کد خبر: ۱۴۳۵۲۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۹ - ۲۳ آذر ۱۳۹۹
آوای آرامش/ از دردودل تا مشاوره آرامش پلیس فارس؛ ۶-

زنی كه فريادش خاموش ماند

زن موضوع را اين طور گفت: درسم را نخواندم و كلاس دوم دبيرستان ترك تحصيل كردم و با اين مرد ازدواج كردم، حدودا پنج سال از اين ازدواج می‌گذرد اما در اين مدت آب خوش از گلويم پایين نرفته است، شوهرم مرا مورد تهديد، ضرب و شتم و توهين قرار می‌دهد.

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، زن و مرد جوان با سروصداي بلند و داد و فرياد وارد مركز مشاوره پليس فارس شدند. به نظر مي‌رسيد يك رقابت بزرگ بين آنها حاكم است و هركدام بايد چيزي مي‌گفت و ديگري ملزم به پاسخگويي بود. كبودي صورت زن توجه همه را به خود جلب مي‌كرد. مرد هم صورتش برافروخته و در حال انفجار بود.

يكي از مشاورين مركز مشاوره با آن‌ها صحبت كرد و علت حضورشان در مركز مشاوره را جويا شد.

زن جوان گفت: من از دست شوهرم فرار كرده‌ام، آنقدر مرا كتك می‌‌زند كه به اينجا آمده‌ام ببينم بايد چه كار كنم؟ مرد در جوابش گفت: من بالاخره تو را رام مي‌كنم فكر كردي كه به اينجا آمدی ديگر كاري با تو ندارم.

مشاور آ‌نها را به سمت اتاق مشاوره هدايت كرد و با هريك از زوجين به صورت انفرادي شروع به صحبت كرد.

زن موضوع را اين طور بيان كرد كه «درسم را نخواندم و كلاس دوم دبيرستان ترك تحصيل كردم و با اين مرد ازدواج كردم. حدودا پنج سال از اين ازدواج می‌گذرد اما در اين مدت آب خوش از گلويم پایين نرفته است. شوهرم مرا مورد تهديد، ضرب و شتم و توهين قرار می‌دهد.

خيلي اوقات تا كوچكترين حرفي بزنم كتك مي خورم، بعضي مواقع حتي در حضور جمع مرا تهديد مي كند يا مورد تمسخر و ناسزا قرار مي دهد. البته شغلش طوري است كه اكثر اوقات در خانه نيست ولي اگر باشد ما همين برنامه را داريم و من هميشه دعا مي كنم هيچ گاه باز نگردد.»

در ادامه مشاور با شوهر اين زن شروع به صحبت كرد و وي گفت : «همسر من خيلي سركش است، نمي فهمد كه رئيس كيست؟ روي حرف من حرف مي زند، اما من كوتاه نمي آيم، آنقدر او را مي زنم كه آدم شود و حد و حدود خودش را بداند.»

مشاور كمي با او صحبت كرد و شرايط قانوني كه ممكن است در اثر ضرب و شتم همسر براي او ايجاد شود را توضيح داد. مرد كمي آرام شد و گفت: من از اول زندگي ام سختي كشيده ام، خب حالا كه ازدواج كرده ام انتظار دارم همسرم حرف مرا گوش كند. 6 ساله بودم كه مادرم در يك تصادف كشته شد. پدرم بعد از چندماه از فوت مادرم دوباره ازدواج كرد. البته قبل از فوت مادرم هم رابطه خوبي بين او و پدرم وجود نداشت، اكثر اوقات با هم اختلاف داشتند و كارشان به كتك كاري مي كشيد.

بعد از ازدواج مجدد پدرم، اوضاع بدتر هم شد، پدرم هيچ اهميتي به من و برادرم كه 2 سال از من كوچكتر بود نمي داد و مرتب ما را مورد تنبيه قرار مي داد يا اينكه ما را از امكانات مورد نيازمان محروم مي كرد. تا دوران راهنمايي بيشتر درس نخواندم. بعد از ترك تحصيل شروع به كار كردم، هر كاري انجام مي دادم. در اين دوران با دوستاني آشنا شدم كه مشروبات الكلي را به من معرفي كردند و من هم مرتب استفاده مي كردم. من اكثر اوقات در خانه نيستم. پنج سال پيش وقتي براي خواستگاري همسرم رفتم از او خواستم فقط به من چشم بگويد ولي او اصلاً زير بار حرف هاي من نمي رود، من هم عصباني مي شوم و او را كتك مي زنم.

تجزيه و تحليل و نظر مشاور:

عليرضا ملايی، كارشناس مركز مشاوره پليس فارس نوشت: يكي از عوامل زمينه‌ساز كه باعث خشونت ميان زوجين شده است عدم بلوغ رواني و ناپختگي شخصيت همسر اين زن بوده است. اگر نيازهاي مختلف انسان در طول مراحل زندگي تامين نشود سلامت روان و تعادل فرد در معرض خطر قرار خواهد گرفت. عدم توجه به نيازهاي فرزندان (جسماني و رواني) موجب عدم تعادل مي شود در نتيجه بيشتر احتمال بروز اختلالات رواني- اجتماعي وجود خواهد داشت.

با بررسي شرايط اين دو نفر مشاهده مي‌شود عدم توجه به نيازهاي مرد در دوران كودكي و نوجواني، او را از نظر شخصيتي و روانشناختي، فردي حساس و زودرنج كرده كه كمتر مي تواند استرس و ناكامي هاي مختلف زندگي فردي، خانوادگي و اجتماعي را تحمل كند. علاوه بر اين همسر اين مرد به دليل فقدان مهارت هاي ارتباطي و اجتماعي، فردي پرخاشگر و خشونت طلب است و مرد براي رسيدن به اهداف خود، ناخودآگاه از خشونت استفاده مي‌كند.

از عوامل ديگر مي‌توان به فقر عاطفي و روش تربيتي خانواده در دوران كودكي اشاره كرد. محروميت از محبت، بعد عاطفي شخصيت افراد را ضعيف مي‌كند و او را در برقراري ارتباطات اجتماعي با ديگران ناتوان مي كند. همچنين مي توان مشاهده و تجربه خشونت اين مرد در خانواده پدري‌اش را مورد توجه قرار داد زيرا خشونت وي نوعي رفتار آموخته شده است و فراگيري خشونت تحت شرايط و در دوران كودكي است.

همچنين استفاده از مواد و مشروبات الكلي نيز مي تواند يك عامل مهم در عدم كنترل رواني فرد باشد.

راهكارهاي پيشگيرانه:

برطرف كردن نيازهاي جسماني و رواني فرزندان توسط خانواده

حمايتگري و پشتيباني خانواده از فرزندان

در صورت وجود اختلاف و تعارض بين والدين، هرگز نبايستي در مقابل فرزندان با يكديگر مشاجره كرد و يا درگير شد.

به فرزندان آموزش داده شود در تمام مراحل زندگي كه با مشكل مواجه مي شوند از تمام منابع حمايتي و اجتماعي استفاده كنند.

آموزش مهارت كنترل خشم به فرزندان در مواقع ناكامي

آموزش مهارت هاي ارتباطي و اجتماعي به زوج هاي جوان

شناخت دادن در مورد اثرات سوء مصرف مواد مخدر يا مشروبات الكلي بر سلامت روان افراد

آوای آرامش را در شیرازه دنبال کنید.

انتهای پیام/ م

نظرات بینندگان