کد خبر: ۱۴۳۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۸ - ۲۹ آذر ۱۳۹۹
آیت‌الله دژکام:

عقب‌ماندگی شیراز در تولید و نشر علوم دینی جبران شود/ مسیر بازخوانی کمال شخصیت بزرگ آیت‌الله حائری مستمر شود

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه امروز شیراز باید بار دیگر در تولید و نشر علوم دینی و اسلامی و نیز علوم تجربی سرآمد جهان اسلام شود و عقب‌ماندگی‌های این عرصه را جبران کند، گفت: مسوولان و مدیران شیراز و استان فارس باید تحقق این مهم را اولویت جدی کار خود قرار دهند.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، آیت‌الله لطف‌الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در مراسم بزگداشت و رونمایی از مستند زندگی آ‌یت‌الله حائری شیرازی اظهار کرد: «حاصل عمرم سه سخن بیش نیست، خام بودم، پخته شدم و سوختم» ان شالله این مستند، مسیر خامی تا پختگی و سوختگی در عشق خدا را به خوبی ترسیم کرده‌ است.

وی افزود: این مراسم، بزرگداشت از یک عالم است. از بیت ایشان و بنیاد علوم انسانی می‌خواهیم که در مسیر بازخوانی کمال شخصیت بزرگ آیت‌الله حائری ما را به فیض برسانند و محدود به سال یک بار نشود، مستمر باشد.

آیت‌الله دژکام با عنوان اینکه اگر بنا است خدا در این عالم اطاعت بشود چاره‌ای جز دانش پا به میدان بگذارد، نیست اظهار داشت: این راه منحصر است و تا علم و معرفت نباشد خداوند پرستش نمی‌شود.  جناب ملاصدرا اثبات کرده که همه عالم می فهمند و خدا را پرستش می‌کنند. 

وی با اشاره به تسبیح خداوند متعال توسط همه عالم تاکید کرد: تسبیح یک نوع معرفت است. سوره حمد در نماز یک تسبیح است و در یک جایی از معرفت، به یک حمد مطلق تبدیل می شود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس افزود: ما مدعی شده‌ایم که جهان باید سر به زندگی خدا بگذارد و نمی توانیم این این ادعا پا پس بکشیم. اصل دعوای ما با تمدن رقیب مان بر سر این است و اگر  آن ها سر به بندگی خدا بگذارند، با همه چیز در ما مشترک هستند. 

عقب‌ماندگی شیراز در تولید و نشر علوم دینی جبران شود/ مسیر بازخوانی کمال شخصیت بزرگ آیت‌الله حائری مستمر شود
وی تصریح کرد: باید بپذیرند، ما از مسئله حق نداریم کوتاه بیاییم و همه شهدا به این دلیل جان داده اند. اگر ما شهیدانمان را بدون غسل و کفن دفن کرده ایم برای یک هدف بوده و آن فراگیری مقدس و ربوبیت خداوند در عالم جا بیفتد است.

بنا به اظهار امام جمعه شیراز؛ برای اینکه ربوبیت خداوند در جهان فراگیرشود، باید علم و دانش را پیش از پیش به کار بگیریم. ما متاسفانه از علم دین آن چنان بهره نمی‌بریم و عموما می خواهیم با احساسات مردم را پای داین بگه داریم. با علم مستمرا راه را ادامه می دهند.

وی تاکید کرد: ما نیاز داریم در سالگرد علمایی مثل آیت‌الله حائری نقش علم را در واکاوی کنیم و یاد آوری کنیم. الان جامعه ما عمده از نبود علم دارد لطمه می خورد. 

نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری با عنوان اینکه اگر هم اکنون گام دوم انقلاب است و می‌خواهیم برای ظهور آماده بشویم باید به دانش دین اهمیت بدهیم، بیان کرد: امیدواریم حوزه های علمیه نسبت به این موضوع اهتمام داشته باشند. زمانی که من در جهرم بودم آیت الله حائری با جدیت در مسئله حوزه ها پیگیر بودند و عین این حرکت باید در شیراز تقویت و به اوج برسد و شیراز نقش خودش را در علوم دینی ایفا کند. 

وی تصریح کرد: حوزه شیراز در گذشته الهام بخش حوزه‌های علمیه مرجع در جهان اسلام بوده و بزرگانی چون آیت‌الله حائری یزدی بنیانگذار حوزه علمیه قم، متاثر از اساتید حوزه شیراز بوده اند. 

نماینده رهبر انقلاب در فارس خطاب به مدیران و مسئولان استان گفت: امروز شیراز باید بار دیگر در تولید و نشر علوم دینی و اسلامی و نیز علوم تجربی سرامد جهان اسلام شود و عقب ماندگی های این عرصه را جبران نماید. مسئولان و مدیران شیرازی و استان فارسی باید تحقق این مهم را اولویت جدی کار خود قرار دهند. امیدوارم همه ما دست به دست هم دهیم و به دغدغه جدی مرحوم آیت الله حائری شیرازی جامه عمل بپوشانیم.

آیت‌الله دژکام برخی از تحلیل ها را غیر قرآنی دانست و افزود: اگر تحلیل بر اساس قرآن باشد این همه افراد متخلف نمی شوند. علم و دانش مقدمه گسترش اطاعت خداوند باشد. کار زمین مانده در این زمینه خیلی داریم و بدون تردید حوزه علوم انسانی در واقع راهبر علوم تجربی است. 

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: فناوری در این عصر به خوبی پیشرفت داشته است و خود اروپایی ها گفتند که اکنون نیازمند اخلاق هستند. علم انسانی نیاز به علوم دیگر است و علوم تجربی بدون وجود علوم انسانی نمی تواند به جایی برسد تا بشر را به سودی برسانند.

انتهای پیام/ ح / م
نظرات بینندگان