کد خبر: ۱۴۳۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۱۷ آذر ۱۳۹۹
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛

دولت‌ها تشکل‌های دانشجویی همسو با خود را تقویت می‌کنند/ تربیت نیروی طراز و کنشگری؛ رسالت جنبش دانشجویی در دهه پنجم انقلاب

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پاسخ به «شیرازه» با اشاره به برخورد سیاسی دولت‌های مختلف با تشکل‌های دانشجویی گفت: تشکل همسو با جریانات قدرت دولتی جایگاه پیدا می‌کند و دیگر تشکل‌ها تضعیف می‌شوند.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، محمد حسین اسفندیاری در نشست مجازی با موضوع رسالت تشکل‌های دانشجویی در دهه پنجم انقلاب اسلامی گفت: متاسفانه 98 درصد دانشجویان ما نسبتی با جنبش دانشجویی ندارند و هویت دانشجویی خود را فراموش کرده‌اند و تنها مانند دانش‌آموزان به درس خواندن بسنده می‌کنند.

وی در ادامه دو رسالت را در دهه پنجم انقلاب برای تشکل‌های دانشجویی تعریف کرد و افزود: این رسالت یکی انسان سازی یعنی تربیت نیروی طراز انقلاب اسلامی است که الان ما به خاطر همین قضیه دچار بحران هستیم و بحث دوم کنشگری دانشجو است که این کنشگری باید بعد از آسیب‌شناسی نظام جمهوری اسلامی اتفاق بیافتد یعنی ما باید اولویت‌سنجی داشته باشیم.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه نباید در دانشگاه صرفا شعار آزادی سر دهیم ولی کف جامعه برای مردم اتفاقات دیگری بیافتد، تصریح کرد: متاسفانه بعضی از تشکل‌های دانشجویی فکر می‌کنند چون جزو قشر فرهیخته حساب می‌شوند باید بلندگوی روشنفکران غربزده باشند، دانشجویی که باید کف جامعه باشد و دردهای مردم را لمس کند و فریاد عدالتخواهی مردم باشد به برخی مسائل فلسفی و مکاتب روشنفکری مشغول می‌شود که این در حالت ایده‌آل هست و در حال بد تبدیل به عمله سیاسی می‌شود.

اسفندیاری بیان کرد: جمهوری اسلامی ما امروز به واسطه برخی اتفاقاتی که افتاده و کم کاری‌هایی که توسط ما قشر دانشجو شده دچار یک سری بحران های جدی است.

وی با اشاره به اینکه رسالت تشکل‌های دانشجویی، مطالبه گری، آرمان‌خواهی و عدالت‌خواهی است و باید به ساختن و ترویج فرهنگ‌هایی مانند مبارزه با اشرافی گری بپردازند، تصریح کرد: تشکل‌های دانشجویی باید در جهت رفع مشکلات نظام و مردم با یکدیگر همسو شوند و نقش آفرینی جهادی در کف دانشگاه و جامعه داشته باشند.

این فعال دانشجویی در ادامه این نشست در پاسخ به این سوال خبرنگار شیرازه که چرا نقش تشکل‌های دانشجویی در دهه اخیر کم‌رنگ شده و وظیفه این تشکل‌ها در گام دوم انقلاب چیست؟ گفت: گرچه نقش تشکل‌های دانشجویی در دهه‌های اخیر کم رنگ شده اما در چند سال گذشته این تشکل‌ها مجدد هویت خود را بازیابی کرده‌اند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در دهه‌های گذشته دولت‌های مختلف با سلیقه‌های سیاسی مختلف، باعث شده که تشکل‌های مختلف فرازوفرودهای زیادی داشته باشند، تصریح کرد: یکی از دلایل این اتفاق برخورد سیاسی با تشکل‌ها است، تشکلی که همسو با جریاناتی باشد که قدرت دست آن‌هاست جایگاه پیدا می‌کند و دیگر تشکل‌ها تضعیف می‌شوند.

اسفندیاری بیان کرد: دلیل دیگر این است که دانشجویان بعد از انقلاب رفته رفته با شروع جنگ تحمیلی که عده‌ای از دانشجویان مبارز به سمت دفاع مقدس رفتند آن هویت استکبارستیزانه و کنشگری را که اوایل انقلاب داشتند را فراموش کردند و مقصر قسمتی از این اتفاق خود دانشجوها هستند، چون فضای دانشجویی، مطالبه گری و کنش‌گری را به سمت آرمانهای اصیل انقلاب اسلامی فراموش کردند اما کم کم یک سری رفتار سرمایه داری و لیبرالی که توسط دولت‌های مختلف ایجاد شد باعث شد دانشجویان مجدد به سمت آرمان خواهی خود برگردند.

انتهای پیام/ س/ م


نظرات بینندگان