کد خبر: ۱۴۳۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۷ - ۱۷ آذر ۱۳۹۹
شهر در امن و امان است، نگران نباشید!

مدیریت بحران یا بحران مدیریت؛ ابهام همچنان باقی است

هرچند بحران ممکن است در هر نقطه‌ای واقع شود، اما وقتی شهرداری همه‌چیز را امن و امان معرفی می‌کند و مدیریت بحران هم ایراد را از مناسب‌نبودن زیرساخت‌های شهری می‌داند؛ این سوال و ابهام همچنان باقی است که در برهه کنونی با مدیریت بحران مواجه هستیم یا بحران مدیریت!

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، طی روز گذشته شاهد بارندگی شدیدی بودیم که در برخی نقاط استان فارس از جمله شهرهای شیراز، نورآباد، کازرون، ارسنجان و نقاط دیگر با آب‌گرفتگی معابر و ایجاد اختلال در عبورومرور شهروندان همراه بود، حتی در برخی شهرها مثل کازرون آب وارد منازل و مغازه‌های مردم نیز شد که باعث ایجاد خسارت به آنان شد و در لامرد نیز این سیلاب با تلفاتی همراه بود.

مدیریت بحران یا بحران مدیریت؛ ابهام همچنان باقی است

شهروندی شیرازی با ابراز گلایه از بی توجهی مسئولین امر به این اتفاقات به شیرازه گفت: به مدت یک ساعت با خودرو در میان آب گیر کرده‌ام و بعد از رهایی از دردسر ماشینم روشن نشده به کمک امداد یدک‌کش آن را به تعمیرگاه انتقال داده‌ام چون به علت ورود آب به داخل ماشین باید هزینه سنگینی برای تعمیر پرداخت کنم.

این تنها یک مورد از ده‌ها مورد خسارتی است که بارندگی‌های چند ساعته در کلان‌شهری با وسعت شیراز که باید از چنان زیر‌ساخت‌های قوی برخوردار باشد، به بار آورده است.

آیا بهتر نیست به جای هزینه میلیاردی سنگ‌فرش خیابان ارم و نورپردازی میلیاردی بلوار مدرس و پل‌های شیراز این مبلغ صرف تعمیر و زیرسازی شهر و ساخت آبراهه‌هایی شود که به وقت بارندگی صدها نفر از شهروندان را با مشکل مواجه می‌کند.

طبق عکس و کلیپ‌هایی که از شهرهای مختلف به دست ما رسید این وضعیت در بیشتر نقاط فارس به همین شکل بود.

مدیریت بحران یا بحران مدیریت؛ ابهام همچنان باقی است

حال سوال اینجاست که چرا باید یک باران نسبتا شدید چند ساعته وضعیت را برای مردم به حدی برساند که زندگی کردن برایشان دشوار باشد، اگر این بارندگی‌ها به جای ساعات محدودی، ساعت‌ها و روزها ادامه داشته باشد آیا شهروندان نباید نگران خانه و زندگی و اموال خود باشند؟

مگر نه این است که قبل از حادث شدن این اتفاقات مسئولین امر، ستاد بحران، شهرداران و فرمانداران شهرها و مدیریت بحران با خیالی آسوده وضعیت را کاملا عادی اعلام می‌کنند و به مردم این اطمینان را می‌دهند که جای هیچ گونه نگرانی نیست و تیم بحران در آمادگی کامل به سر می برد.

روز و شب گذشته برای اطلاع از وضعیت شیراز و برخی شهرستان‌ها خصوصا نورآباد و کازرون با فرمانداران این شهرستان‌ها تماس گرفتیم تا علت را جویا شویم؛ فرماندار کازرون که پاسخگوی تماس نبود، اما داوود ایوبی فرماندار ممسنی در گفتگو با شیرازه از خسارت ۶۰درصدی به راه‌های عشایری شهرستان ممسنی خبر داد و گفت: بارش باران به راه‌های آسفالته و خاکی روستایی شهرستان نیز خسارت‌هایی وارد کرده و به ویژه در جاده‌های خاکی رفت و آمد به کندی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه شهری نیز شدت بارش‌ها سبب آبگرفتگی معابر شد، افزود: از آنجا که شهر نورآباد مرکز شهرستان ممسنی در قسمت جلگه‌ای قرار گرفته و از روزی هم که شهر بنا شده روان آب‌های حوزه‌های اطراف هم منتهی به مرکز شهر می‌شود گرچه برخی کانالها و زیرساخت‌هایی در مرکز شهر در نظر گرفته شده اما ظرفیت یکباره این همه آب را ندارد و به همین خاطر به وقت شدت بارندگی دچار بحران و مشکلاتی می‌شود.

فرماندار شهرستان ممسنی تصریح کرد: اگرچه در برنامه شهرداری است تا کانال‌هایی زده شود که روان آب‌ها را به اطراف هدایت کند اما چون این سازمان و ستاد حوادث با محدودیت‌های شدید مالی روبرو است، نتوانسته چندان در این زمینه اقدامی انجام دهد.

فرماندار ممسنی نیز با بیان اینکه در شرایط فعلی جای نگرانی نیست و پس از۳۰-۴۰دقیقه از قطع شدت بارش شدید این روان آب‌هانیز از بین می‌رود، اظهار کرد: اما معتقد هستیم این مشکل باید مرتفع شود، چرا که ممکن است زمان‌هایی پیش بیاید که روزها یا ساعت‌ها بارندگی ادامه داشته باشد که در آن شرایط قطعا دچار بحران جدی خواهیم شد.

شهردار شیراز نیز روز گذشته پاسخگوی تماس شیرازه بود و اظهار کرد: معمولا در سنوات گذشته هم همین گونه بوده که وقتی شدت بارندگی زیاد می‌شود حجم روان آب زیادی ایجاد می‌شود و لوله‌ها و کانال‌ها به اندازه کافی نمی‌توانند آب را هدایت کنند.

حیدر اسکندرپور با بیان اینکه بنده شخصا بیشتر نقاط شهر را بازدید کرده‌ام، افزود: شهرک سعدی، دروازه قرآن، گود گل‌کنان، بلوار صنایع و سرداران که بازدید کردیم مشکل خاصی نداشتند و حجم زیادی از روان آب‌ها تخلیه شده و نهایت تا ۲۰دقیقه پس از شدت بارش کانال‌ها عمل می‌کنند و آب را منتقل می‌کنند.

به گفته مدیر شهری شیراز؛ در حال حاضر مطهری جنوبی و شهید یغمور از نقاطی هستند که به دلیل حجم زیادی از روان‌آب‌ها دچار مشکل شده‌اند که همکاران مشغول بازگشایی مسیرها هستند.

مدیریت بحران یا بحران مدیریت؛ ابهام همچنان باقی است

وی در خصوص زیر گذر امیر کبیر که دچار آب‌گرفتگی شده است نیز عنوان کرد: چون قطار شهری در حال اجرای پروژه در بلوار عدالت است کمی با مشکل مواجه هستیم و با وجودی که سال گذشته یک سری کارهایی انجام شد اما تا این پروژه در حال ساخت است کانال‌های ان منطقه روان آب‌ها را به خوبی انتقال نمی‌دهند.

در ادامه سراغ جعفر قادری، رئیس مجمع نمایندگان شیراز و زرقان در مجلس نیز تماس گرفتیم.

جعفر قادری در گفتگو با شیرازه، خصوص آب گرفتگی معابر شهری به کلیپ‌هایی اشاره کرد که از برخی شهرستان‌ها مثل ممسنی به دستش رسیده بود که جریان تند سیلاب و آب گرفتگی معابر شهری را نشان می‌داد.

وی اظهار کرد: انتظار می‌رود در اینگونه موارد ستاد مدیریت بحران و حوادث آمادگی کامل را داشته باشند و همه ظرفیت‌ها و امکانات دستگاه‌ها را بسیج کنند و در جاهایی که امکان آب گرفتگی وجود دارد قبل از بارش شدید، مسیرها را پاک‌سازی و بازگشایی کنند و پیش‌بینی‌های لازم صورت گیرد تا آب وارد منازل مردم نشود.

عضو مجمع نمایندگان فارس افزود: درست است که شرایط کرونایی و بحرانی است و همه باید در خانه بمانند اما عده‌ای نیز هستند که باید به‌واسطه حرفه‌ای که دارند بیرون از منزل باشند، پس باید ادارات و دستگاه‌های خدمات‌رسان پای کار باشند تا به مواقع بحران سریع وارد عمل شوند.

در ادامه درخصوص آب گرفتگی در شهرهای مختلف استان و شهر شیراز با مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس  نیز تماس گرفتیم که رحیم آزادی تنها به یک توضیح کوتاه بسنده کرد و گفت: البته که این یک امر طبیعی است وقتی شدت بارش زیاد باشد مسلما هم رودخانه‌ها طغیان می‌کنند هم مسیل‌ها پر آب می‌شود و هم در شهرها معابر عمومی دچار آبگرفتگی شده و منجر به ایجاد مشکل در خیابان‌ها می‌شود.

گرچه مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس در ادامه عنوان کرد: تاکنون با وجود بارندگی‌های شدید در شهرستان‌های استان خسارتی اعلام نشده، اما باید دید خسارتفقط زمانی قابل قبول است که آب وارد منازل مسکونی شود؟ مگر نه این است که روز گذشته در بیشتر نقاط استان و شهر شیراز شاهد آب‌گرفتگی و سیلاب‌های روان بودیم که باعث شد هم تردد برای شهروندان با مشکل مواجه شود و هم عده‌ای از هم استانی ها از گیر افتادن در میان این روان آب‌ها و خرابی خودروهای خود گلایه‌مند باشند؟

وی در پاسخ به این سوال شیرازه که طبق نظر کارشناسان شهری کانال‌های در نظر گرفته شده برای بارندگی ظرفیت بارش‌های شدید را ندارد در این خصوص چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟، اظهار کرد: این امر به ساختار شهر و زیرساخت‌های شهری برمی‌گردد که باید آمادگی هر نوع حوادثی را داشته باشد و زمانی که مسوولان شهرداری این مسئله را تایید می‌کنند پس باید به دنبال رفع نواقص هم باشند و متولیان امر باید پیگیری کنند تا مشکل مرتفع شود.

و سخن آخر اینکه؛ هرچند بحران ممکن است در هر نقطه‌ای واقع شود، اما وقتی شهرداری همه‌چیز را امن و امان معرفی می‌کند و مدیریت بحران هم ایراد را از مناسب‌نبودن زیرساخت‌های شهری می‌داند این سوال و ابهام همچنان باقی است که در برهه کنونی با مدیریت بحران مواجه هستیم یا بحران مدیریت!

انتهای پیام/ س/ م

نظرات بینندگان