کد خبر: ۱۴۳۴۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۱۶ آذر ۱۳۹۹
آیت‌الله دژکام در دیدار مجازی با نمایندگان جریان دانشجویی فارس مطرح کرد:

لزوم ‌هدف‌گذاری در مطالبه‌گری/ علم و نقش علم به "مفید بودن" تنزل پیدا کرده است

نماینده ولی فقیه در استان فارس در دیدار مجازی با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های فارس به مناسبت روز دانشجو گفت: مطالبه‌گری باید در چارچوبی باشد تا نتیجه مطلوب حاصل شود، مطالبه‌گری را در آرمان مردم خلاصه کردیم اما برای رسیدن به یک آرمان را چگونه باید برنامه‌ریزی داشته باشیم؟

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، آیت‌الله لطف‌الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های فارس به مناسبت روز دانشجو به صورت مجازی دیدارکردند.

آیت‌الله دژکام در این دیدار با تبریک فرارسیدن روز دانشجو اظهار کرد: روز دانشجو یادآوری حماسه‌سازی عده‌ای از جوانان کشور ما و وظیفه‌شناسی آن‌ها به عنوان قشر روشن فکر و تحصیل‌کرده جامعه ایرانی اسلامی برای ایجاد تحول در کشور، جلوگیری از ظلم و استقبال و زمینه‌سازی برای عدالت اجتماعی است.

وی با اشاره به گذرابودن دوران دانشجویی افزود: نقشی را که امروز شما ایفا می‌کنید، در آینده کسانی دیگر ایفا خواهند کرد، یکی از نقاط ضعف ارتباط اجتماعیما این است که ارتباط نسلی‌مان خیلی قوی نیست و باید تقویت شود. نقش خدمت به اجتماع را باید در آینده دانشجویان مدنظر قرار بدهیم،در دانشگاه و حوزه خدمت کردن فرقی نمی‌کند و مهم این است که در یک عرصه کسی بتواند خدمت بکند و به نقطهمطلوب برسد. نقش خدمت به اجتماع را باید در نظر بگیریم.

علم و نقش علم به "مفید بودن" تنزل پیدا کرده است/ دانشجو فقط به دنبال یادگیری یک چیز مفید نیست بلکه به دنبال کشف حقیقت است

نماینده ولی فقیه در استان فارس با عنوان اینکه دانشجو بودن به حسب فلسفه‌های مختلف معانی متعددی پیدا کرده است، بیان داشت: حسب فلسفه ایرانی و اسلامی، دانش را کسب حقیقت می‌دانیم اما فلسفه اروپایی شاید دانش را این‌طور نبیند. ممکن است از نگاه خیلی از فلاسفه علم نقش دانش کشف حقیقت نباشد، این را باید دقت کنیم.در اروپا و کشور‌های غربی، نقش دانش از حیث نظر کاسته شده است و این می‌تواند برای حل مشکل زندگی ما مفید باشد،بیاییم همانطور که شهید فخری‌زاده یک خدمتگذار بود، همانند آن شهید فلسفه خودمان را کاربردی کنیم و در علوم به کار ببریم.

به گفته این استاد حوزه و دانشگاه؛ دانشجو فقط به دنبال یادگیری یک چیز مفید نیست بلکه به دنبال کشف حقیقت است. کودکی گرسنه ممکن است با ابزاری اغفال شود و فکر گرسنگی طی مدت زمان کوتاهی نداشته باشد، اما ابزار نمی‌تواند تا ابد آن را فریب بدهد و بالاخره نیازمند شیر تا گرسنگی برطرف شود.

وی تصریح کرد: علم و نقش علم به "مفید بودن" تنزل پیدا کرده و این موضوع نقطه ضعف تمدن اروپایی و آمرکایی است. "مرگ بر آمریکا" ما یک تمدنی که نمایندهآن آمریکا است را نهی می‌کند. فرق بین حقیقت و یک چیز مفید همانند زمین تا آسمان است.

آیت‌الله دژکام خطاب به دانشجویان حاضر اظهار داشت: همه گروه‌های دانشجویی باید به فکر این باشند که دانش را در جایگاهی که فلسفه ما می‌پسندد، قرار دهند. دانشجویی باید با حقیقت‌خواهی و حقیقت طلبی پیوندش محکم‌تر بشود.ما از دانشکده الهیات و دانشگاه شیراز توقع داریم که در این موضوع ورود کنند،.اساتیدی که آنجا هستند نگاه‌های علم و فلسفه علم را به صورت مباحثه‌ای و مقایسه‌ای تبیین کنند. شهید فخری‌زاده معتقد بوده است که باید فلسفه ما با دانش امروز پیوند بخورد. با تشکیل مجمع حکمت اسلامی شیراز در سال‌های اخیر امید است مجال حضور دانشجویان فراهم کند.

وی ادامه داد: جوانی یک پتانسیل ویژه‌ای دارد که باعث ایجاد انگیزه برای افراد میانسال نیز می‌شود و ویژگی جوان این است که سبب خیر شود، صحنه‌های جهادی حضور جوان‌ها را کاملا نمایان کرده است، جوانان برای اینکه دردی را همراهی کنندو یا حلال مشکل انسانی شوند همواره درتکاپو هستند. اگر این خصوصیت جوانی در شما است، امیدواریم که خیلی از مسائل را شما اقدامات جهادی شروع کنید.

برای مطالبه گری، هدف‌گذاری لازم است

نماینده مردم فارس درخبرگان رهبری دسته دیگر از دانشجویان را مطالبه‌گر دانست و افزود: ما به این روحیه احترام می‌گذاریم و مطالبه‌گران باعث می‌شوند که انسان موضوعات فراموش شدهرا پیگیری کند. مطالبه‌گری باید در چارچوبی باشد تا نتیجه مطلوب حاصل شود، مطالبه‌گری را در آرمان مردم خلاصه کردیم اما برای رسیدن به یک آرمان را چگونه باید برنامه‌ریزی داشته باشیم؟

آیت‌الله دژکام با طرح این پریش که شما برای رسیدن به این مقصد چه طرحی دارید؟ خاطرنشان کرد: برای هر آرمان باید یک هدف تعیین شود، اگر آن هدف را تبیین کنیم یک قدم به جلو برداشته‌ایم،باید اهداف قابل دسترسی در راستای آرمان‌ها ترسیم کنیم. اینکه ما بگوییم شهرهای ما حاشیه‌نشینی دارد خوب است اما چه کار کنیم برای تغییر این معضل؟

امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه حل معضل حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ یک راهکار و یک راه‌حل علمی دارد، مسئله حاشیه‌نشینی را تشریح کرد و بیان داشت: مسئله حاشیه‌نشینی از قدیم وجود داشته است. دانشکده علوم اجتماعی راه حلمعضل را می‌تواند پیدا کند. گام بعدی از توصیف وضعیت حاشیه‌نشین‌ها، طراحی است. کارشناسان علوم اجتماعی باید در کنار گروه‌های جهادی باشد که کارها را مورد بررسی عالمانه قرار دهند.انقلاب ما یک انقلاب سیاسی، اقتصادی، اجتماعی است‌.تحول اجتماعی و اقتصادی را باید مرحله به مرحله بگوییم.

بنابر گزارش شیرازه، نمایندگان تشکل‌ها و گروه‌های دانشجویی استان فارس در این دیدار مجازی به ایراد نظرات و سخنان خود پیرو مشکلات دانشجویان و جامعه پرداختند که مختصری در ادامه می‌آید:

مژگان حاجی‌زمانی نماینده انجمن علمی دانشجویان ازدستیابی به تولید ماده اتانول از آب پنیر توسط دانشجویان استان خبر داد و گفت: تولید اتانول از آب پنیر می‌تواند یک صرفه جویی در آب نیز باشد که با توجه به اینکه روزانه استان فارس به‌صورت میانگین 150 تن آب پنیر دارد. می‌توان با این اختراع و اضافه کردن مقدار کمی اتانول به بنزین، عدد اکتان بنزین را از 70 به 120 ارتقا داد.

به گفته وی؛ این روند باعث حذف یک فرآیند گران قیمت کاتالیستی بنزین که حدودا دو روز در ماه پالایش پالایشگاه‌های ما خاموش می‌شوند را حذف کند. آمریکا، برزیل و سوئد در این زمینه پیشرو هستند و با اجرایی شدن این طرح در کشور می‌توان از خارج شدن ارز نیز جلوگیری کرد، این محصول در صنعت دارویی نیز کاربرد دارد و می توان از واردات در این بخش جلوگیری کردو

حاجی‌زمانی درپایان خواست تا مسوولان نسبت به این دست‌آورد اهتمام ورزند و نماینده محترم ولی فقیه در استان حمایت خود را از این طرح دریغ نکنند.

درد دارد شاهد این روزهای اختلاف طبقاتی در جامعه باشیم و ببینیم مرز بین رفاه و فقر، تنها یک کوچه و یک خیابان است

علیرضا زارع، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز نیز گفت:در ابتدای کلام سخن از عدالت اجتماعی شد؛ درد دارد شاهد این روزهای اختلاف طبقاتی در جامعه باشیم و ببینیم مرز بین رفاه و فقر، تنها یک کوچه و یک خیابان است که البته به پاس بی‌­تدبیری این سال­‌های مسوولین کشوری و گاها استانی، لفظ شکاف طبقاتی بسیار زیبنده­تر است. از سوی دیگر نیز، عده‌­ای که روزگاری در جبهه این بی‌­تدبیران رگ غیرت باد کرده و با سربند بنفش، فریاد امید سرمیدادند، امروز علم بی‌عدالتی در دست گرفته و بجای پاسخگویی، خود شاکی قصه شده­‌اند.

وی افزود: قصه تلخ دیگر، مدیریت حرفی است، به گمانمان باید نهضت سکوتی در برخی مسئولین شکل گیرد و بجای حرف، با عمل صادق وارد میدان شوند و مردم‌داری را در عرصه عمل به نمایش گذاشته و با وعده­های بیهوده، اعتماد عمومی را سلب نکنند. اشرافیت برخی مسئولین، جدایی از بدنه مردمی، خویشاوندگرایی و قصور در عمل به وظایف جایگاه حقوقی، موجب کاهش اعتماد و ناامیدی عموم از مسئولین است. البته ناگفته نماند مدیران لایق و مسئولیت‌پذیر نیز از چشم ما پنهان نیستند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز تصریح کرد: فی­الحال، در میان جولان کرونا در کشور که آسیب­های بسیاری را به دنبال داشته، کارگران روزمزد، بی­سرپناهان، شاغلین غیردولتی و بویژه حاشیه‌نشین­های شهر را آن‌گونه که باید مورد توجه قرار داد، البته که بسته­های معیشتی گامی بزرگ و مهر تاییدی بر مهرورزی مردم است، اما مسئولین استانی کجای این قصه­‌اند؟

این فعال دانشجویی خطاب به نماینده ولی فقیه در فارسگفت: حضور میدانی شما در پروژه­ها، ارتباط با بدنه­های علمی، نخبگان و مردم بسیار ارزشمند است که می­بایست مستمر و تقویت­شده­تر باشد، باعث خوشحالی ماست که شاهد ارتباط شما با جوانان و استفاده از ظرفیت­های آنان هستیم، اما لازم است تا استفاده و نظرخواهی از اقشار و صنوف مختلف جوانان صورت پذیرد. لازم است شبکه سازی و چرخش­های مدیریتی نیز بین آنان شکل گیرد.

زارع بیان کرد: برنامه‌­ریزی بلند مدت و ترسیم افق چندساله که برای تدوین نیازمند مشورت با نخبگان، اساتید و متخصصان به صورت مستمر و تخصصی است، می­تواند گامی مهم در جهت تقویت رویکرد و رفع موانع و مشکلات باشد. حضرت آیت‌الله دژکام به یاد دارید در آبانماه سال گذشته، براثر بی­تدبیری مدیران کشوری شاهد اعتراضات مردمی بودیم، اما سوداگران، اعتراضات به حق مردمی را به بستر اغتشاشات و سوء استفاده مغرضان کشاندند، و شاید این اتفاق، به دلیل نبود ساختار و بستر مناسب برای شکل­گیری تجمعات اعتراضی در بستر قانونی و بدور از حواشی و همچنین عدم حضور مسئولین برای شنیدن بی­واسطه مطالبات مردمی بود. در این بین نیز عملکرد ضعیف رسانه ملی و رسانه­های استانی که باید مرجع اصلی بازگویی و پیشرو پیگیری مطالبات مردمی باشند نیز، به چشم می‌خورد.

وی ابراز امیدواری کرد: استان فارس همچون عرصه­های مختلف، باعنایت حضرتعالی و با تشکیل هسته­های فکری، نسبت به تبیین و تعیین بستر مناسب برای بیان اعتراضات مردمی پیشگام باشد.

شاهد توسعه شهر شیراز از نظر علمی و منطقی نیستیم/ عدالت شهری رعایت نمی‌شود

مسلم حزباوی نماینده بسیج دانشجویی استان فارس نیز در ادامه این جلسه گفت: توسعه شهری عملا باعث ایجاد بحران جدی برای شهر شیراز شده است، هدف از ایجاد و توسعه شهر صدرا حل مشکل مسکن بوده اما به علت برخی از سیاست‌ها اثر عکس را به دنبال داشته است.

وی با عنوان اینکه شاهد توسعه شهری از نظر علمی و منطقی نیستیم، اظهار داشت: بخش عظیمی از شهر شیراز که به طور نامتقارنی در حال پیشرفت است در جوار بزرگراه آیت‌الله حسینی الهاشمی و در کنار محدوده کوه دراک دو مشکل اساسی دارد. سنگ بنای آن محدوده برای ساخت‌وساز اصلا مناسب نیست و در منطقه مسیر آب قرار گرفته است که با اندک مخاطره‌ای جان انسان ها به خطر می‌افتد.

نماینده بسیج دانشجویی استان فارس با تشریح نمونه‌هایی از اقدامات انجام شده توسط شهرداری شیراز، تاکید کرد: عدالت شهری در شیراز رعایت نشده و مشاهده می‌کنیم که در شمال شهر شیراز امکانات بسیار وجود دارد، در صورتی‌که در بخش جنوبی این شهر شاهد امکانات کمتری حتی در حد امکانات اولیه آموزشی و بهداشتی هستیم! در بلوار ارم شاهد سنگ فرش کردن این خیابان هستیم در صورتی که جنوب شهر شیراز امکانات کمی زیر حد معقول و ناامید کننده است. مناطقی مانند ده‌پیاله، کوزه‌گری، ترکان و شرقان، بلوار اتحاد و ماه‌فیروزان مصادیق کاملا روشن رعایت نکردن عدالت شهری هستند.

وی درمان و بهداشت را در استان مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: با توجه به جایگاه بسیار عظیم و درمانی استان فارس مخصوصا شیراز که آن را به قطب پزشکی می‌نامند، اما بسیاری از خدمات در شأن یکی از قله پزشکی کشور نیست. حجم عظیم تورسیم درمانی در این شهر وجود دارد اما به دلیل نبود خدمات و زیر ساخت مناسب برای بیماران، هیچ بستری که بیماران بخواهند سکونت داشته باشند و جود ندارد.

نماینده بسیج دانشجویی استان فارس در پایان صحبت‌های خود بیان داشت: در سیاست‌گذاری‌های مسوولین، ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها معمولا مورد توجه قرار نمی‌گیرد، دانشگاه‌های فنی و حرفه ای، دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه صنعتی که ذاتا باید ارتباط با صنعت داشته باشند اما در عمل این موضوع وجود ندارد. یقینا وجود ارتباط بین دانشگاه و صنعت می‌تواند تاثیر بسزایی در رشد و پیشرفت اقتصاد ما داشته باشد.

فعالیت ۷۰ گروه جهادی دانشجویی در استان فارس/ نیازمند یاری مسئولین هستیم

مظفر حیدری نماینده جهادی دانشجویی استان فارس در ادامه جلسه با عنوان اینکهاز حدود ۱۰۰ گروه جهادی دانشجویی، حدود ۷۰ گروه جهادی از اول ورود ویروس کرونا کار خودشان را برای مبارزه شروع کرده‌اند، گفت: ضد عفونی معابر، منازل، حضور در گیت ایست و بازرسی، تولید ماسک و گان از جمله فعالیت‌های دانشجویان جهادی بوده است. ۴۰ هزار معیشتی و ۷۰ هزار بسته پروتئین و حدود ۵۰۰ هزار ماسک تولید شده و به صورت رایگان در اختیار مردم قرار داده گرفته است.

وی با اشاره به ورود دانشجویان به طرح بخشش اجاره بها منازل، بیان کرد: ۵۰۰ میلیون تومان بابت اجاره بهای منازل پرداخت شده است، خطاب به نماینده ولی فقیه در فارس بیان کرد: حضرت آیت‌الله دژکام بفرمایید مسوولین اجرایی گروه‌های جهادی را پشتیبانی کنند، در شرایط کنونی خیرین کمتری پایی کار هستند و اگر صنعت و معدن و تجارت کالاهای یارانه‌ای را در خدمت ما قرار دهند می‌توان نهضت کمک‌های مومنانه را ادامه داد.

حیدری با تاکید بر استمرار فعالیت گروه های جهادی گفت: وضعیت حاشیه شهر بسیاری از شهرستان‌های ما بسیار وخیم است، مردم به دلیل گرانی به حاشیه شهر کوچ کردند و از امکانات برخوردار نیستند، کار اجتماعی در شهرداری‌ها شکل نمی‌گیرد.

دانشگاه باید ثروت خلق کند و از ساختن با علم به رفاه برسیم تا از سوزاندن نفت!

مریم اسدی به عنوان مهمان آخر در این جلسه مجازی اظهار داشت: ما تحریم می‌شویم و این قابلیت تحریم را نیز داریم، چون معنی تولید علم را خوب متوجه نشده‌ایم. نفت را می‌فروشیم و منابع مالی دانشگاه را تامین می‌کنیم و در بهترین حالت ممکن دانشگاه مقالهisiمی‌نویسیم و آن را در ژورنال خارجی چاپ می‌کنیم؛ در حالی که دانشگاه باید ثروت خلق کند و از ساختن با علم به رفاه برسیم تا از سوزاندن نفت! ما سرمایه های بزرگ انسانی داریم و نیروهای متخصصی که باید تبدیل به ثروت و قدرت ملی بشوند. افزایش نرخ ارز اگرچه نا خوش آیند و طاقت فرسا است اما باید به چشم فرصت نگاه کرد. بیایمی به فن آوران برای تولید فناوری میدان بدهیم. بی ارزش شدن پول ما اگر چه بی ارزش شده است اما ما می‌توانیم از آن به عنوان ایجاد یک بازار رقابتی استفاده کنیم.

این دانشجو بیان کرد: در مرحله اول باید باور کنیم که مدیریت، اقتصاد و فرهنگ ما مشکل دارد و بسیار جدی‌تر مقابله کنیم. بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب ما برای جامعه‌پردازی و تمدن سازی رسالت داریم و مسوولیت دانشجو علم، پژوهش و کار آفرینی است در شرایط کنونی باید دانشجو علمی بیاموزد تا مشکلی از مملکت و اشکی از گونه یک ایرانی را پاک کند.

اسدی گفت: ما در مرکز آدلان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز گامی در این زمینه برداشته‌ایم. ما آمده‌ایم تا با سلاح فناوری بجنگیم و پیروز شویم، در این راه نیز ندای هل من ناصر ینصرونی را سر می‌دهیم، هدف در این مرکز حمایت معنوی و مادی از دانشجویان نخبه و دغدغه‌مند است و سعی داریم تا بین همه گروه‌ها ارتباط برقرار کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: در مرکز آدلان طرح‌های بسیاری در دست بررسی است که طرح ماسک ضد ویروس تنفسی است که نیاز روز کشور است به سرانجام رسیده و با هدف کمک به کادر درمان تولید شده است اما با عدم مدیریت برای اخذ مجوزهای غذا و دارو با تاخیر مواجهه است، نیازمند ایجاد راهکاری هستیم که دریچه واحد برای تولید باز کند.

انتهای پیام/ ح/ م

نظرات بینندگان