کد خبر: ۱۴۳۴۲۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۷ - ۱۶ آذر ۱۳۹۹
سعید جلیلی در ‌برنامه مجازی دانشگاه شیراز:

رسالت بزرگ جنبش دانشجویی شناساندن راه از بیراه است/ نباید تجربه‌های تلخ و بی‌فرجام دوباره تکرار شود

سعید جلیلی رسالت امروز جنبش دانشجویی را شناساندن راه از بیراه دانست و گفت: نباید تجربه‌های تلخ و بی‌فرجام دوباره تکرار شود که لازمه آن سایه به سایه تحولات را جنبش دانشجویی دنبال کند و فهم از حقیقت و داشته‌های خود داشته باشد.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم مجازی که امروز بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز با عنوان «هویت آمریکا، از استراتژی نفوذ تا استراتژی مهار جمهوری اسلامی ایران» برگزار کرد، اظهار داشت: دانشجو آگاه و بصیر جهت مشخص شدن راه از بیراه فریاد می‌زند که این همان نقش مهمی است که دانشجو در دانشگاه باید ایفا کند.

وی به هوشیاری دانشجویان در تشخیص آب از سراب اظهار داشت: دانشجو همواره در حرکت است اما باید این حرکت سنجیده شده باشد که خدایی نکرده پایان ان به سراب ختم نشود؛ اشتباه از کجاست که بعضی مواقع به سراب میخوریم و دچار خطای محاسباتی می شویم و سرمایه خود و سرمایه یک جمعی را به آن سمت می کشیم.

نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی تاریخ را پر از خطاهای محاسباتی دانست و افزود: دانشجو باید بیدار باشد و اگر دستگاه محاسباتی دچار اختلال شد، آن دستگاه محاسباتی را رصد کند.

جلیلی با تأکید بر لزوم توصیف دقیق از صحنه، توسط جنبش دانشجویی، گفت: اگر صحنه خوب توصیف نشود، ‌به تبع آن، انتظار نداشته باشید تحلیل صحیح انجام شود و به‌تبع آن، تجویز درست داشته باشید لذا همانطور که در پزشکی اگر کسی تشخیص درست ندهد تجویزش هم درست نیست، در عرصه سیاسی هم همینطور است. 

وی با یادآوری انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری گفت: سال ۹۲ یک توصیف ناصحیح از صحنه کشور صورت گرفت و ماجرا از این قرار بود که دشمن فشاری را شروع کرده بود که آن را تحریم‌های فلج‌کننده نامیده بود اما نتیجه فشار دشمن این شد که شوکی به کشور وارد شده بود و کشور در ریل ایستادگی قرار گرفته بود و به موفقیت‌هایی هم رسیده بود.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در مرداد ۹۲ که دولت جدید روی کار آمد، کشور فشارها را پشت سر گذاشته بود و فروش نفت ما که تا پیش از آن مانع آن شده بودند، به بیش از یک میلیون بشکه رسیده بود و کالاها تأمین می‌شد و تولید ما فعال بود و کشور داشت به نقطه خوبی می‌رسید و این ادعای من نیست بلکه عین اظهارات رئیس جمهور سابق آمریکاست.
 
جلیلی با بیان اینکه در آن زمان توصیف غلطی از صحنه صورت گرفت، خاطرنشان کرد: توصیف ناصحیح این بود که گفتند نفت دارد صفر می‌شود و خزانه خالی است یعنی چه که خزانه خالی است؟ کجا خزانه خالی بود؟ ده‌ها میلیارد ذخایر داشتیم چند توصیف غلط صورت گرفت و بعد گفتند توافق شود و بعد توافق لوزان و ژنو و بعد برجام شکل گرفت و در نهایت شد آنچه پیش آمد که می‌بینید.
 
وی با یادآوری اظهارات باراک اوباما رئیس‌جمهور وقت آمریکا گفت: اوباما وقتی با دولت ما به توافق رسید و به اهدافش رسید، علناً گفت که ما در شرایطی بودیم که رژیم تحریم‌های ما در حال فروپاشی بود و دیگر تحریم‌های ما امکان استمرار نداشت و رژیم تحریم‌ها فرو می‌پاشید، امّا ما اکنون با این توافق می‌توانیم به اهدافی برسیم که با حرکت نظامی هم نمی‌توانستیم برسیم.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر مشکلاتی که توصیف غلط از کشور در سال ۹۲ ایجاد کرد، یادآور شد: می‌گفتند کشور تنفس می‌خواهد و باید توافق کنیم و سخنانی از این قبیل ما کاری به تحلیل‌های مختلف افراد نداریم، مشکل این است که توصیف، توصیف درستی نبود؛ واقعیت‌های صحنه را طوری دیگر توصیف می‌کردند و اگر یک بار حرکتی را انجام دادید و توانستید دشمن را در معرض ضعف قرار دهید و او اعتراف کرد که در آستانه فروپاشی تحریم‌ها است، به‌ بهانه‌هایی عرصه را عوض کنیم و اتفاقاتی را رقم بزنیم که همه شاهد هستیم.

امروز رسالت بزرگ جنبش دانشجویی شناساندن راه از بیراه است
 
عضو شورای‌عالی امنیت ملّی تصریح کرد: گاهی شما به پشت خیمه دشمن می‌رسید امّا او با استفاده از توصیف غلط ما از صحنه، ورق را برمی‌گرداند.

وی رسالت امروز جنبش دانشجویی را اینگونه بیان کرد: امروز رسالت بزرگ جنبش دانشجویی شناساندن راه از بیراه است و نباید تجربه‌های تلخ و بی فرجام دوباره تکرار شود که لازمه آن سایه به سایه تحولات را جنبش دانشجویی دنبال کند و فهم از حقیقت و داشته‌های خود داشته باشد.

جلیلی به ترور شهید فخری زاده اشاره کرد وگفت: تمام خوف دشمن این است که داشته های شما را بپوشاند و ابزاری جز ترساندن ندارد و موقعی می‌بید که با دانشمندی رویرو است که نمی‌ترسد و تهدید نمی شود شهید بزرگ فخری زاده را ترور می‌کند.

عضو شورای‌عالی امنیت ملّی به حرکت دانشجویی اشاره و بیان داشت: حرکت دانشجویی می تواند واقعیت‌ها را خوب بشناسد و خوب بشناساند که آب را از سرآب تشخیص دهد و رسالت دانشجویی این است که دوگانه های درون جامعه را بشناسد و آگاه‌سازی کند و حرکت دانشجویی باید پیشگام شود و نسبت به دوگانه ها سکوت نکند چرا که بعضی مواقع دوگانه های غلط در جامعه باعث شکست می شود، همان دوگانه های مانند جنگ خوب است یا صلح، که همه می‌گویند صلح اما باید ببینیم این صلح چه ارمغانی برای کشور و جامعه دارد یا دوگانه ای دیگر که توافق خوب است یا عدم توافق، هر توافقی از توافق نکردن بهتر است، اینها نمونه ای از دوگانه‌های هست که فرصت‌ها و دوگانه‌های اصلی را به حاشیه کشانده است.

انتهای پیام/ ر/ م
نویسنده :
رضا کوهی شوریجه
نظرات بینندگان