کد خبر: ۱۴۳۴۸۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۲۰ آذر ۱۳۹۹
مدیر حوزه علمیه استان فارس در گفتگو با «شیرازه»:

آیت‌الله یزدی اهل مماشات در مسائل مربوط به انقلاب نبود/ از یاری امام(ره) این عالم ربانی در پیروزی انقلاب تا روشنگری در فتنه

مدیر حوزه علمیه استان فارس با بیان اینکه مهم‌ترین صفت بارز آیت‌الله یزدی صراحت در گفتن کلام حق بود. گفت: این علامه بزرگوار در مسائلی که ماهیت انقلاب در میان بود ولو اینکه خودشان را در معرض حملات دشمن قرار می‌دادند، اما اهل مماشات نبودند و حرف حق را صریح و بی کم و کاست می‌زدند.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد استوار میمندی مدیر حوزه علمیه استان فارس در گفتگو با این رسانه و تسلیت درگذشت آ‌یت‌الله یزدی، این عالم ربانی را شخصیت فقیهی دانست که عمر خودش را در راه مجاهدت صرف کرده است. ایشان دبیری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عضویت مجلس خبرگان رهبری، عضویت در شورای نگهبان و دیگر جایگاه‌های کلیدی را آیت الله یزدی به عهده داشت.

آیت‌الله یزدی اهل مماشات در مسائل مربوط به انقلاب نبودند/ از یاری امام(ره) این عالم ربانی در پیروزی انقلاب تا روشنگری در فتنه

وی با عنوان اینکه نقش آیت‌الله یزدی در مبارزه با رژیم پهلوی و به ثمر رسیدن انقلاب، یک نقش اساسی بود، اظهار داشت: سخنرانی‌های روشنگرانه ایشان در محافل طلبه‌های شهر قم، باعث شد تا از ایشان به عنوان یک شخصیت ممتاز در تاریخ یاد شود. آنچه ایشان را ممتاز می‌کند، بصیرت، قاطعیت و شجاعت ایشان بود. این سه ویژگی سبب شد که ساواک به شدت از شص آیت‌الله یزدی واهمه داشته باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین استوار با اشاره به فعالیت‌های دوران انقلاب آیت‌الله یزدی، بیان کرد: مردم ایشان را پناهگاه خودشان می‌دانستند.پسر ایشان نقل می‌کردند که در اواخر دوره پهلوی که حضرت امام خمینی (ره) فرار سربازان از پادگان‌ها را داده بودند، سربازان پس از فرار به خانه آیت‌الله یزدی مراجعه و اسلحه خودشان را تحویل می‌دادند. بازاریان و اصناف لباس عادی برای سربازان فراهم کرده بودند تا تغییر لباس دهند و همراه مردم شوند. زیر زمین منزل آیت‌الله یزدی آن زمان محل نگهداری اسلحه‌ها شده بود و ایشان برای حفظ امنیت و پناه سربازان این کار را انجام داده‌اند، این کار نشان دهنده اوج خدا ترسی و دیگر نترسی ایشان بود.

به گفته مدیر حوزه‌ علمیه استان فارس، مهم ترین صفت بارز این علامه بزرگوار، صراحت در گفتن کلام حق بود. در مسائلی که ماهیت انقلاب در میان بود ولو اینکه خودشان را در معرض حملات دشمن قرار می‌دادند، اما اهل مماشات نبودند و حرف حق را صریح و بی کم و کاست می‌زدند.

وی تصریح کرد: آیت‌الله یزدی در مسئولیت‌های گوناگون خدمات بسیار ارزنده ای را نسبت به انقلاب داشتند. در مقطعی که دشمن به حاشیه سازی در خبرگان امید بسته بود، آیت‌الله یزدی به عنوان مجلس خبرگان ورود کردند و یک تیری را به سمت دشمن انداختند. این عالم را وقتی در مسئولیت هایشان و چه در حوزه و دیگر جایگاه های دیگر بررسی میکنیم، شاهد هستیم که پایگاه مستحکمی را برای انقلاب و جریان انقلابی ایجاد می نمودند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین استوار با عنوان اینکهدیدگاه آیت‌الله یزدی نسبت به جایگاه ولی فقیه، یک دیدگاه ممتاز بود، افزود: پس در خطبه نماز جمعه تهران این مسئله را که خمس و وجوهات شرعیه در عصر غیبت باید به ولایت فقیه برسد‌، را مطرح کردند. یعنی در بین فقها و سبزوار تر نسبت به بقیه، کسی است که ولایت امر جامعه اسلامی را برعهده گرفته و آن ولی فقیه است. این دیدگاه خلاف مشهور است اما ایشان برای تقویت ولایت فقیه حتی مبانی علمی خودشان را مبتنی بر این جایگاه قرار داده بودند. شاهد هستیم که آیت الله یزدی از لحاظ سنی بزرگتر از رهبر انقلاب بودند اما در تواضع و ولایت پذیری الگوی بسیاری از افراد شدند.

بنا به اعتقاد این مقام حوزوی؛ نمونه بصیرت آیت‌الله یزدی را می توان در فتنه سال ۸۸ دید که ایشان در دفاع از رای مردم، دموکراسی، قانون اساسی و ولایت فقیه سکوت و کوتاهی نکردند و به میدان آمده و عمار وار به روشنگری پرداختند.

وی خاطرنشان کرد: بعضی از شخصیت‌های بزرگی که از ارکان انقلاب بودند، بعضاً در فتنه سکوت و یا همراهی کردند، آیت‌الله یزدی در مقابل آن‌ها موضع‌گیری کرد. همین موضوع باعث شد که با هجمه و جریان رسانه‌ای آن‌ها مواجهه شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین استوارشخصیت آیت‌الله یزدی را بی بدیلی توصیف کرد و اظهار داشت: در عین حالی که ایشان در اوج قاطعیت و شجاعت بودند، در همان حال اوج تواضع، ادب و خشوع نسبت به مومنین و بزرگان را داشتند. استاد ما آیت‌الله شب زنده‌دار نقل می کردند که وقتی وارد شورای نگهبان شدم و بیشتر با یکدیگر صحبت کردیم ارادتم نسبت به ایشان چند برابر شد.

مدیر حوزه‌ علمیه استان فارس بیان کرد: تعبیر استاد ما پس از ملاقات با ایشان این بود که آیت‌الله یزدی ذره‌ای هوای نفس نداشت و آنچه که انجام می‌داد برای رضایت خدا بود و تا لحظه مرگ نیز بر این موضوع ثابت قدم ماند.

انتهای پیام/ ح / م

نظرات بینندگان