کد خبر: ۱۴۳۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۰

طرح افزايش قيمت كرايه اتوبوس‌هاي شيراز بلاتكليف ماند

 

در پي اعتراض فرمانداري شيراز به مصوبه شوراي اسلامي اين كلان‌شهر در خصوص افزايش قيمت كرايه اتوبوس‌هاي درون‌شهري، اين طرح به دليل به حدنصاب نرسيدن آراي مخالفان و موافقان، بلاتكليف ماند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه فارس، پس از آنكه شوراي اسلامي شهر شيراز پيشنهاد افزايش نرخ كرايه اتوبوس‌هاي درون‌شهري را با شش راي تصويب كرد، با اعتراض فرمانداري شيراز به بخشي از اين نرخ‌ها مواجه شد.

بخشدار مركزي شيراز در جلسه علني امروز يكشنبه، شوراي شهر شيراز گفت: فرمانداري مخالف افزايش نيست اما درخواست اصلاح نرخ‌ها در برخي از خطوط را دارد.

محمد‌رضا اسماعيلي افزود: در برخي از مسيرها كه در نقاط محروم نيز قرار دارد، نرخ كرايه تا 250 درصد افزايش داشته و اين افزايش متعارفي نيست، بنابراين فرمانداري خواستار بررسي دقيق‌تر و كارشناسانه موضوع را دارد.

وي با تاكيد براينكه كارشناسان فرمانداري به مشكلات شهر و شهرداري اشراف كامل دارند، گفت: كلمه خواهشمنديم از نامه ارجاع داده شده به شورا جا افتاده كه آن را شفاهي اضافه مي‌كنم!

شهردار شيراز در اين خصوص گفت: وقتي قيمت سوخت افزايش پيدا مي‌كند، تاثير آن در طول مسيرها مشخص مي‌شود، افزايش نرخ كرايه اتوبوس‌هاي درون‌شهري در تمام كلان‌شهرها اتفاق افتاده و تصويب شده است.

علي‌رضا پاك‌فطرت افزود: دولت تعهد كرده كه يك سوم از كل هزينه افزايش سوخت را به شهرداري‌ها كمك كند، در بودجه اتوبوسراني هم 17 ميليارد ديده شده است، اما در عمل اين اتفاق نيفتاده و ما مجبور به افزايش نرخ كرايه هستيم.

وي با بيان اينكه سيستم اتوبوس‌راني در شيراز خصوصي است، خاطرنشان كرد: به‌عنوان شهردار شيراز مي‌گويم، يا بايد از اعتبار پروژه‌هاي عمراني برداشته و به اين بخش اختصاص داد يا دولت كمك كند يا نرخ‌ها افزايش داده شود.

يك عضو شوراي اسلامي شهر شيراز نيز در اصرار بر مصوبه شورا، لزوم توجه به نيازهاي اتوبوس‌راني و رانندگان و بهره‌برداران بخش‌خصوصي را متذكر شد.

محسن معين از اعضاي شورا خواست تا بر اجراي مصوبه شورا اصرار كنند.

به‌گزارش ايسنا، مظفر مختاري عضو ديگر شورا نيز در سخنان كوتاهي تاكيد كرد: ما اعضاي كميسيون حمل و نقل بر اجراي مصوبه اصرار داريم و اگر اين مصوبه به كميسيون بازگردد همچنان بر راي خود مصر هستيم.

اين در حالي بود كه رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شورا بلافاصله بعد از طرح اعتراض فرمانداري با بازگشت طرح به كميسيون موافقت كرده بود.

به گزارش خبرنگار ايسنا، در ادامه اين جلسه، راي‌گيري انجام شد و چهار نفر به اصرار بر اجراي مصوبه راي داده و دونفر به بازگشت طرح به كميسيون، حال آنكه شوراي شهر شيراز يازده عضو دارد و براي تصويب يك طرح با توجه به حضور ده عضو در جلسه بايد شش راي به‌عنوان حد نصاب كسب شود.

ناتواني شورا در مديريت طرح پيشنهادي افزايش كرايه نرخ اتوبوس‌هاي درون‌شهري، علي‌رغم منطقي بودن اين افزايش در اكثر خطوط، زمينه بلاتكليفي آن را در صحن شورا فراهم كرد. حال آنكه رييس شورا سه‌بار با عناوين مختلف اين طرح را به‌راي گذاشت كه حاصل آن به حد نصاب نرسيدن آراي مخالف و موافق و بلاتكليفي طرح ياد شده بود.

نظرات بینندگان