کد خبر: ۱۴۳۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۱۷ آذر ۱۳۹۹
التهاب قیمت‌ها و بهم‌ریختن روان جامعه؛

بی‌تدبیری و ناکارآمدی‌هایی که معیشت را به وعده پوچ غرب گره می‌زند/ التهاب قیمت‌ها در بازار؛ ترفند دوگانه معیشت-مذاکره

مردم ما به اتفاق بر این باورند که با ایجاد فضای ناآرام در جامعه به واسطه افزایش قیمت‌ها و ایجاد نارضایتی‌های عمومی، نمی‌توان افکار عمومی را برای پذیرش هرگونه سازشی در مذاکرات هسته‌ای آماده کرده و به نوعی به مرگ گرفت تا به تب راضی شوند و به اعتقاد سیاسیون نمی‌توان با دوگانه معیشت- مذاکره و ایجاد فشار از پایین و چانه‌زنی از بالا به دنبال مذاکره بود.

به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، تقریبا از اوایل آبان ماه سال جاری بازار با کمبود روغن و سپس گرانی غیرمنتظره این کالا مواجه شد تا حدی که مردم برای جستجوی یک بطری روغن باید تمام فروشگاه‌های شهر را زیر پا می‌گذاشتند، این قصه تنها منحصر به استان فارس نبود بلکه بر اساس اخبار واصله از رسانه ملی تمام کشور درگیر این کمبود و سرگردانی بود.

این در حالی بود که متولیان امر نوید رفع مشکل در روزهای آتی را می‌دادند و مردم چشم انتظار رسیدن روز موعود بودند تا برای دریافت یک عدد روغن خوراکی مدت‌ها در صف‌های طولانی نایستند.

از طرفی نیز برخی مسوولان صف‌های طولانی ایجاد شده و هم‌همه به وجود آمده در بازار را ناشی از جو روانی و احساس ناامنی در جامعه عنوان کردند که به ‌واسطه فعالیت برخی از دلالان و ایجاد شایعات کمبود و گرانی محصولات ایجاد شده بود.

اگر چه همواره حضور دلالان و فعالیت آنان در بازار تاثیر به سزایی در قیمت و یا کمبود کالاهای ضروری دارد اما به گفته برخی از شهروندان انگار گاهی مشکلات به وجود آمده در کشور در یک برهه زمانی خاص نوید بخش اتفاقات دیگری است که در راه است.

ماجرای کمبود روغن ادامه داشت تا اول آذرماه که به حق باید در تقویم به نام روز گرانی نام‌گذاری شود چرا که مشکل روغن که حل نشد هیچ به یکباره در یک تصمیم ناگهانی ۲۰قلم از کالاهای اساسی مردم دچار افزایش قیمت شد.

تصمیمات ۱۱۳مین جلسه کارگروه تنظیم بازار درحالی اول آذرماه در قالب بخشنامه از سوی معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد که براساس آن مجوز گرانی حداقل ۲۰ قلم کالا رسماً با امضای دولت به بازار داده شده است.

با تصمیم کارگروه تنظیم بازار، از اول آذرماه افزایش قیمت شیر خام، ۱۰ نوع لبنیات، کره، چهار کالا در گروه روغن و چهار کالا در گروه نهاده‌های دامی کلید خورد.

پس از کمبود روغن و به دنبال آن گرانی بی سابقه در بازار قیمت‌ها همواره این سوال برای هم وطنان ایجاد شد که چرا دولت همیشه برای اعلام تصمیمات نادرست خود جو روانی جامعه را با یک ترفند هوشمندانه به هم می‌ریزد؟

یکی از شهروندان معتقد است حکایت این روز های بازار یادآور ضرب‌المثل «از مرگ بگیر تا به تب راضی شود» است که دولت در اجرای سیاست‌های خود از آن بهره می‌برد، سیاستی که هر گاه دولت قرار است به خواسته خود دست یابد به آن متوسل می‌شود.

این حکایت گرچه با بی‌تدبیری عده‌ای از مسوولان هر روز بیش از گذشته تلخ‌تر می‌شود اما همواره این سوال مطرح است که دولت با تجویز مساله گرانی در شرایط فعلی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور چه در سر دارد؟ آیا این تنها سیاستی اقتصادی است یا دولت درصدد است بتواند تمام دل مشغولی افکار عمومی را به این موضوع معطوف کرده و تحت لوای آن کوچک‌ترین صدایی را بر علیه مذاکرات نشنود و یا افکار عمومی را برای پذیرش هرگونه سازشی در مذاکرات هسته‌ای آماده کند؟

التهاب قیمت‌ها در بازار؛ ترفند دوگانه معیشت- مذاکره/ بی‌تدبیری و ناکارآمدی‌هایی که معیشت را به وعده پوچ غرب گره می‌زند

مذاکراتی که برای نپذیرفتن آن و تن ندادن به خواسته‌های ننگین طرف مذاکره خون‌های ارزشمند بسیاری ریخته شده و انسان‌هایی را از ما گرفت که شاید سالیان سال دیگر نتوان مثل آنان را جایگزین کرد.

برای پاسخگویی به این گونه سوالات، شیرازه تصمیم گرفت گزارشی مردمی از دیدگاه های شهروندان در خصوص کمبود روغن، گرانی‌های اخیر و زمزمه‌هایی که در خصوص مذاکرات از گوشه و کنار شنیده می‌شود، تهیه کند.

شنیدن اخبار گرانی اجناس شرایط روانی جامعه را بیش از پیش ملتهب و نگران می‌کند

محمد گودرزی شهروند شیرازی که سال‌های آخر فعالیت فرهنگی خود در مدارس را سپری می‌کند در صف طولانی روغن، با ابراز گلایه از مسوولان، گفت: این روزها که بیشتر خانواده‌ها درگیر بیماری منحوس کرونا هستند و به لحاظ روحی فشار مضاعفی بر آنان است، شنیدن اخبار گرانی اجناس و یا کمبود آنها در قفسه‌های فروشگاهی شرایط روانی جامعه را بیش از پیش ملتهب و نگران می‌کند.

محمدرضا محمدی جوان حدودا سی ساله‌ای که خود را کارمند یکی از ادارات دولتی معرفی می‌کند در این باره گفت: به نظرم مثل همیشه قرار است دولت مردم را سرگرم گرانی کند تا پشت پرده باز به اهداف سیاسی خود دست پیدا کند وگرنه افزایش قیمت کالاهای اساسی آن هم درست در چنین شرایط بد اقتصادی و جو روانی ناشی از شیوع بیماری کرونا که در جامعه حکم فرما است قطعا تصمیم عاقلانه و منطقی به نظر نمی رسد.

چه با گرانی چه و چه با هر ترفند دیگری مردم کشور ما خواهان مذاکرات نیستند

خانم جوانی که دانشجوی رشته علوم سیاسی دانشگاه شیراز بود نیز تقریبا نظری مشابه داشت و عنوان کرد: تلاطمات بازار و نوسان قیمت‌ها و در پی آن سردرگمی مردم برای حل مشکلات معیشتی یکی از راه‌کارهایی است که دولت‌ها همواره بر مردم اعمال می‌کنند تا به اهداف سیاسی یا اقتصادی و شرایط دلخواه خود دست یابند و اکنون که انتخابات آمریکا و در پی آن قبولی جو بایدن بر سر زبان‌ها افتاده است تیم مذاکره کننده برجام فکر می‌کنند با تغییر ریاست جمهوری، آمریکا سیاست‌های خود را نیز عوض کرده است در حالی که قطعا این چنین نخواهد بود.

مریم زاهدی افزود: چه با گرانی چه با کمبود کالا و چه با هر ترفند دیگری مردم کشور ما خواهان مذاکرات با افرادی نیستند که قرار است آزادی، استقلال و اقتدار این سرزمین را به زیر سلطه خود ببرند.

وی در با قاطعیت گفت: خطاب من به مذاکره‌طلبان این است که مذاکرات با طعم گرانی هرگز مورد پذیرش ما نخواهد بود.

چرا این‌ها فقط به دنبال غرب هستند و اعتقادی به توانمندی‌های داخلی ندارند!

ابراهیم عزیزی، رئیس مجمع نمایندگان فارس در مجلس نیز در این راستا گفت: غربگراهای داخلی حل مشکلاتی نظیر معیشتی، اقتصادی، پیشرفت، توسعه، سازندگی را به غرب گره می‌زنند و جای سوال دارد که چرا این‌ها فقط به دنبال غرب هستند و اعتقادی به توانمندی‌های داخلی ندارند!

تعمدا اوضاع معیشتی و اقتصادی را به مرحله‌ای از التهاب رسانده‌اند که با فرافکنی می‌خواهند تقصیر را به گردن خارج از کشور بیاندازند

غلامرضا صفرپور، تحلیلگر سیاست خارجی و مسوول معاونت بررسی و گفتمان‌سازی سازمان بسیج اساتید فارس در گفتگویی با شیرازه نیز با یادآوری این موضوع که در دوران دموکرات ها بود که داعش به وجود آمد و مشکلاتی را برای منطقه غرب آسیا و مسلمین ایجاد کردند، کفت: هرچند که تحریم و ترامپ مشکلاتی را برای ایران به وجود آوردند اما عامل اصلی مشکلات اقتصادی امروز کشور، ضعف مدیریت و ناکارآمدی طیفی است که تعمدا اوضاع معیشتی و اقتصادی را به مرحله‌ای از التهاب رسانده‌اند که با فرافکنی می‌خواهند تقصیر را به گردن خارج از کشور بیاندازند.

وی بیان کرد: به نوعی به دنبال مدیریت افکار عمومی مردم هستند اما مردم فهیم ایران از تجربه تلخ برجام به درستی دریافته‌اند که رویکرد نسبت به غرب و این نوع نگاه که باعث ایجاد مشکلات کلان در سطح کشور شده است، عبور کنند.

عمده مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور برگرفته از مشکلات مدیریتی و ناهماهنگی است

حجت‌الله فیروزی نماینده مردم فسا و سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در گفتگویی با شیرازه عمده مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور را برگرفته از مشکلات مدیریتی و ناهماهنگی دانست و اظهار کرد: به طور مثال اخیرا بالغ بر هشت میلیون تن کالاهای ضروری در گمرک مانده بود که برخی‌ها را تا شش ماه هم متوقف کردند و رسوب کرده بود که با یک تصمیم مدیریتی چند روزه که در حقیقت مسئولین کشوری خصوصا وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت وقت گذاشت و مجوزهای مختلف را گرفته و دستگاه‌ها را هماهنگ کرد و با هماهنگی بین وزارت صمت، بانک مرکزی و ریاست جمهوری، بخش عمده‌ای از کالاها ظرف سه روز آزاد شد.

وی افزود: این همه حجم از امکانات آن هم در شرایطی که کشور نیاز ضروری و فوری به این کالاها دارد که از نهاده‌های دامی و کشاورزی تا نیازهای سر سفره مردم همه جزیی از آنها بود پس از همین یک مورد نتیجه می‌گیریم که بخش عمده مشکلات مدیریتی است.

فیروزی با بیان اینکه ریشه اصلی مشکلات عدم نظارت، کنترل و بازرسی است، عنوان کرد: چرا در مقطعی گوجه فرنگی، سیب زمینی، روغن یا گوشت دچار نوسانات قیمت شده و کمیاب می‌شود؛ به خاطر این است که در عرضه آن‌ها مدیریت و نظارت قابل قبولی نیست پس مشکلاتی پیش می‌آید.

 ۷۰درصد مشکلات اقتصادی کشور ریشه در بی تدبیری داخلی دارد

همچنین در بخشی از نامه‌ای که جمعی از نمایندگان مجلس یازدهم به رئیس‌جمهور مرقوم کردند و در آن نام حجت‌الله فیروزی نماینده فسا، روح‌الله نجابت نماینده شیراز و زرقان و جلال رشیدی‌کوچی نماینده مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در آن به چشم می‌خورد، بیان شده بود: جنابعالی در شعارهای انتخباتی خود گفته بودید که ۷۰درصد مشکلات اقتصادی کشور ریشه در بی تدبیری داخلی دارد و سهم تحریم کمتر است والبته برای رفع تحریم هم وعده کرده بودید که چرخ اقتصاد همزمان با سانتریفیوژ بچرخد و چنان رونق اقتصادی ایجاد خواهید کرد که مردم از یارانه های ماهیانه بی نیاز شوند؛ اما اکنون علاوه بر نابسامانی اقتصادی و عدم تحقق وعده ها ـ ناشی از اعتماد کامل به غرب و گذاشتن تمام تخم مرغ ها در سبد پاره شده برجام ـ اتفاق خطرناک تری پیش چشم مردم در حال وقوع است که با توهم تاثیرگذاری غرب و خصوصا آمریکایی ها در سرنوشت جریانات سیاسی کشور و غربگرایان در انتخابات آینده، استقلال سیاسی و اقتصادی کشور دچار آسیب جدی خواهد شد و در این میانه آنچه به گروگان گرفته شده، سفره و معیشت مردم است.

لذا از جنابعالی درخواست می‌کنیم ضمن توضیح به افکارعمومی در این خصوص، علاوه بر تلاش مستمر با تکیه بر توانمندی‌های داخلی و همکاری و تعامل با مجلس یازدهم و قوه قضاییه (که در حال گره گشایی از گمرک و تولید است) مراقبت کنید تا منافع ملی و معیشت مردم بیش از این به اتفاقات خارجی گره نخورد و به طور جدی مانع شوید که کشور از سوراخ اعتماد به وعده آمریکا دوباره گزیده شود.

التهاب قیمت‌ها در بازار؛ ترفند دوگانه معیشت- مذاکره/ بی‌تدبیری و ناکارآمدی‌هایی که معیشت را به وعده پوچ غرب گره می‌زند

سخن آخر اینکه؛ مردم ما به اتفاق بر این باورند که با ایجاد فضای ناآرام در جامعه به واسطه افزایش قیمت‌ها و ایجاد نارضایتی‌های عمومی، نمی‌توان افکار عمومی را برای پذیرش هرگونه سازشی در مذاکرات هسته‌ای آماده کرده و به نوعی به مرگ گرفت تا به تب راضی شوند و به اعتقاد سیاسیون نمی‌توان با دوگانه معیشت- مذاکره و ایجاد فشار از پایین و چانه‌زنی از بالا به دنبال مذاکره بود.

انتهای پیام/ س/ م

نظرات بینندگان