کد خبر: ۱۴۳۴۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۷ آذر ۱۳۹۹
عضو جوان مجمع نمایندگان فارس در گفتگو با «شیرازه»:

جنبش دانشجویی به مطالبات اصلی مردم بپردازد/ قوام تشکل‌های دانشجویی براساس نگاه ضدامپریالیستی و سرمایه‌داری باشد

عضو جوان مجمع نمایندگان فارس گفت: قوام و پایه تشکل‌های دانشجویی باید براساس نگاه ضدامپریالیستی و سرمایه‌داری باشد، اگر غیر از این باشد و از نگاه دینی و مذهبی فاصله گیرند، قطعا به انحراف کشیده می‌شوند که می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، جلال رشیدی‌کوچی از فعالان دانشجویی دیروز و نماینده پارلمان ملی امروز طی گفتگوی تفصیلی با این رسانه اظهار کرد: همان‌طور که در دهه اول انقلاب جوانان پر شور و انقلابی نقش خود را به خوبی ایفا کردند و آمریکا را به نوعی به زانو در آوردند؛ در گام دوم هم دانشجویان متعهد و انقلابی با ایده‌های ناب می‌توانند نقش‌آفرینی خوبی در این حوزه داشته باشند و کمک کنند تا مثل گام اول یک حرکت بنیادی و اساسی برداشته شود.

مشروح گفتگوی نماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در ادامه می‌آید:

شیرازه: رسالت تشکل‌های دانشجویی و جنبش دانشجویی انقلابی چیست؟

رشیدی یکی از مهمترین عناصر کمک‌دهنده در شکل‌گیری انقلاب را دانشجویان دانست و گفت: دانشجویان قبل از انقلاب به روشنگری و ترویج آرمان‌های انقلاب می‌پرداختند و به نوعی در شکل‌گیری انقلاب اسلامی سهیم بودند.

جنبش دانشجویی به مطالبات اصلی مردم بپردازد/ قوام تشکل‌های دانشجویی بر اساس نگاه ضد امپریالیستی و سرمایه‌داری باشد

وی افزود: ولی شاید به عنوان مهم‌ترین عملکرد دانشجویان بتوان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا را نام برد که این اقدام اسم دانشجویان را با انقلاب عجین کرد و بعد از آن هم در جنگ تحمیلی و انقلاب فرهنگی که در دانشگاه‌ها رخ داد خیلی از این دانشجویان فعال بودند ولی به مرور زمان تشکل‌های دانشجویی کم‌رنگ شدند.

شیرازه: علت رکود جنبش دانشجویی در سال‌های اخیر را چه می‌دانید؟

این نماینده جوان انقلابی دلیل این موضوع را این‌گونه تشریح کرد: علت رکود جنبش دانشجویی شاید به این موضوع برمی‌گردد که برخی از تشکل‌ها با انقلاب زاویه گرفتند و به جای اینکه به مطالبات اصلی مردم بپردازندو جریان مطالبه‌گری را به سمت مسوولین ببرند، وارد برخی از دعواهای سطح پایین سیاسی شدند و همین امر باعث شد که برخی از تشکل‌ها ضعیف شوند، البته شاهد هستیم که برخی تشکل‌های دانشجویی مجددا تقویت شده و برخی مطالبات را که انجام داده‌اند به نتیجه رسانیده‌اند.

رشیدی کوچی با بیان اینکه شاید یکی از تشکل‌های دانشجویی که از ابتدای انقلاب تاکنون پر قدرت توانسته به کار خود ادامه دهد بسیج دانشجویی است، اظهار کرد: بسیج دانشجویی واقعا در این مدت کمک به سزایی در تبیین انقلاب و فعالیت‌های مختلف کرده و مطالبات به حقی را پیگیری و به اهداف خود دست پیدا کرده است.

شیرازه: وظیفه دانشجو و تشکل دانشجویی در گام دوم انقلاب چیست؟

وی اظهار کرد: آنچه که تشکل‌های دانشجویی را در اول انقلاب تقویت کرد و قوام بخشید نگاه ضد امپریالیستی و ضد جهان‌خواری بود که به غرب و شرق داشتند و این نگاه یک نگاه قوام‌بخشی بود که هر چقدر تشکل‌ها از آن فاصله گرفتند باعث تضعیف جایگاهشان در بین مردم شد.

نماینده مردم شهرستان‌های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد افزود: در بحث گام دوم انقلاب همانطور که همه مستحضر هستند بیانیه گام دوم انقلاب در راستای حرکت به سمت جوان‌گرایی بود و در این بیانیه، رهبر معظم انقلاب بر نقش جوانان در چهله دوم انقلاب تاکید کردند.

جنبش دانشجویی به مطالبات اصلی مردم بپردازد/ قوام تشکل‌های دانشجویی بر اساس نگاه ضد امپریالیستی و سرمایه‌داری باشد

عضو مجمع نمایندگان فارس ادامه داد: همانطور که در دهه اول انقلاب جوانان پر شور و انقلابی نقش خود را به خوبی ایفا کردند و آمریکا را به نوعی به زانو در آوردند در گام دوم هم دانشجویان متعهد و انقلابی با ایده‌های ناب می‌توانند نقش‌آفرینی خوبی در این حوزه داشته باشند و کمک کنند تا مثل گام اول یک حرکت بنیادی و اساسی برداشته شود.

رشیدی کوچی بیان کرد: تقاضای من این است که بنا به فرمایشات حضرت آقا (رهبر معظم انقلاب) جوانان به حق مطالبه کنند و از مسوولین بخواهند تا نقاط ضعف را احصا کنند و با نگرش‌های نابی که دارند به دنبال ارائه راهکار باشند و فقط به صرف انتقاد کردن کارساز نیست بلکه باید انتقاد در کنار ارائه راهکار باشد و امید است در این مسیر هم موفق باشند.

وی تصریح کرد: امید است اگر قرار است قدمی هم در گام دوم انقلاب برداشته شود مبتنی بر نگاه ضدامپریالیستی و ضد سرمایه‌داری باشد تا بتوانیم با بسط و گسترش نگاه انقلابی و حفظ منابع ایران گام بر داریم.

شیرازه: چالش‌ها و پتانسیل‌های پیش روی تشکل‌های دانشجویی را بیان کنید:

این نماینده مجلس، فعالیت در حوزه دانشگاهی را بزرگ‌ترین پتانسیلی تشکل‌ها عنوان کرد و افزود: اینکه جریان دانشجویی می‌تواند آزادانه نقطه نظرات خود را مطرح کند و تریبون‌های آزاد در دانشگاه‌ها، از جمله پتانسیل‌هاست.

وی در خصوص چالش‌های جریان دانشجویی به دام سیاسیون اشاره کرد و گفت: دانشجویان جوان باید مراقب باشند در دام سیاسیون نیافتند، چون تا مادامی که استقلال خود را حفظ کنند و بر اساس مبانی انقلاب و عمیق بر گرفته از آرمان‌های انقلاب قدم بردارند قطعا می‌توانند مورد وثوق مردم باشند.

نماینده مردم شهرستان‌های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد اضافه کرد: اگر دانشجویان ابزار دست سیاسیونی که به دنبال بهره‌کشی از آنان هستند قرار گیرند در بین مردم جایگاهی نخواهند داشت پس به نظر من باید مستقل و بدون وابستگی به جریان خاص سیاسی ادامه مسیر دهند.

شیرازه: به عنوان یک نماینده جوان انقلابی که سال‌ها عضوی از جریان دانشجویی بوده‌اید چه توصیه‌ای در راستای استکبارستیزی به دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی دارید؟

رشیدی اظهار کرد: همان‌گونه که گفتم قوام و پایه تشکل‌های دانشجویی باید بر اساس نگاه ضد امپریالیستی و سرمایه‌داری باشد، اگر غیر از این باشد و از نگاه دینی و مذهبی فاصله گیرند قطعا به انحراف کشیده می‌شوند که می‌تواند بسیار خطرناک باشد؛ همانطور که شاهد بودیم جوانانی که در دوره جوانی بسیار هم پر شور بوده‌اند اما متاسفانه اصول اصلیرا در نظر نگرفته و به مرور زمان از آرمان‌های اصلی فاصله گرفتند و تبدیل به اپوزسیون نظام شدند.

این نماینده جوان تصریح کرد: توصیه من این است که با نگاه ویژه به اهداف انقلاب از مسیر و اهداف خود دور نشوند تا مردم به آنان اعتماد کنند، همچنین به سمت رادیکالیسم نروند تا با فرصتی که در اختیار دارند در آینده با افتخار از آن یاد کنند.

وی در پایان به زمان دانشجویی خود اشاره کرد و افزود: زمانی که ما در تشکل‌های دانشجویی به ویژه در بسیج دانشجویی فعالیت داشتیم دوران پر شور و حرارت و پر فرازونشیبی بود و همزمان با دوران اصلاحات و سپس اوایل دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد شد؛ پس می‌توان گفت به نوعی دوره کوران مباحث سیاسی در سطح مملکت بود، ولی با تمسکی که به آرمان‌های انقلاب و منویات رهبر معظم انقلاب داشتیم از مسیر اصلی فاصله نگرفتیم.

انتهای پیام/ س/ م

نظرات بینندگان