کد خبر: ۱۴۳۵۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۴ - ۲۳ آذر ۱۳۹۹
تحلیلگر سیاست خارجه مطرح کرد؛

همواره شاهد حالت تناقض و زیگزاگی در سیاست خارجی ترکیه هستیم/ سخنان اردوغان بی‌ارتباط با جلب‌نظر ملی‌گرایان ترکیه در انتخابات آینده نیست

غلامرضا صفرپور، تحلیلگر سیاست خارجه در گفتگو با «شیرازه» با بیان اینکه سخنان اردوغان بی‌ارتباط با جلب نظر ملی‌گرایان ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری آینده نیست، گفت: در این سخنان یک پوششی به خاطر بحران‌های داخل این کشور است که از سال ۲۰۱۳ در این کشور با اعتراضات در استانبول کلید خورد و با کودتای نافرجام در این کشور هم ختم شد.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، یکی از طراحی‌های اسرائیل برای کم کردن موج فشار خشم و نفرت از این رژیم ایجاد چالش‌های بین همسایگان ایران است؛ از همین سوی، اردوغان که در گذشته و در ماجراهایی مانند بحران سوریه و حمایت از تروریست‌های داعش، بارها نشان داده که علی‌رغم مواضع شفاهی علیه اسرائیل عملا در خدمت منافع رژیم صهیونیستی است، با اظهارات خصمانه علیه تمامیت ارضی ایران عملا در پی ایجاد یک تنش صوری و بی‌اساس میان آذربایجان، ترکیه و ایران است.

همواره شاهد حالت تناقض و زیگزاگی در سیاست خارجی ترکیه هستیم/ سخنان اردوغان بی‌ارتباط با جلب‌نظر ملی‌گرایان ترکیه در انتخابات آینده نیست

در همین راستا، غلامرضا صفرپور در گفتگو با شیرازه  با بیان اینکه سیاست خارجی ترکیه یک سیاست پایدار و با دوامی در منطقه نبوده و ما همواره شاهد حالت تناقض و زیگزاگی در سیاست خارجی ترکیه هستیم، گفت: چنانچه می‌بینیم یک روزی طیب اردوغان به رژیم صهیونیستی اعتراض و با آنها مخالفت می‌کند و حتی اخیرا به عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی از جمله امارات و بحرین به شدت اعتراض کرده اما از طرفی دیگر زمینه‌ساز حضور رژیم صهیونیستی در منطقه قره‌باغ و آذربایجان و در کنار مرزهای جمهوری اسلامی می‌شود.

وی افزود: یک روز نفت‌های به غارت رفته عراق از سوی داعش توسط ترکیه خریداری می‌شود و حتی ترکیه به شمال عراق حمله و تجاوز می‌کند و از روز دیگر  با ایران و روسیه در بحث حل و فصل مسائل سوریه نشست برگزار می کند، یک بار خودش را به عنوان ضد داعش مطرح می‌کند از طرف دیگر با تروریست‌ها در سوریه هماهنگ می شود و حمله به سوریه را انجام می دهد.

این تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه از طرفی نیز وارد لیبی می‌شود و می‌خواهد خود را در مقابل کشورهایی مثل عربستان و آمریکا نشان دهد، عنوان کرد: به خاطر چنین وضعیتی است که گفته می شود سیاست خارجی ترکیه یک سیاست یکپارچه و هماهنگ و منسجم نیست.

صفرپور در رابطه با اظهارات اخیر و به اصطلاح شعر خوانی اردوغان در رژه نظامی در باکو که با یک ادبیات اختلاف انگیز و به نوعی توهین آمیز صورت گرفت، اظهار کرد: طبیعی است که او با چنین کاری اهدافی را دنبال می‌کند و  به دنبال به نوعی رهبری ترک هاست و نو امپراتوری عثمانی را یدک می کشد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه سخنان اردوغان بی ارتباط با جلب نظر ملی‌گرایان ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری آینده نیست، گفت: در این سخنان یک پوششی به خاطر بحران‌های داخل این کشور است که از سال ۲۰۱۳ در این کشور با اعتراضات در استانبول کلید خورد و با کودتای نافرجام در این کشور هم ختم شد.

همواره شاهد حالت تناقض و زیگزاگی در سیاست خارجی ترکیه هستیم/ سخنان اردوغان بی‌ارتباط با جلب‌نظر ملی‌گرایان ترکیه در انتخابات آینده نیست

به گفته این کارشناس سیاست خارجه؛ اردوغان حتی در حزب حاکم، حزب عدالت و توسعه هم با بحران حزبی مواجه شد و به خاطر همین رویکرد ها و سیاست خارجی تناقض آمیز اردوغان، افرادی مثل داوود اوغلو و عبدالله گل هم منتقدان جدی سیاست‌های اردوغان هستند.

صفرپور با بیان اینکه نباید از کنار این مسئله ساده‌انگارانه و با سهل‌انگاری عبور کرد و باید هم به ترکیه و هم به مقامات آذربایجانی تذکر و هشدار جدی داد، تصریح کرد: گرچه وزیر امورخارجه و سخنگوی وزارت امور خارجه، سفیر ترکیه را احضار کردند و تذکرات لازم را دادند و نمایندگان استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل و همچنین نمایندگان رهبری در استان‌های شمالی نیز اعتراضات خود را اعلام کرده‌اند اماحضور پر رنگ و اعتراض مردم در استان‌های شمالی نشان‌دهنده عمق این اختلاف انگیزی اردوغان است.

این تحلیلگر سیاست منطقه همچنین عنوان کرد: این شعر اردوغان یک روز بعد از ملاقات وزیر امورخارجه آذربایجان با مقامات ایران بوده و این امر نشان می دهد وی به دنبال این است که یک اختلاف افکنی و تفرقه بین کشورهای منطقه از جمله ایران و آذربایجان ایجاد کند.

صفرپور در پایان این گفتگو تاکید کرد: ما نباید به سادگی از کنار این مسئله عبور کنیم و باید تذکرات لازم را به هر دو کشور داد و باید طیب اردوغان در این قضیه حتماً از ملت شریف ایران عذرخواهی کند.

انتهای پیام/ س / م
نظرات بینندگان