کد خبر: ۱۴۳۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۳ - ۱۲ دی ۱۳۹۹
در همایش مجازی سردار سلیمانی هویت و امنیت مطرح شد؛

شهید سلیمانی پرداخته یک ایدئولوژی شیعه محور و ملی‌گرا است/ سیدالشهدای مقاومت توانست ساختارهای امنیتی را در منطقه به نفع ایران رقم زند

مرکز مطالعات راهبردی خلیج فارس در همایشی مجازی با عنوان سردار سلیمانی هویت و امنیت با حضور استادان دانشگاه ملی استرالیا و دانشگاه شیراز به تشریح جایگاه اسطوره‌ای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و نقش وی در امنیت خاورمیانه پرداخت.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز در وبینار "سلیمانی هویت و امنیت"، به تشریح  ویژگی‌های  این سردار بزرگ و جایگاه وی در هویت ایرانیان پرداخت و گفت: در زمانه ی مدرن کنونی که نقش اسطوره ها کاهش یافته است، شاهد هستیم که سردارسلیمانی چه جایگاه اسطوره ‌ای درهویت ایرانیان پیدا کرده و توانسته این جایگاه  را حفظ کند.

ابراهیم  عباسی در ادامه با بیان اینکه در شرایط امروز دنیا به ظهور چنین شخصیت هایی به منظور وحدت ملی و همبستگی نیاز است، اظهار کرد: شهید سلیمانی به تعداد هر ایرانی تصویری شیعه گرایانه میهن‌پرستانه، ایران گرایانه و انسان دوستانه ایجاد کرد به گونه ای که جغرافیای آن از مرزهای ایران نیز فراتررفت و به پاکستان عراق افغانستان تاجیکستان و حتی مدیترانه هم کشیده شد.

وی حضور بیش از ۱۰ میلیون شرکت کننده در مراسم تشییع سردار سلیمانی را نشانگر ویژگی های ممتاز او دانست و گفت: ما شاهد طیفهای گسترده‌ای در تشییع  سردار سلیمانی بودیم حتی کسانی که چندان میانه‌ای با مذهب و دین نداشتند در این تشییع شرکت کرده و اظهار نظر می کردند.

عباسی افزود: در این تشییع هم تکثر قومی بود و هم تکثر فکری و ایرانی یا غیر ایرانی در این تشییع  حضور داشتند و لذا یکی از ویژگی‌های سردار سلیمانی این بود که توانست این تصویر را در اذهان ایرانیان  و کل ایجاد کند.

به گفته وی ویژگی دیگری که سردار سلیمانی را به اسطوره های ایرانی پیوند داد شهادت سردار به دست دشمن خارجی بود، چون اسطوره های ایرانی نسبت به دشمنان خارجی حساسیت خاصی داشتند و این موضوع در شهادت سردار سلیمانی نیز نمایان شد و این اشتباه تاکتیکی آمریکاییان بود که به این اقدام خصمانه و ضدبشری و خبط تاریخی دست زدند و فکر کردند با از بین رفتن سردار سلیمانی دستاوردهای او هم از بین می‌رود ولی تشییع بزرگ و گسترده وی همه را به حیرت واداشت، بنابراین شهادت سردار سلیمانی توسط یک دشمن خارجی انگار یک دست آورد شد برای ایرانیان و باعث اعتدالگرایی ایرانیان شد یعنی سردارسلیمانی نوعی اعتدال‌گرایی ایرانیان را به نمایش گذاشت.

رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز با بیان اینکه اپوزیسیونی  که الان به سمت خارجی ها می رود در ایران جایگاهی ندارد و هرچه تلاش می کنند که جایگاهی کسب کنند به خاطر پیوندشان با خارجی ها موفق نمی شوند، تصریح کرد: نانجیب بودن و با دشمن خارجی همراه شدن یا در مجلس سنای آمریکا حضور داشتن و سخنرانی کردن باعث می شود که ایرانیان را از خود دور کنند .

عباسی اظهار کرد: ویژگی دیگر سردار سلیمانی گزاره هایی بود که در کلامش به کار می‌برد مثل این که من سرباز ولایت و ایران هستم (سرباز به این معنا که خود را جان فدا می کند)،  گزاره دیگری که تکرار می‌کرد ما ملت امام حسین هستیم و باعث جایگاه ویژه این اسطوره بزرگ در بین ایرانیان شد.

 وی ویژگی دیگر سردار سلیمانی که ایشان را بسیار به اسطوره های بزرگ نزدیک می‌کرد سخنران و خطابه بودن ایشان دانست و افزود: بیان خوب و سخنور بودن در فرهنگ ایرانی نوعی کاریزما ایجاد می کند و باعث جذابیت فرد میشود از طرفی نیز خطابه های ایشان اغنا گرایانه بود که این امر نیز باعث می‌شد که این سردار بزرگ را به اسطوره‌های ایرانی پیوند زند.

وی در ادامه به راهبرد دفاعی سردار سلیمانی اشاره کرد و گفت: راهبرد این سردار بزرگ تهاجمی نبود بلکه برای محافظت از ایران در مقابل بیگانگان و دشمنان راهبرد دفاعی استفاده می کرد، همچنین نکته دیگر محل شهادت و ترور سردار سلیمانی بود  که شاید اگر در سوریه یا ترکیه به شهادت می رسید بازتاب کمتری داشت، چون وی در کشوری شهید شد که به نوعی پیوند های شیعی با ایران داشت و همواره محل نفوذ ایران بوده و حضور سردار سلیمانی در عراق یعنی حضور وی در ایرانی دیگر بنابرین انتخاب محل شهادت این سردار بزرگ نیز از خطا های دیگر دشمنان بود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه سردار سلیمانی با ویژگی های پهلوانی در ایران شناخته شده است و پهلوانان ایرانی ویژگی های خاصی دارند، افزود: سردار سلیمانی توانسته بود نظامی گری را با پهلوان گری پیوند بزند.

ویژگی دیگر سردار سلیمانی که در واقع  ایشان را در بین مردم بسیار باور و جایگاه پذیر کرده بود میهن پرست و آیین پرست بودن وی بود که عباسی به آن اشاره  کرد و ادامه داد: بنابراین وجوه مختلف فرهنگ ایرانی از پهلوانی تا قهرمانی میهن پرستی تا انسان گرایانه بودن همچنین ویژگی اسطوره بودن او باعث شده بود که طیف های مختلف جامعه ایران ایشان را از آن خود می دانستند و ارادت خاصی به سردار سلیمانی داشتند.

وی در پایان اظهارکرد: امید است با بازگو کردن این ویژگی ها برای نسل جوان و آینده امکان حلول این ویژگی ها را در نسل جوان ایرانی خاورمیانه و دنیا امکان پذیر کنیم.

شهید سلیمانی ساخته و پرداخته یک ایدئولوژی شیعه محور و ملی گرا است

در ادامه علم صالح استاد مطالعات ایران در دانشگاه ملی استرالیا در خصوص مبحث سردار سلیمانی و معماری امنیت خاورمیانه جدید به گفتگو پرداخت و گفت: حدود ۲ سال پیش پروژه ای را در مورد شخصیت ژنرال سلیمانی با دانشگاه منچستر در انگلیس و دانشگاه ملی استرالیا  آغاز کردیم و مقرر شد تحقیقی در مورد شخصیت کاریزماتیک، خاص و اثر گذار سیاسی و مذهبی ایشان شروع کنیم که یک سال پیش با ترور سردار سلیمانی این تحقیق را با تغییراتی ادامه دادیم .

وی افزود: بخشی را که ما بر روی آن کار می کنیم در خصوص این موضوع است که چگونه سردار شهید سلیمانی به عنوان مهندس معماری امنیت خاورمیانه جدید نقش خود را به درستی ایفا کرد و توانست ساختارهای امنیتی را در منطقه به نفع ایران به عنوان کسی که در صف اول شکل گیری خاورمیانه جدید قرار گرفته رقم زند.

صالح در ادامه به دو بعد دیگر این نشست که معماری امنیت و خاورمیانه جدید بود،پرداخت و افزود: شهید سلیمانی ساخته و پرداخته 40سال تجارب مختلف نظامی و امنیتی و یک ایدئولوژی شیعه محور و ملی گرا است.

 استاد مطالعات ایران در دانشگاه ملی استرالیا با اشاره به اینکه سال ۲۰۰۳ توازن قدرت در منطقه با حمله آمریکا به عراق برهم ریخت و کنار گذاشتن صدام و رژیم بعث باعث بهم خوردن توازن قدرت نظامی و ایدئولوژیکی منطقه شد، اظهار کرد: با این اتفاق ایدئولوژی ناسیونالیستان عرب ضربه خورده و کم رنگ شد حتی در برخی موارد از بین رفته و جایگزین آن ایدئولوژی های مذهبی و دینی به روی کار آمد، به این ترتیب ما وارد یک ساختار جدید امنیتی و نظامی در منطقه  می شویم که توازن قدرت را به هم می ریزد و همین امر باعث میشود قدرت ایران روزافزون شود تا حدی که از سال 2011ایران را به عنوان یک قدرت منطقه ای می شناسند ، که همه این اتفاقات نتیجه دکترین نظامی است که شهید سلیمانی انجام داده بود.

صالح ادامه داد: در سال 2003ایران خود را در منطقه ای دید که در مرزهای شرقی یعنی افغانستان صدها هزار نیروهای خارجی و پایگاه های مختلف رشد کرده بود و یکی دو سال بعد هم در مرزهای غربی همین اتفاق افتاد همچنین در مرزهای جنوبی که همواره پایگاه های عربی مختلفی از جمله عربستان بحرین قطر و کویت  با حمایت آمریکا حضور داشتند به این ترتیب ایران تا حدود زیادی خود رادر محاصره آمریکا  و متحدینش در منطقه می بیند .

 وی اظهار کرد: در آن سالها که ایران هنوز به اندازه کافی از توان و قدرت نظامی،اقتصادی و سیاسی برخوردار نبود که بتواند در جنگ های کلاسیک متقارن با این موجود خارجی(آمریکا) که در منطقه ایجاد دردسر می کرد مواجه مستقیم داشته باشد، نقش سردار سلیمانی به عنوان کسی که باید کاری می کرد که ایران مورد هجوم واقع نشود، پر رنگ تر شد.

به گفته این مدرس دانشگاه  استرالیا از 2001به بعد تقریبا به بیش از 10 کشور جهان آمریکا به طور مستقیم یا غیرمستقیم حمله کرده است اما به ایران حتی یک حمله کوچک انجام نداده که این به خودی خود نشانه دستاورد امنیتی و نظامی مهمی است که نتیجه سیاستهای دکترین دفاعی شهید سلیمانی است.

صالح در ادامه به تجارب مختلف شهید سلیمانی و مهارت وی در پی حضور در جنگ‌ها و نبردهای مختلف اشاره کرد و گفت: سلیمانی تجربه رویارویی با متجاوزان عراقی و قاچاقچیان مواد مخدر در جنوب استان کرمان را داشت و با این تجربه ۲۰ ساله در انواع جنگ ها وارد میدان بزرگتر خاورمیانه جدیدی شد که آمریکا در آن حضور داشت.

استاد مطالعات ایران در دانشگاه ملی استرالیا با بیان اینکه آقای سلیمانی برای اینکه بتواند به قدرت بازدارندگی در مقابل دشمنانش دست یابد بر روی ۴ استراتژی انگشت می گذارد و به آنها عمل می‌کند که بسیار هم موفق بوده است،گفت:  نتیجه آن این بوده که در ۲۰ سال گذشته به ایران هیچ گونه حمله ای نشد و این در حالی است که آمریکا هر زمان خواسته به هر کشوری حمله حاکمیتی و یا نظامی کرده است.

وی با بیان اینکه وسعت بخشیدن جغرافیایی به منطقه جنگی، یکی از دستاورد های شهید سلیمانی است،اظهار کرد: آمریکاییان قدرت مبارزه و جنگ را دارند اما قدرت و توان مدیریت امنیتی منطقه‌ای وسیع بعد از جنگ را ندارند و اقای سلیمانی که این مسئله را به خوبی می دانست در ایتدا حوزه مقابله با آمریکا را از ایران خارج کرد و در نبردهای مختلف در دیگر مرزها و کشورها به مقابله با دشمن پرداخت.

 این استاد دانشگاه استرالیا با اشاره به اینکه سردار خوب می‌دانست که هر چقدر این حوزه جغرافیایی را وسعت ببخشد امکان حمله و درگیری ایران با آمریکا کاهش میابد، افزود: استراتژی دوم سردار سلیمانی طولانی کردن جنگ بود به این دلیل که غربی‌ها در جنگ‌های طولانی مدت ناتوان هستند و نبردهای طولانی اثرات بسیار منفی در سیاست‌گذاری‌های داخلی آنها و خصوصا آمریکا می‌گذارد.

تنوع بخشیدن به انواع جنگ از دیگر ویژگی های شهید سلیمانی بود که استاد مطالعات ایران در دانشگاه ملی استرالیا به آن اشاره کرد و اظهار داشت: سردار سلیمانی ساختارهای هویتی منطقه را به منظور تغییر قاعده بازی امنیتی به حرکت درآورد.

صالح با تاکید بر اینکه دشمنان هم برای سردار احترام قائل هستند، شهید سلیمانی را شخصی معرفی کرد که دشمنان نیز از او تمجید کرده و برایش احترام قائلند.

مدرس دانشگاه استرالیا در پایان تصریح کرد: آمریکاییان او را قوی ترین مرد خاورمیانه می دانستند و پای تعریف و تمجید از سلیمانی بسیار زودتر از رسانه‌های ایرانی به نشریه های غربی باز شده بود.

سردار سلیمانی بر گفتمان هویتی ایرانیان تاثیر گذاشت

استادیار گروه حقوق عمومی دانشگاه شیراز نیز به موضوع ترور شهید سلیمانی و درهم تنیدگی هویتی ایرانیان پرداخت و گفت: سردار سلیمانی بر گفتمان هویتی ایرانیان تاثیر گذاشت و تجربه ترور وی نیز در مرزبندی هویتی در ایران اثر داشت.

هادی صالحی با بیان اینکه در مطالعات هویت مدارانه این مساله باید مورد توجه قرار گیرد که مرزبندی هویتی سیال است و در هر مقطع زمانی و مکانی باید مورد بررسی قرار گیرد، عنوان کرد: صحبت در مورد هویت ایرانی در مقاطع مختلف ویژگی‌های خاص متفاوتی دارد.

وی گفت: ترور سردار سلیمانی نشان داد که در یکسال اخیر گروه های مختلف هویتی نسبت به ترور وی واکنشی نشان دادند بگونه‌ای که برخی که مخالف سیاست های جمهوری اسلامی نیز بودند در این واقعه واکنش مشترک نشان داده و همه از عملکرد سردار به نیکی یاد و اقدام خصمانه آمریکا را محکوم کردند و این نشان دهنده این است که مرزبندی های هویتی در هر مقطعی باید به صورت خاص مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام/ س/ م
نظرات بینندگان