری از معلولان اجازه نمی‌دهند معلولیتشان راه رسیدن به اهدافشان را سد کند و با تلاش و پشتکار به همه ثابت می‌کنند که معلولیت، محدودیت نیست.

یکی از این افراد، جوان 32ساله ای بود که مادرش را برای درمان به مطب یکی از پزشکان شیراز آورده بود.

وقتی وضعیت معلولیت جوان را دیدم اولین مطلبی که به ذهنم خطور کرد مسیر نامناسب مطب پزشکی بود که برای ورود به آن باید چند پله را طی کرد.

وقتی از او پرسیدم چطور این چند پله را بالا آمده است خنده‌ای کرد و گفت: سراسر این شهر پر از مسیرهایی است که سازندگان و طراحانش حتی ذره‌ای به مشکلات عبورومرور معلولین توجهی نکرده‌اند و ما دیگر با آن کنار آمده‌ایم.

رضا مهرابی ادامه داد: بیشتر افراد معلول با این مشکلات کنار آمده‌اند و سعی می‌کنند نقص عضو شهری را با توانمندی خود بپوشانند و همواره با سکوت و سازش با شرایط، موجب شده‌اند تا نواقص شهری در راستای مناسب‌سازی شهر برای معلولین کماکان ابتر بماند.

با نگاهی سرشار از تحسین به این جوان توانمند گفتم امروز به نام روز جهانی معلولان نامگذاری شده است اگر قرار باشد خواسته‌ای از زبان تمام معلولان این شهر از مسئولین داشته باشید آن خواسته چیست؟ گفت: نه تنها در روز جهانی معلولان بلکه تمام روزها بهتر است به آنها و خواسته‌هایشان توجه کنند و برای این افراد حقی برای داشتن یک زندگی معمولی قائل باشند و شرایطی را برای اشتغال و کسب درآمد آنان فراهم کنند چون برخی از معلولین حتی بهتر از افراد سالم می توانند در شغل و حرفه خود موفق باشند.

وی در ادامه به مکان‌های نامناسب برای ویلچری‌ها، کمبود اتوبوس مناسب‌سازی شده در سیستم حمل‌ونقل شهری، نامناسب بودن عابربانک‌ها برای معلولین، خطوط طراحی شده برای نابینایان در پیاده‌روها که به هر چیزی شبیه است جز خطوط مختص نابینایان و هزار کمبود و کاستی دیگر در مبلمان شهری اشاره کرد.

کمبود و کاستی‌هایی که جمعیت 138هزار نفری معلولین استان فارس هم روزانه با آن دست‌وپنجه نرم می کنند.

شیرازه به منظور اطلاع از آمار معلولان فارس و اقدامات انجام شده برای آنها در شرایط کرونایی و عمده‌ترین مشکلات این قشر، به سراغ معاون امور توانبخشی بهزیستی استان فارس رفته است.

حمیدرضا گودرزی گفت: در حال حاضر بالغ بر 138 هزار و 27 نفر افراد دارای معلولیت در استان شناسایی شده و از خدمات این سازمان بهره مند می‌شوند، که از این تعداد نزدیک به 46 هزار نفر مربوط به شهرستان شیراز است.

وی افزود: از جمعیت 138هزار نفری معلولان استان، تعداد 19 هزار و937 نفر افراد دارای معلولیت بینایی و کم‌بینایی، تعداد 54 هزار و 813 نفر افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی، تعداد 28 هزار و 235 نفر افراد دارای معلولیت ذهنی، 8276 نفر افراد دارای معلولیت اعصاب و روان، همچنین 20 هزار و 936 نفر افراد دارای معلولیت ناشنوایی و کم شنوایی و 5 هزار و 830 نفر افراد دارای مشکلات صوت و گفتار هستند.

گودرزی اضافه کرد: از این تعداد،31 هزار و 656 نفر دارای معلولیت خفیف، 4495 نفر دارای شدت معلولیت متوسط، 45 هزار و821 نفر دارای معلولیت شدید و 16 هزار و 455 نفر دارای معلولیت خیلی شدید هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر 77هزار و177 نفر از این افراد از خدمات مستمر اداره کل بهزیستی (مستمری) استفاده می‌کنند و مابقی در اولویت دریافت مستمری ‌هستند،اظهار کرد: تعداد 32هزار نفر افراد دارای معلولیت‌های مختلف، جهت بهره‌مندی از خدمات بهزیستی در پشت نوبت قرار دارند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان فارس در ادامه به تعداد معلولین جویای کار در استان فارس هم اشاره کرد و گفت: نزدیک به 7 هزار نفر معلول جویای کار در استان فارس وجود که از این تعداد بالغ بر 4 هزار نفر دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

به گفته وی؛ اشتغال ایجاد شده جهت معلولین در هشت ماه اول سال جاری، 2 هزار و425 نفر بوده و در سهمیه 3 درصد استخدام نیز تعداد 24 نفر نیز از این سهمیه استفاده کرده‌اند که گرچه این عدد در مقابل تعداد قابل توجه معلولان بسیار ناچیز است وبه همین منظور اشتغال یکی از دغدغه های اصلی قشر معلول به شمار می‌رود.

 مبلمان نامناسب شهری زندگی و آمدوشد معلولان جامعه را با معضلات بسیاری همراه کرده است

معاون توانبخشی بهزیستی با توجه به اینکه شهرسازی و توجه به مبلمان شهری و همچنین تسهیل دسترسی به خدمات شهری و زیباسازی شهری از وظایف ذاتی و اصلی شهرداری‌ها است، اضافه کرد: بیشترین ارتباط این سازمان با شهرداری است که از مهمترین تعامل شهرداری با سازمان می‌توان به کارگیری مشاورین مناسب‌Kسازی برای شهرداران مناطق 11گانه شیراز از بین افراد دارای معلولیت و با معرفی سازمان بهزیستی دانست که نقش موثری در ایجاد مناسب سازی ویژه افراد با نیازهای ویژه شهر شیراز دارند.

گودرزی با بیان اینکه متاسفانه شهر شیراز باوجود تمام پیگیری‌ها و تلاش‌ها، نتوانسته بیش از 30 درصد برای تمامی اقشار جامعه بویژه افراد دارای معلولیت مناسب‌سازی شود، اظهار کرد: این امر دلایل بسیاری دارد که از مهم‌ترین دلایل آن می‌توان کمبود اعتبارات، عدم اراده کافی در انجام این مسئله در بین مسوولین امر، نگرش غلط نسبت به معلولیت و افراد دارای معلولیت و مسائل مربوط به آنان، عدم درک توانمندی افراد دارای معلولیت و اینکه با ایجاد زیرساخت‌ها و شرایط مناسب جهت حضور و ورود این افراد به جامعه به میزان حضورشان می‌توانند برای جامعه سودمند باشند و در تولید نقش بسزایی داشته باشند.

وی افزود: تفسیر اشتباه مسئولین از مناسب‌سازی و دسترس پذیری افراد با نیازهای ویژه و عدم شناخت افراد دارای معلولیت مسائلی است که افراد معلول می‌توانند جهت مطالبه‌گری حقوق شهروندی خود از آن استفاده کنند.

در ادامه این نکته نیز قابل بررسی است که با شیوع ویروس کرونا در جهان از بهمن‌ماه سال گذشته و همه گیر شدن آن در جوامع انسانی و ریسک بالای این بیماری در بین گروه های پر خطر از جمله گروه‌های هدف سازمان بهزیستی اعم از معلولین، سالمندان، بیماران روانی مزمن به دلیل نوغ معلولیت و بیماری زمینه‌ای، توجه به آنها و رسیدگی به نیازهای اولیه‌شان امری ضروری است.

در همین راستا گودرزی گفت: این سازمان با هماهنگی ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا اقدام به تدوین بیش از 260 دستورالعمل تخصصی و عمومی در خصوص همه فعالیت‌ها و وظایف محوله خود کرده است که شامل پرداخت چندین‌مورد کمک‌هزینه‌های تامین وسایل بهداشتی برای افراد با معلولیت های شدید و خیلی شدید، پرداخت چندین مورد کمک هزینه‌های ویژه تامین و تجهیز وسایل بهداشتی برای مراکز شبانه‌روزی و اقامتی تحت نظارت سازمان، تهیه و توزیع کلیپ‌های آموزشی ویژه افراد دارای معلولیت خاص درون این بیماری، تشکیل جلسات آموزشی پیشگیری و کنترل بیماری کووید19 به صورت مجازی و ویدیوکنفراسی با تشکل‌های مردم نهاد معلولین، به حداقل رساندن مراجعه افراد به ادارات بهزیستی از طریق خدمات‌رسانی به این افراد از طریق فضای مجازی، بازدید‌های آنلاین، پرداخت‌های متمرکز، آموزش‌های غیرحضوری و مجازی مراکز روزانه توانبخشی به ویژه مراکز سالمندان به توانخواهان، تهیه و توزیع بسته‌ها و کمک هزینه‌های معیشتی در بین جامعه هدف سازمان، تلقیحواکسن آنفلوانزا برای تمامی افراد مقیم مراکز شبانه‌روزی تحت نظارت سازمان بهزیستی و پرسنل این مراکز به تعداد بالغ بر چهارهزار و 400 دوز واکسن از جمله این اقدامات است.

وی در ادامه تصریح کرد: سازمان بهزیستی به عنوان دبیر شورای هماهنگی مناسب‌سازی استان، همیشه نقش مطالبه‌گری خود را در احقاق حقوق افراد دارای معلولیت بویژه در زمینه مناسب‌سازی اماکن عمومی و معابر و سازمانهای دولتی ایفاء کرده است.

گودرزی اشاره‌ای هم به تعداد مراکز بهزیستی کرد و افزود: در حال حاضر 139مرکز تحت عناوین مراکز شبانه‌روزی، ویزیت در منزل، خانه های پناه‌گاهی، مراکز روزانه آموزشی توانبخشی و حرفه آموزی و کارگاه‌های تولیدی حمایتی به تعداد شش هزار نفر از معلولین تحت پوشش سازمان ( معلولین ذهنی، بیماران روانی، جسمی حرکتی و سالمندان) خدمات ارائه می‌کند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان فارس در پایان آماری هم از دانش‌آموزان و دانشجویان معلول داد و گفت: تعداد پنج‌هزار و 429نفر دانش‌آموز در مقاطع مختلف با معلولیت‌های متفاوت تحت حمایت این سازمان هستند، همچنین تعداد 148نفر دانشجوی دارای معلولیت مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های دولتی و تعداد 1500نفر دانشجوی دارای معلولیت مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های آزاد تحت پوشش این سازمان هستند.

و اما حرف آخر اینکه جوامع باید در نگرشی هم سو و حقیقت نگر هم توانمندی و کارآمدی بالقوه معلولین و هم تعهدات و قوانین مرتبط با آنها را بپذیرند و اقداماتی مؤثر در رفع موانع حضور و بروز توانمندی معلولین در جامعه به انجام رسانند.

انتهای پیام/س/ م

نظرات بینندگان