کد خبر: ۱۴۳۵۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۲۶ آذر ۱۳۹۹
گزارش اختصاصی «شیرازه» از صف‌های طولانی روغن در شیراز؛

جدال روغن و کرونا در صف‌های طولانی/ خواب زمستانی مسوولان ستاد کرونا در برخورد با کنترل کویید۱۹

آیا کرونا فقط مختص شب یلدا، دورهمی‌های خانوادگی و تردد در ساعات پایانی شب است؟ آیا وقت آن نرسیده که با یک تصمیم جمعی به فکر تامین معیشت مردم و اقلام ضروری آنها باشند تا شاهد چنین تجمعاتی نباشیم؟ انتظار می‌رود پاسخ مناسبی ارائه دهند تا مردم و شهروندان در خصوص اقدامات مسوولان مطلع شوند.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، در حالی که استان فارس و به‌ویژه شهر شیراز شرایط قرمز کرونایی را سپری می‌کند اما انگار مسئولان هنوز باور نکرده‌اند که مرگ پشت درب منزل تک تک افراد نشسته است، از طرفی مدام در بوق و کرنا می‌کنند که مردم از خانه خارج نشوند، فاصله اجتماعی را رعایت کنند، تجمع نکنند و از رفت‌وآمد و دورهمی‌های شب یلدا پرهیز کنند از طرفی چشم‌شان را بر روی کمبود و گرانی اقلام ضروری مردم می‌بندند و با بی‌تدبیری دولت تدبیر و امید کار به جایی رسیده که مردم برای دریافت سهمیه یک بطری روغن باید ساعت‌ها در صف‌های طولانی بایستند.

از آنجا که، استان فارس هم از اوایل آبان ماه همانند برخی از نقاط کشور با کمبود روغن و دیگر اقلام اساسی مواجه است و مسوولان سازمان صمت و اعضای ستاد تنظیم بازار استان این قول را داده بودند که تا ظرف دو سه هفته مشکل رفع شود ولی متاسفانه هنوز شاهد کمبود روغن، افزایش بی‌سابقه برخی کالاها در بازار و تشکیل صف‌های طولانی برای دریافت این اقلام هستیم.

حوالی ساعت ۱۸:۳۰ عصر روز گذشته بود که برای انجام کاری، از یکی از خیابان‌های شهر شیراز سمت بلوار رحمت عبور کردم جلوی یکی از فروشگاه‌های افق کوروش شاهد تجمع حدود ۲۰ نفر از شهروندانی بودم که در یک صف نسبتا فشرده کنار یکدیگر ایستاده‌اند ماجرا را که جویا شدم یکی از افراد حاضر در صف گفت: این فروشگاه اعلام کرده که امروز روغن توزیع می‌کند اما مردم منتظر آمدن بازرس اداره صمت هستند تا فروشندگان این فروشگاه بتوانند اقدام به توزیع روغن بین شهروندان کنند.

 جدال روغن و کرونا در صف‌های طولانی/ خواب زمستانی مسوولان ستاد کرونا در برخورد با کنترل کویید۱۹

ساعت حدود ۲۰:۱۵ بود که مجدد به فروشگاه مراجعه کردم به امید اینکه صف طولانی از بین رفته باشد و موفق به خرید یک عدد بطری روغن شوم اما در کمال تعجب مشاهده کردم که صف انتظار همچنان ادامه دارد و جمعیتی بیش از ۲۰۰نفر در سرمای شبانگاهی کنار هم و بدون رعایت فاصله اجتماعی کماکان منتظر آمدن بازرس اداره صنعت معدن و تجارت هستند.

وقتی به نشانه اعتراض با یکی از فروشندگان فروشگاه صحبت کردم عنوان کرد که تا بازرس اداره صمت حضور نداشته باشد قادر به توزیع روغن بین شهروندان نیستیم و این در حالی بود که صف همچنان در حال طولانی‌تر شدن و کرونا بین جمعیت در حال جولان زدن بود اکثر مردم از این اوضاع ناراضی بودند تا حدی که عده‌ای به خاطر سرمای هوا انتظار بیش از حد و صف طولانی به فحاشی و توهین به مسوولان استانی و کشور پرداختند.
خانم جوانی که فرزند سه ساله‌ای به همراه داشت، مدام در حال لعنت بود، پیرمردی نیز به همراه همسرش در صف ایستاده و مدام از درد پا ناله می کرد وقتی گفتم چرا همسرتان را که مشکل ایستادن دارد را آورده‌اید؟ گفت: دخترم کسی نیست که بخواهد خرید منزل را انجام دهد از طرفی هم فقط نفری یک بطری روغن می‌دهند پس مجبوریم هر دو نفر بیایم تا لااقل برای دو سه هفته روغن داشته باشیم.

کار به جایی کشید که برخی از سر عصبانیت و سردی هوا، صحبت‌هایی می‌کردند که اصلا قابل پذیرش نبود دیگر طاقت نیاوردم و با خانمی که مرتب به تمام مسوولان نظام بد و بیراه می گفت مشاجره کردم و به نشانه اعتراض به داخل فروشگاه رفته دلیل ضرورت حضور بازرس را جویا شدم.

فروشنده گفت: اداره صمت تاکید کرده تا بازرس حضور نداشته باشد اقدام به توزیع روغن نکنیم.

در همین راستا و به منظور دلیل تاخیر حضور بازرسان اداره صمت که علت اصلی طولانی شدن صف‌ها بود با مدیر کل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس تماس گرفتم و وی بلافاصله تلفن را پاسخ داده و آدرس محل تجمع را پرسید.

حمید رضا ایزدی در پاسخ به این سوال شیرازه که آیا حضور بازرسان آن هم در چنین شرایطی الزامی است؟ گفت: بارها به فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها و مراکز توزیع اعلام کرده‌ایم که مردم را برای دریافت روغن در صف‌های طولانی منتظر نگذارند و اگر بازرس اداره صمت با تأخیر بیش از حد مراجعه کرد به صورت عادلانه روغن را توزیع کرده و در نهایت بازرسان ما دوربین‌های مداربسته را چک می‌کنند که اگر تخلفی صورت گرفته پیگیری کنند.

 وی در ادامه با بیان این که گاهی کوتاهی و عدم احساس مسئولیت برخی از نیروها باعث اختلال در کار کل مجموعه می‌شود، افزود: قطعاً این ماجرا را پیگیری خواهیم کرد تا دیگر شاهد چنین مواردی نباشیم.

لازم به ذکر است که با پیگیری مدیر کل اداره صنعت و معدن و تجارت استان فارس مشخص شد که بازرس مربوطه از بازرسان افتخاری اداره صمت است که در شرایط فعلی، اعلام آمادگی برای همکاری با این سازمان را کرده‌اند، اما این سوال همچنان باقی است که آیا در شرایط کنونی که وضعیت شیوع بیماری کرونا هر لحظه بحرانی‌تر می شود نباید هر یک از افراد جامعه بنا به موقعیت و مسوولیتی که دارند به بهتر شدن اوضاع کمک کنند؟

خطاب به مسوولان باید گفت آیا کرونا فقط مختص شب یلدا، دورهمی‌های خانوادگی و تردد در ساعات پایانی شب است؟ 

آیا وقت آن نرسیده که با یک تصمیم جمعی به فکر تامین معیشت مردم و اقلام ضروری آنها باشند تا شاهد چنین تجمعاتی نباشیم؟

حرف آخر اینکه انتظار می‌رود استاندار، مسوولان سازمان صمت، دانشگاه علوم پزشکی و ستاد مقابله با کرونای استان به این سوال‌ها و این گزارش پاسخ مناسبی ارائه دهند تا مردم و شهروندان در خصوص اقدامات مسوولان مطلع شوند.

انتهای پیام/ س/ م
برچسب ها: صف روغن ، شیراز ، کرونا
نظرات بینندگان