کد خبر: ۱۴۳۶۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۴ - ۰۲ دی ۱۳۹۹
در گفتگو با «شیرازه» مطرح شد؛

پیشنهادهای کلیدی کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس برای حل مشکلات سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیربنایی

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با «شیرازه» با ارائه گزارشی از مصوبات مهم این کمیسیون گفت: در این کمیسیون با همکاری و کمک سازمان بورس چند پیشنهاد کلیدی برای حل مشکلات سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیربنایی داشتیم که با همراهی اعضای کمیسیون، مصوب و برای گنجاندن در بودجه به کمیسیون تلفیق ارائه خواهد شد.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه ب جعفر قادری در گفتگو با این رسانه به ارائه گزارشی از مصوبات مهم کمیسیون برنامه و بودجه پرداخت و اظهار کرد: در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه، با همکاری و کمک سازمان بورس چند پیشنهاد کلیدی برای حل مشکلات سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیربنایی داشتیم که با همراهی اعضای کمیسیون، مصوب و برای گنجاندن در بودجه به کمیسیون تلفیق ارائه خواهد شد. 

وی با اشاره به تعدادی از این مصوبات، افزود: اولین مصوبه معافیت مالیاتی برای انتقال دارایی از یک شرکت مبدا به صندوق پروژه و یا شرکت‌های سهامی عام پروژه برای اجرای طرح‌های زیربنایی و طرح‌های تولیدی است.

پیشنهادهای کلیدی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برای حل مشکلات سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیربنایی

به گفته رئیس مجمع نمایندگان شیراز و زرقان در مجلس، در شرایط فعلی شرکت مبدا برای انتقال دارایی به عنوان آورده غیرنقدی  باید مالیات بر درآمد و سود پرداخت کند که این بار مالی انگیزه برای انتقال دارایی و شکل گیری صندوق پروژه را کم می‌کند.

قادری در ادامه این گفتگوی اختصاصی با شیرازه با بیان اینکه معافیت مالیاتی بر نقل و انتقال سهام از صندوق پروژه و به صندوق پروژه است، تصریح کرد: اخذ مالیات بر  نقل و انتقال سهام صندوق پروژه هزینه تامین مالی از طریق صندوق پروژه را شدیدا افزایش می‌دهد، به‌ همین خاطر تا بحال جز یک مورد، صندوق پروژه دیگری شکل نگرفته است.

وی در ادامه با اشاره به موضوع کوتاه کردن فرآیند افزایش سرمایه شرکت‌ها در بورس که الان مسیری طولانی طی می‌کند، گفت: نیاز هست که این زمان کوتاه بشود و سازمان ثبت مکلف بشود که در یک وقت یکی دو هفته‌ای پاسخ بدهد. 

بنابه اظهار نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس؛ بخشی از سود شرکت‌های بورسی که به افزایش سرمایه و سرمایه‌گذاری جدید اختصاص داده می‌شود باید از پرداخت مالیات معاف شوند و برعکس بخشی از سود که بین سهامداران توزیع  می‌شود باید مشمول مالیات قرار بگیرد. که در کشور ما متاسفانه بخش زیادی از سود شرکتهای سهامی بین سهامداران تقسیم می‌شود، در حالی‌که در سایر کشورها بخش عمده ‌ی از سود شرکت‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود 

قادری گفت: اجازه ورود بانک‌ها به سرمایه گذاری در طرح‌های تولیدی (تا سقف ۱۰۰ درصد و واگذاری سهم تا سه سال پس از بهره‌برداری)  و طرح‌های زیربنایی (تا سقف ۴۰ درصد) بدون الزام به رعایت سقف‌های تعیین شده در قوانین اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ و رفع موانع تولید از مصوبات بعدی این کمیسیون بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: اجازه ورود نهادهای عمومی غیردولتی به سرمایه‌گذاری در طرح‌های زیربنایی و تولیدی بدون محدودیت سقف و زمان مقرر در قوانین نیز از مصوبات مهم این کمیسیون بود. 

انتهای پیام/ م
نظرات بینندگان