کد خبر: ۱۴۳۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۷ - ۲۴ آذر ۱۳۹۹
رئیس بسیج جامعه پزشکی فارس تصریح کرد؛

فعالیت ۳تیم مراقبتی، نظارتی و حمایتی در طرح شهید سلیمانی/ محدودیت‌های سخت‌گیرانه پیش و بعد از شب یلدا اعمال شود

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی فارس به تشریح جزئیات اجرای طرح سپهبد شهید سلیمانی، در مبارزه با کووید۱۹ در استان فارس پرداخت و گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا در استان فارس مجموعه بسیج و سپاه به خوبی پای کار آمدند و کنار دانشگاه علوم پزشکی و خیرین، گروه‌های جهادی و مردم اقدامات خوب و قابل قبولی را ارائه کردند.
به گزارش سرویس سلامت شیرازه، فرخ بهارلویی امروز در یک نشست خبری به تشریح جزئیات اجرای طرح سپهبد شهید سلیمانی، در مبارزه با کووید۱۹ در استان فارس پرداخت و گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا در استان فارس مجموعه بسیج و سپاه به خوبی پای کار آمدند و کنار دانشگاه علوم پزشکی و خیرین، گروه‌های جهادی و مردم اقدامات خوب و قابل قبولی را ارائه کردند.

وی با بیان اینکه در کنار همه اقدامات، کار وسیع‌تری که توسط بسیج جامعه پزشکی انجام شد، این بود که از ابتدای کرونا تاکنون چهار تفاهم‌نامه بین سپاه و دانشگاه علوم پزشکی منعقد شده است، افزود: توانستیم از طریق این تفاهم‌نانمه‌ها کمک‌های خوبی هم به لحاظ بهداشتی و هم درمانی به بیمارستان‌ها ارائه دهیم تا حدی‌که در روزهای اخیر اعلام شدفعلا ظرفیت نیروهای جهادی تکمیل است و نیروی جدید نفرستید.

رئیس بسیج جامعه پزشکی فارس با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب از موج سوم بیماری کرونا تاکید به ورود جدی‌تر سپاه و بسیج در این راستا داشته‌اند، افزود: به همین خاطر هیئت اندیشه‌ورز بسیج جامعه پزشکی کشور تصمیم به آسیب‌شناسی و شناسایی خلأها گرفت تا بدون اینکه خللی در مدیریت درمان وزارت بهداشت ایجاد شود هم‌افزایی انجام شود، لذا متوجه شدند که در دو حوزه کمتر به این بیماری توجه شده است تا قطع زنجیره انتقال ویروس صورت گیرد.

بهارلویی ادامه داد: بنابراین در یکم آذر ماه سال جاری با حضور استاندار، فرمانده سپاه استان و رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز از طرحی به نام طرح شهید حاج قاسم سلیمانی رونمایی شد که طبق این طرح، بیمارانی که کرونا مثبت هستند را شناسایی کرده از آغاز برای آنان اقدامات لازم انجام می‌شود، همچنین افراد و اعضای خانواده را که با آنها در تماس بودند را شناسایی و غربالگری می‌کنیم تا اگر شخصی در محل کار، منزل یا جای دیگری از شخص مبتلا، بیماری را دریافت کرده تحت مراقبت قرار گیرد تا زنجیره انتقال قطع شود.

وی اظهار کرد: در همین راستا عده‌ای که می‌توانند و شرایط قرنطینه در منزل دارند را با تذکرات بهداشتی و درمانی و رعایت شرایط قرنطینه در منزل تحت مراقبت قرار می‌دهیم و آن‌هایی که مشکلاتی دارند که قادر به در خانه ماندن نیستند را به قرنطینه‌های محلی که می‌تواند حسینه، مسجد ورزشگاه و نظایر آن باشد، هدایت می‌کنیم.

رئیس بسیج جامعه پزشکی فارس با اشاره به اینکه در مرحله نخست باید قبل از مراجعه بیمار به مراکز درمانی با شناسایی بیمار، اطرافیان و محل‌های تردد ورود کنیم، افزود: مرحله بعد بیمارانی که دوره درمان خود را در بیمارستان طی کرده بودند، با وجود اینکه همچنان ناقل هستند، رها شده‌اند و با وارد شدن به محیط‌های اجتماعی امکان انتقال به دیگران را افزایش داده‌اند که طبق این طرح با بیمار تماس گرفته، توصیه و آموزش‌های لازم به فرد داده می‌شود که دوران نقاهت را به خوبی پشت سر بگذارد، لذا با تکمیل و انجام این دو زنجیره از مراجعه مجدد به مراکز درمانی جلوگیری و بار ورودی به بیمارستان‌ها کمتر می‌شود.

بهارلویی با بیان اینکه در طرح شهید سلیمانی سه تیم مراقبتی، نظارتی و حمایتی ما را همراهی می‌کنند، گفت: تیم مراقبتی دو گروه غیر تخصصی و تخصصی هستند که در گروه غیر تخصصی افراد بسیجی ما در محلات شناسایی و تماس با بیمار را برعهده دارند همچنین برای اجرای این طرح در فارس، محلات به ٨٦٢ بلوک تقسیم شده و کار در حال مدیریت است و تیم‌ها بنا به نیاز هر محله قابل تغییر است.

وی ادامه داد: فرماندهی این تیم‌ها را در هر محله، رئیس پایگاه و حوزه مقاومت بسیج و مرکز جامع سلامت هر محل به صورت مشترک برعهده دارند که فرماندهی فنی بر عهده مراکز جامع سلامت و فرماندهی عملیاتی بر عهده مسئولین پایگاه‌ها و حوزه‌های مقاومت سپاه در محلات گذاشته شده است.

این پزشک مدافع سلامت افزود: عده‌ای هستند که به لحاظ اقتصادی در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برند و با قرنطینه شدن مایحتاج روزانه هم ندارند لذا تیم حمایتی ما با شناسایی این افراد علاوه بر کمک در درمان آن‌ها، کمک‌های مومنانه را به صورت هوشمندانه به سمت این خانواده‌ها سوق می‌دهد.

بهارلویی به تیم سوم که نظارتی است هم اشاره کرد و افزود: این تیم با کمک همکاران بخش معاونت بهداشتی بر اماکن پر تردد نظیر مغازه‌ها و پاساژها نظارت می‌کنند تا پروتکل‌های بهداشتی به خوبی رعایت شده باشد.

به گفته رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی فارس تاکنون به ۱۷۸۹ بیمار کرونایی توسط این تیم‌ها سرکشی انجام شده است، همچنین بیش از ١٥ هزار تماس تاکنون با بیماران انجام شده و بیش از ٩٥ درصد بیماران سیر طبیعی را طی کرده‌اند.

بهارلویی به تشکیل ٥٣٥ تیم نظارتی برای اجرای این طرح در استان هم اشاره و بیان کرد: تاکنون ١٨٣٨ مرکز مورد بازرسی این تیم‌ها قرار گرفته است.

وی تعداد افراد فعال در اجرای این طرح را ۶ هزار و ۸۰۰ بسیجی عنوان کرد و افزود: به واسطه اجرای این طرح، تعطیلی‌های به موقع و افزایش سطح آگاهی مردم شاهد کاهش تعداد مبتلایان، بستری و فوتی‌ها طی سه هفته اخیر هستیم و لیست انتظار بیمارستان‌های فارس اکنون به صفر رسیده است.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان فارس در ادامه گفت: این طرح را در استان فارس بومی‌سازی کرده و در حال اجرا هستیم و این طرحی کامل و جامع در راستای مبارزه با شیوع بیماری کرونا است.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی فارس با تاکید بر اینکه  قطع زنجیره انتقال نیازمند همراهی مردم است، خواستار اعمال محدودیت‌های سخت‌گیرانه، پیش و بعد از شب یلدا شد.

انتهای پیام/ س / م
نظرات بینندگان