کد خبر: ۱۴۳۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۶ - ۰۵ دی ۱۳۹۹

احداث اولین گلخانه آب‌ کشت در شهرستان نی‌ریز

مدیر جهادکشاورزی نی ریز از احداث اولین گلخانه تولید گل و گیاهان زینتی (گل رز شاخه بریده) به روش آب‌کشت (هیدروپونیک) در سطح پنج هزار مترمربع در روستای جعفرآباد حومه این شهرستان خبرداد.
به گزارش سرویس دریافت خبر شهرستان‌های شیرازه، علیرضا بصیری مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی ریز، گفت: گلخانه با اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد تومان راه‌اندازی شده است که ۳۲۰۰ میلیارد تومان آن تسهیلات بانک کشاورزی و ۸۰۰ میلیون تومان بقیه، آورده مجری بوده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی ریز ابراز داشت: با اجرای این طرح برای ۶ نفر اشتغال ایجادشده است و محصول تولیدی نیز به بازار گل تهران ارسال می‌شود.

بصیری با توصیه به سرمایه گذاری در این زمینه درباره روش آب‌کشت توضیح داد: هیدروپونیک یا آب‌کشت، یکی از روش‌های خلاقانه تولید محصولات کشاورزی بدون خاک و سم و با کم‌ترین نیاز به آب (با استفاده از محلول مغذی) است و در این روش، آلودگی خاک، مشغله ذهنی گلخانه دار نیست و نیازی به ضد عفونی نخواهد بود؛ چون آب به صورت چرخشی در حرکت است در مصرف آن صرفه جویی می‌شود.

وی اظهار کرد: کاهش قابل ملاحظه استخدام منابع انسانی و هزینه‌های سربار تولید محصولات کشاورزی، عدم نیاز به شخم و آبیاری، حذف استفاده از آفت کش‌ها و سموم که هزینه تمام شده تولید را افزایش می‌دهد و خاک را آلوده می‌کند، کاهش مصرف آب به خصوص در مناطقی که با کم آبی مواجه هستند، حذف علف هرز در تولید محصولات کشاورزی؛ افزایش ارزش غذایی محصولات، امکان تولید میوه و سبزی در مناطق سردسیر و باتلاقی، بازآفرینی مناطق کم‌تر توسعه یافته و مکان‌های متروکه به منظور احداث گلخانه؛ امکان کشت گیاهان علوفه‌ای به صورت متوالی برای واحد‌های کوچک دامداری و کاهش ابتلای گیاهان به بیماری‌های ارگانیک و انگلی از دیگر مزایای این طرح است.

انتهای پیام/ ر / م
نویسنده :
رضا کوهی شوریجه
نظرات بینندگان