کد خبر: ۱۴۳۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۱۹ آذر ۱۳۹۹
نماینده شیراز در سلسله نشست‌های مجازی خانه ملت؛

بودجه۱۴۰۰ شکننده است/ جهت‌گیری فعالیت‌های دولت به سمت مذاکره و برجام۲ است

رئیس مجمع نمایندگان شیراز و زرقان در مجلس گفت: جهت‌گیری و سمت‌و‌سوی فعالیت‌ها و کارهای دولت به سمت مذاکره و کشاندن کشور و مردم به سمت برجام ۲ است که این نگاه دولت را در تدوین بودجه می‌توان مشاهده کرد.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، دومین برنامه از سلسله نشست‌های خانه ملت با  حضور جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان و عضو کمسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به صورت مجازی توسط شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور برگزار شد.
 
در این نشست لایحه بودجه ۱۴۰۰ و مسائل ملی و استانی بررسی شد که در آن دانشجویان به طرح سوالات و مطالبات خود پرداختند.

جعفر قادری عضو کمسیون برنامه و بودجه مجلس در مورد لایحه بودجه۱۴۰۰اظهار داشت: در ماهیت این بودجه بیش از ۴۰ درصد از منابع وابسته به درآمد های نفتی و فقط ۲۹ درصد درآمدها از درآمدهای مالیاتی بوده که نسبت پایینی است. 

وی با بیان اینکه با این بودجه نفتی، اتکا به منابع مالیاتی کمتر شده و اشکال جدی به آن وارد است، افزود: از این نظر که بخش قابل توجهی از منابع را از طریق استقراض از مردم تامین می کند که موجب استقراض از بانک مرکزی می شود و افزایش پولی، نقدینگی و نرخ تورم را به دنبال دارد و بیشترین آسیب هم در این جریان متوجه قشر کم درآمد و حقوق بگیر جامعه می شود. 

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: رشد وابستگی به نفت، کاهش سهم درآمدهای مالیاتی و فرض خوشبینانه دولت مبن بر صادرات روزانه بین یک میلیون تا ۲.۳ میلیون بشکه نفت در شرایط تحریم یک فرض واقعی نیست و مشکلات جدی را متوجه کشور می کند.

قادری با اشاره به ایرادات و مشکلات جدی بودجه سال آینده، آن را شکننده برشمرد و تصریح کرد: عدم تحقق هر مورد از منابع درآمدی دولت را ناچار می کند که از طریق اسناد خزانه ای یا استقراض از مردم کسری هایش را تامین کند. 

وی بیان داشت: دولت مسیری را که برای تامین منابع در بخش عدم فروش نفت پیش بینی کرده، انتشار اوراق سلف نفتی است که در همان جلسه سران قوا مورد مخالفت رئیس و نمایندگان مجلس قرار گرفت و عملا ادامه پیدا نکرد اما همان مورد مخالفت دوباره در بحث لایحه بودجه هم آمده از این رو مجلس نمی تواند با این لایحه موافقت کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در مورد اقدامات مجلس در اصلاح لایحه بودجه گفت: مجلس طرحی را در دستور کار دارد و بند هایی از آن را مصوب کرده که در حقیقت طرح برخی احکام لازم برای تدوین بودجه های سالیانه بوده و اشاره ای به ساز و کار های اقتصاد مقاومتی، کاهش وابستگی به درآمد های نفتی، جلوگیری از خام فروشی، بحث توزیع عادلانه منابع بودجه ای و درآمد های آن، بحث تکیه و تاکید بر مالیات ها به ویژه مالیات های بر مصرف، شفافیت بودجه، کاهش سهم دولت که متاسفانه در لایحه دولت نادیده گرفته شده است و موجب رد آن در مجلس می شود و پس از اصلاح توسط دولت، دوباره به مجلس برگردد.

قادری ادامه داد: جهت گیری و سمت و سوی فعالیت ها و کار های دولت به سمت مذاکره و کشاندن کشور و مردم به سمت برجام دو است که این نگاه دولت را در تدوین بودجه می توان مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه مجلس با بحث فروش اوراق سلف نفت مخالفت کرد و دولت دوباره آن را در لایحه بودجه آورد، افزود: این بدان معنا است که  برای پاسخگویی به نیاز مردم راهی جز فروش نفت نداریم و برای این اقدام هم باید سمت مذاکره و برجام های بعدی رفت که این نگاه در عملکرد دولت در تدوین بودجه  مشاهده می شود.

رئیس مجمع نمایندگان شیراز و زرقان در مجلس، رابطه با آمریکا را مضر عنوان و خاطر نشان کرد: متاسفانه آمریکا صداقت خود را در این رابطه نشان نداده و به حداقل های مذاکره پایبند نبوده از این رو توجیهی برای مذاکره با آمریکا یا تن دادن به قرارداد وجود ندارد.

قادری با بیان اینکه با ورود به مذاکرات و توافق و برگ برنده خود را یکی پس از دیگری از بین برده و تعهداتی برای خودمان ایجاد می شود اضافه کرد: طرف مقابل به تعهدات خود پایبند نبوده به ویژه کشوری که نقش غالب را دارد و با توجه به جایگاه آمریکا، می تواند اراده خود را بر کشور ها تحمیل کند و این موجب می شود که دیگران جرات عمل به تعهدات خودشان نسبت به ما را نداشته باشند.

وی تصریح کرد: باید به مسائل داخلی خودمان پرداخته و در صورت بی توجهی به مذاکرات، خیلی از مسائل و مشکلات حل می شود.

نماینده شیراز و زرقان در مجلس با اشاره به ابزارهای نظارتی مجلس گفت: در مجلس، استیضاح رئیس جمهور رای بالایی هم می آورد اما آیا در این شرایط استفاده از ابزار استیضاح و طرح سوال از رئیس جمهور صلاح است؟ چرا که  این ها مباحثی است که فقط به خود مجلس ارتباط پیدا نمی کند و باید با هماهنگی مجموعه های دیگر، مجموعه حاکمیت نیز به این جمع بندی برسد و شاید مصلحت جامعه را در چیز های دیگری ببینند. 

قادری با اشاره به ماه‌های پایانی دولت اظهار داشت: مصلحت اندیشی ها و محدودیت زمان که وجود دارد و نگرانی از ساز و کار های معیوب در قانون مانند اجازه به رئیس جمهوری برای اداره وزارتخانه توسط سرپرست در زمان استیضاح وزیر، کار وزارت خانه را با مشکل روبرو کند و این تغییر و تحولات پی در پی می تواند مشکلاتی را ایجاد کند از این رو در شرایط فعلی از ابزار های برنده خود در مجلس نمی توانیم استفاده کنیم و از ابزار های دیگری استفاده کرده ایم.

وی مصلحت اندیشی را عامل عدم استیضاح رئیس جمهور دانست و افزود: جامعه شاید انتظار استفاده مجلس از ابزارهای برنده خود را داشته باشد اما به دلیل برخی مصلحت اندیشی ها که شاید درست هم باشد، این اتفاق نمی افتد چرا که  برجسته شدن اختلافات سیاسی در کشور در شرایط فعلی، دشمن را ترغیب به افزایش فشارها به کشور می کند از این رو عدم انجام برخی از کارها در مجلس نشانه ناتوانی آن نبوده بلکه به دلیل  مصلحت اندیشی  و نگرانی که بدتر شدن اوضاع کشور است. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در رابطه با سازماندهی کارتن خواب ها بیان داشت: کاستی ها و خلاء هایی در قانون مربوط به ساماندهی کارتن خواب ها به دلیل نبود متولی این قضیه وجود دارد که در این فاصله 6 ماهه 45 تا طرح اصلاح قانون داشته ام و با صحبتی که با آقای نجابت دیگر نماینده شیراز و زرقان داشتیم قرار شد با ایشان خلاء های قانونی را در این رابطه پر کنیم. 

قادری در رابطه با طرح مالیات بر عایدی سرمایه و خانه های خالی گفت:  مالیت بر خانه های خالی که در مجلس مصوب شد و چندین مرتبه  بین مجلس و شورای نگهبان رفت و برگشت داشت و آخرین ایرادات شورای نگهبان هم مرتفع شد و دوباره دوباره شورای نگهبان رفت و منتظر نظر نهایی هستیم.

وی بیان داشت: برای مالیات بر عایدی سرمایه بک بحث پیچیده ای بوده و اولی تر این است که دولت لایحه بیاورد ولی دولت لایحه ای نمی آورد و مجلس هم با توجه به ساز و کار هایی که در آن وجود دارد شاید طرح پخته ای از آن بیرون نیاید.

این استاد دانشگاه با انتقاد از سرعت عمل پایین تصریح کرد: با این سرعت و این دقت ما به جایی نمی رسیم و باید فرآیند ها را در مجلس اصلاح کنیم و در عین حال طرح مالیات بر عایدی سرمایه در کمسیون مصوب شده و قرار است در صحن مجلس آورده شود.

قادری در مورد قانون جمعیت گفت: قانون جمعیت و تعالی خانواده که بخشی از مشکلات قوانین قبلی را مرتفع می کند الان اصل هشتاد و پنجی شد و مجلس می تواند به صورت موقت وضع قوانین را به کمسیون ها واگذار کند و در کمسیون مشترک در حال بررسی است.

وی از جمع بندی قانون جمعیت و تعالی خانواده و ارسال آن به شورای محترم نگهبان در آینده نزدیک خبر داد و افزود: در صورت تایید، طرح به مدت 4 یا 5 سال به صورت آزمایشی اجرا می شود که در آن سعی کردیم ایرادات و اشکالات قانون تسهیل ازدواج حل شود و فرزند آوری و ازدواج را تسهیل کند.

انتهای پیام/ ح/ م

برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان